Dorthe Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Det er nesten umulig å vinne en slik rettsak... da må det være alvorlig omsorgssvikt eller mishandling med i bildet.. Jeg vet det, jeg har egentlig gitt opp hele mannen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Jeg spurte om det samme her inne ifbm min skilsmisse, men fikk da beskjed om at dette ikke var lovlig da det var å snylte på systemet - så jeg trodde ikke det var lov allikevel.. Selvfølgelig er det lov at det ene barnet bor hos far og det andre hos mor, men da blir jo samværsfordelingen litt annerledes om man skal ha en barnetrygd hver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Selvfølgelig er det det, men noen ganger ønsker man at man ikke hadde det. Jeg kan ikke engang åpne en bankkonto i minstemanns navn uten farens underskrift. Og vi bor 12 mil fra hverandre og jeg må stadig ha hans underskrift på ting. Og så er det det fordømte passet da. ''Og så er det det fordømte passet da.'' I Barnevernsloven står det at man må ha begges underskrift for å få pass til barna, men i passloven - som står over barnevernsloven - slås dette argumentet ihjel. Med mindre det finnes bevis på at den ene foreldren har tenkt å reise til et annet land med barna (altså kidnappe dem), kan ikke den andre nekte noe som helst. Dette vet jeg, for en venninne av meg er i en stygg skilsmisse nå med en utenlandsk far til barna, og hun var så glad da passene deres gikk ut. Dessverre har denne faren nå funnet ut av loven (som ikke det stedlige politiet her visste om) og bestilt pass. Hun kan ikke nekte siden han ikke har sagt opp jobb eller solgt hus, for det er slike ting som må til for at man skal tro at det ligger en kidnappingssak i lufta. Dessverre. Loven er slik fordi grinete og ondskapsfulle foreldre ikke skal få stikke kjepper i hjulene for hverandre. Det foreligger ingen plikt for foreldrene å levere passene til den andre om man skulle ønske å ta med ungene på utenlandstur. Så, les deg opp på passloven, og lever søknad om pass uten fars underskrift. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 ''Og så er det det fordømte passet da.'' I Barnevernsloven står det at man må ha begges underskrift for å få pass til barna, men i passloven - som står over barnevernsloven - slås dette argumentet ihjel. Med mindre det finnes bevis på at den ene foreldren har tenkt å reise til et annet land med barna (altså kidnappe dem), kan ikke den andre nekte noe som helst. Dette vet jeg, for en venninne av meg er i en stygg skilsmisse nå med en utenlandsk far til barna, og hun var så glad da passene deres gikk ut. Dessverre har denne faren nå funnet ut av loven (som ikke det stedlige politiet her visste om) og bestilt pass. Hun kan ikke nekte siden han ikke har sagt opp jobb eller solgt hus, for det er slike ting som må til for at man skal tro at det ligger en kidnappingssak i lufta. Dessverre. Loven er slik fordi grinete og ondskapsfulle foreldre ikke skal få stikke kjepper i hjulene for hverandre. Det foreligger ingen plikt for foreldrene å levere passene til den andre om man skulle ønske å ta med ungene på utenlandstur. Så, les deg opp på passloven, og lever søknad om pass uten fars underskrift. ''Så, les deg opp på passloven, og lever søknad om pass uten fars underskrift.'' Får man nytt pass så lenge det gamle er gyldig? I dette tilfelle vet man jo at passet finnes og ikke er stjålet eller noe. Kanskje løsningen er å melde passet stjålet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 ''Så, les deg opp på passloven, og lever søknad om pass uten fars underskrift.'' Får man nytt pass så lenge det gamle er gyldig? I dette tilfelle vet man jo at passet finnes og ikke er stjålet eller noe. Kanskje løsningen er å melde passet stjålet? Jeg tviler vel på om man får nytt pass om man fortsatt har gyldig pass, den situasjonen jeg vet om handler om at barna ikke har pass i det heletatt. Jeg hadde nok valgt å melde passet stjålet, jeg da, om far satt på passet og ikke ville levere det videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 ''Og så er det det fordømte passet da.'' I Barnevernsloven står det at man må ha begges underskrift for å få pass til barna, men i passloven - som står over barnevernsloven - slås dette argumentet ihjel. Med mindre det finnes bevis på at den ene foreldren har tenkt å reise til et annet land med barna (altså kidnappe dem), kan ikke den andre nekte noe som helst. Dette vet jeg, for en venninne av meg er i en stygg skilsmisse nå med en utenlandsk far til barna, og hun var så glad da passene deres gikk ut. Dessverre har denne faren nå funnet ut av loven (som ikke det stedlige politiet her visste om) og bestilt pass. Hun kan ikke nekte siden han ikke har sagt opp jobb eller solgt hus, for det er slike ting som må til for at man skal tro at det ligger en kidnappingssak i lufta. Dessverre. Loven er slik fordi grinete og ondskapsfulle foreldre ikke skal få stikke kjepper i hjulene for hverandre. Det foreligger ingen plikt for foreldrene å levere passene til den andre om man skulle ønske å ta med ungene på utenlandstur. Så, les deg opp på passloven, og lever søknad om pass uten fars underskrift. Takk, det skal jeg gjøre ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 ''Og så er det det fordømte passet da.'' I Barnevernsloven står det at man må ha begges underskrift for å få pass til barna, men i passloven - som står over barnevernsloven - slås dette argumentet ihjel. Med mindre det finnes bevis på at den ene foreldren har tenkt å reise til et annet land med barna (altså kidnappe dem), kan ikke den andre nekte noe som helst. Dette vet jeg, for en venninne av meg er i en stygg skilsmisse nå med en utenlandsk far til barna, og hun var så glad da passene deres gikk ut. Dessverre har denne faren nå funnet ut av loven (som ikke det stedlige politiet her visste om) og bestilt pass. Hun kan ikke nekte siden han ikke har sagt opp jobb eller solgt hus, for det er slike ting som må til for at man skal tro at det ligger en kidnappingssak i lufta. Dessverre. Loven er slik fordi grinete og ondskapsfulle foreldre ikke skal få stikke kjepper i hjulene for hverandre. Det foreligger ingen plikt for foreldrene å levere passene til den andre om man skulle ønske å ta med ungene på utenlandstur. Så, les deg opp på passloven, og lever søknad om pass uten fars underskrift. Reglene er litt mer nyanserte enn du oppgir; se http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/pass_til_barn/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 Reglene er litt mer nyanserte enn du oppgir; se http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/pass_til_barn/ Jada, men poenget mitt er at den ene foreldren kan ikke nekte barnet å få pass, bare for å være jævlig. Det må være skjellig grunn til mistanke om at en forelder skal kidnappe barna for at man kan påberope seg å nekte, man kan ikke gjøre det på pur f... Dessverre er det i min venninnes tilfelle svært sannsynlig at far har tenkt å kidnappe barna, men ingen kan gjøre noe så lengst han ikke foretar seg slike ting som å selge bolig, si opp jobb osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.