Gå til innhold

Fri oppdragelse

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''Jeg mener at barn i den alderen skal være i seng senest klokken 10 skole eller ferie.''

Har en liten mistanke om at du har laget tråden bare for moro skyld ;-)

''Har en liten mistanke om at du har laget tråden bare for moro skyld''

Ja, det må være slik.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

7

• morsan

5

• tzatziki1365380058

3

• meg__123!

2

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

De trenger faste leggetider om det er skole eller ferie. Om de får lov til å bestemme selv hvor lenge de kan være oppe blir det unger som gjør som dem vil.

''De trenger faste leggetider om det er skole eller ferie. Om de får lov til å bestemme selv hvor lenge de kan være oppe blir det unger som gjør som dem vil.''

Unger er lett påvirkelige. Om de er oppe lenger i sommerferien, så ville jeg bare synes det var koselig;)

Når skolen begynner, så er det _du_ som bestemmer leggetid, og det vil barna forstå!

Barn som voksne trenger ferietid, så hvorfor i all verden unner du ikke dine barn litt frie tøyler?

Du høres forferdelig konservativ og gammeldags ut, dessverre.

Jeg mener at barn i den alderen skal være i seng senest klokken 10 skole eller ferie. Man tilegger dem dårlige vaner om de får være oppe så lenge dem vil i ferien.

Huff, synes synd på barn som må legge seg like tidlig i ferier som til vanlig hverdag... Det er jo det som er ferie, å kunne legge seg litt senere?

Gjest togli

Huff, synes synd på barn som må legge seg like tidlig i ferier som til vanlig hverdag... Det er jo det som er ferie, å kunne legge seg litt senere?

Det kommer litt an på..... Noen barn tåler ikke å legge seg senere enn normalt, for da er hele neste dag ødelagt..

Min eldste på 14 legger seg normalt kl 22.30.... i ferien har hun deadline ved midnatt, men det drar seg ofte litt ut... Hun tåler det imidlertid ganske greit.

11-åringen legger seg normalt kl. 21 og 7-åringen kl. 20... de tåler lite "slinger i valsen", så de vet begge to selv at de har best av å legge seg til normal tid ;)

Når vi er bortreist på ferie legger de seg senere, og der funker det greit fordi de ikke rekker å kjede seg. Hjemme blir de sure, gretne og kranglete når de er trøtte og samtidig kjeder seg ;)

Det kommer litt an på..... Noen barn tåler ikke å legge seg senere enn normalt, for da er hele neste dag ødelagt..

Min eldste på 14 legger seg normalt kl 22.30.... i ferien har hun deadline ved midnatt, men det drar seg ofte litt ut... Hun tåler det imidlertid ganske greit.

11-åringen legger seg normalt kl. 21 og 7-åringen kl. 20... de tåler lite "slinger i valsen", så de vet begge to selv at de har best av å legge seg til normal tid ;)

Når vi er bortreist på ferie legger de seg senere, og der funker det greit fordi de ikke rekker å kjede seg. Hjemme blir de sure, gretne og kranglete når de er trøtte og samtidig kjeder seg ;)

Når man kjeder seg er det kanskje greit å komme seg i seng, men er man på ferie feks så blir det litt annerledes :)

Annonse

Det mente foreldrene mine også. Hverdag som helg, ferie som skoledag, hele året.

Jeg har vært atskillig slappere med mine egne unger - fordi jeg har følelsen av å ha tilbrakt store deler av barndommen i senga i våken tilstand. Eksempelvis var jeg eneste nordmann over 10 år som ikke fikk være oppe da Norge sa nei til EEC (nåv. EU) i 1972.

Jeg er ikke tilhenger av at barn flyr rundt overtrøtte eller at de er oppe "hele natta" når de skal på skolen dagen etter. Men jeg er for litt fleksibilitet, f.eks. i ferier.

'' Eksempelvis var jeg eneste nordmann over 10 år som ikke fikk være oppe da Norge sa nei til EEC (nåv. EU) i 1972.''

Nei, det var du ikke... Vi var minst to.

Det mente foreldrene mine også. Hverdag som helg, ferie som skoledag, hele året.

Jeg har vært atskillig slappere med mine egne unger - fordi jeg har følelsen av å ha tilbrakt store deler av barndommen i senga i våken tilstand. Eksempelvis var jeg eneste nordmann over 10 år som ikke fikk være oppe da Norge sa nei til EEC (nåv. EU) i 1972.

Jeg er ikke tilhenger av at barn flyr rundt overtrøtte eller at de er oppe "hele natta" når de skal på skolen dagen etter. Men jeg er for litt fleksibilitet, f.eks. i ferier.

''Eksempelvis var jeg eneste nordmann over 10 år som ikke fikk være oppe da Norge sa nei til EEC (nåv. EU) i 1972.''

Jeg var bare 7 år, og til og med jeg fikk være oppe da.

*stolt*

Det blir vanligvis noe helt annet med 7-åringer.

Jeg mener ikke at man skal la døgnrytmen skli helt ut selv om det er ferie, jeg mener bare at det kan være forskjell på vanlige uker og sommerferieuker for så store barn som trådstarter omtalte.

'' Eksempelvis var jeg eneste nordmann over 10 år som ikke fikk være oppe da Norge sa nei til EEC (nåv. EU) i 1972.''

Nei, det var du ikke... Vi var minst to.

Ah - jeg trodde nok at det var flere av oss et eller annet sted.

Husker du til og med lærerne gjespet ganske heftig...

Annonse

Gjest togli

Når man kjeder seg er det kanskje greit å komme seg i seng, men er man på ferie feks så blir det litt annerledes :)

Ja, men det handler på en måte mer om at barn kommer i så ulike utgaver.. Jeg har tre forskjellige, og må innrette familielivet etter det som passer best for oss, eller for hver enkelt av dem. Barn forstår dersom man kommer med en begrunnelse.

Det er så mange som synser og mener, enten fordi de ikke selv har barn eller fordi de har barn som er slik og sånn, og dermed tror at alle barn bør være sånn ;)

Min eldste var f.eks. veldig var for forandringer mht leggetider osv når hun var baby. Vi måtte være hjemme til klokka 20 for å legge henne, ellers ble hele natta og neste dag totalt ødelagt for oss alle.... Mange mente nok vi var svært "hysteriske førstegangsforeldre" som desperat prøvde å følge boka ;) Mine to yngste var mye mer fleksible på den måten. Hadde jeg opplevd bare dem, så hadde jeg sikkert tenkt mitt om foreldre som var slik vi måtte være med eldstejenta ;)

Jeg har vel lært at jeg neppe vet alt - og at det ofte er gode grunner for at foreldre velger å gjøre som de gjør :)

Gjest togli

Det blir vanligvis noe helt annet med 7-åringer.

Jeg mener ikke at man skal la døgnrytmen skli helt ut selv om det er ferie, jeg mener bare at det kan være forskjell på vanlige uker og sommerferieuker for så store barn som trådstarter omtalte.

Joda, jeg er enig med deg, men tenkte mer på at barn er så forskjellige at det blir vanskelig å tenke at det ene eller andre er feil ;)

Å ha samme leggetider som til hverdags, kun av prinsipp, synes også jeg virker en smule "hysterisk" ;)

Se forøvrig mitt svar til meg_123

Det å få være oppe så lenge man vil i ferien er ikke ensbetydende med fri oppdragelse.

Jeg bryr meg ikke med hva andre gjør der, så lenge ungene ikke bråker inne eller ute så andre mennesker ikke får sove.

Selv er jeg ikke tilhenger av å la unger nærmest snu døgnet i ferien. Har aldri forstått det der.

Mary Poppins

Jeg tenker som deg ;-)

En typisk "give away" er at påstander bare gjentas i det uendelige og ikke begrunnes/forklares/nyanseres. ;-)

''En typisk "give away" er at påstander bare gjentas i det uendelige og ikke begrunnes/forklares/nyanseres. ;-)''

Hehe ja helt enig, det har jeg tenkt mange ganger også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...