Gå til innhold

Gullsmed utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen der ute som er gullsmed og har info om utdanning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Har kikket der. Og finner kun et løp fra Vg1 jeg har jo studiekompetanse mm. Må jeg da starte på bunnen sammen med de på 16?

Hadde ønsket meg en annen vei, må innrømme det..?

ShitDiddelyDo
Skrevet

De har (eller hadde) i hvert fall noe greier i Fredrikstad. Husker en venninne studerte til Gullsmed der. Tok et par-tre år, tror jeg.

Skrevet

De har (eller hadde) i hvert fall noe greier i Fredrikstad. Husker en venninne studerte til Gullsmed der. Tok et par-tre år, tror jeg.

Ja, det er et stykke unna meg... ;0)

og privat virket det som.

Skrevet

Er det noen steder her i landet de lager ting lenger da? Jeg trodde alt var lagt ned og jeg vil ikke tro at man får jobb annet enn hvis man starter for seg sjøl.

Skrevet

Er det noen steder her i landet de lager ting lenger da? Jeg trodde alt var lagt ned og jeg vil ikke tro at man får jobb annet enn hvis man starter for seg sjøl.

Joda, en og annen sjel sitter som reparatør på et bortgjemt verksted og fikser arvegods. ;0) Men som du sa, starte selv. I beste fall. Eller være en reparatør som god nr to. Det er ikke dumt vel?

Gjest klorepus
Skrevet

Har kikket der. Og finner kun et løp fra Vg1 jeg har jo studiekompetanse mm. Må jeg da starte på bunnen sammen med de på 16?

Hadde ønsket meg en annen vei, må innrømme det..?

Når gullsmedutdanning er en utdanning på videregående nivå, så hjelper det deg lite å ha studiekompetanse fra før av. Utdanningen er like fullt på videregående nivå ;-)

Skrevet

Jeg er ikke gullsmed, men her finner du info:

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/gullsmed (du skjønner sikkert at du skal trykke på utdanning ;-) )

Kikket der. Og finner fortsatt bare at man må starte på Vg1 design og handverk. Og vet fortsatt ikke om det er mulig da jeg er så gammel.. *host* Og alle fra ungdomsskolen har skolerett før alle andre?

Kan man gå andre veier? Via høgskole etc?

Skrevet

Når gullsmedutdanning er en utdanning på videregående nivå, så hjelper det deg lite å ha studiekompetanse fra før av. Utdanningen er like fullt på videregående nivå ;-)

Ja, men jeg tenkte på alle de med skolerett som går før meg, og at jeg ikke gidder å ta feks. norsk om igjen bare fordi?

Gjest klorepus
Skrevet

Kikket der. Og finner fortsatt bare at man må starte på Vg1 design og handverk. Og vet fortsatt ikke om det er mulig da jeg er så gammel.. *host* Og alle fra ungdomsskolen har skolerett før alle andre?

Kan man gå andre veier? Via høgskole etc?

Er ikke mulig å gå via høgskole og ta en utdanning på videregående nivå, nei. Ta kontakt med opplæringskontoret for små håndverksfag hvis du har noen spørsmål. De kan nok hjelpe deg :)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja, men jeg tenkte på alle de med skolerett som går før meg, og at jeg ikke gidder å ta feks. norsk om igjen bare fordi?

Du får fritak fra de almenne fagene siden du har studekompetanse fra før.

Skrevet

Joda, en og annen sjel sitter som reparatør på et bortgjemt verksted og fikser arvegods. ;0) Men som du sa, starte selv. I beste fall. Eller være en reparatør som god nr to. Det er ikke dumt vel?

Jeg vet faktisk ikke om du vil klare å tjene penger på det. Faren min jobbet i et av de store firmaene og jeg så hvordan det ble mindre og mindre å gjøre og etterhvert som folk døde så ble det aldri ansatt noen nye. Nå er alle borte og arbeidet blir gjort i Kina tror jeg.

Skrevet

Sånn gikk det; mail fra skolen om at de kun prioriterer de med skolerett og at det er få plasser, ingen vits å forsøke som voksen. Null lærlingeplasser, finn på noe annet.

Jaja. :o(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...