Gå til innhold

Rygg

Anbefalte innlegg

Gjest MollyJ
Skrevet

Hei! Jeg fikk dette brevet idag. Jeg er 16 år og har hatt litt smerter i ryggen, som også sies å skyldes svak korsrygg. Så jeg har mast om dette til legen min i 4 år, og endelig tok vi nå røntgen igjen og dette fikk jeg i svar håper du kan oversette og evt. komme med tips. Jeg er utrolig lei av at hver gang jeg har sagt til henne at jeg har smerter, har jeg bare blitt bedt om å bruke ibux og blitt sagt til at dette er p.g.a pms, men det er det ikke.: Rontgen Lumbalcolumna: Man kan her ane en ytters diskret ventrekonveks skoliose i lumbalcolumna, med vertex i L3, knapt målbar. Ingen synlige forandringer i øvrig. Man får i undersøkelse inntrykk av at venstre bein muligens er noe lengre enn det høyre, på noen cm, Dog er denne metode for beinlengemåling meget suboptimal. Fall for henvisning til røntgen klinikk der adekvat beinlegndemåling kan gjennomføres? Også skjønner jeg ikke hva hun har skrevet til meg da....resten altså, men synes det er utrolig kjipt og absolutt ikke greit at jeg hører om dette nå. Det er jo viktig å høre pasientene å i det minste ta røntgen før man gir smertestillene....hun sa at hvis det var skjevhet kunne dette fikse seg med trening. Jeg håper inderlig hun har rett.

Skrevet

Røntgenbildene viser at du har en ørliten skjevhet i ryggen, den er såpass liten at den knapt er målbar. Det betyr i praksis at dette ikke vil gi deg noe vesentlige problemer fremover, men du vil sikkert ha nytte av å styrke kjernemuskulaturen gjennom øvelser.

Så sier legen at du muligens kan ha noe benlengdeforskjell. Dette er ikke sikkert, og for å finne ut av det, så må man ta en annen type røntgen slik at dere med sikkerhet kan vite om det er forskjellig lengde på bena dine eller ikke. Hvis du har en vesentlig benlengdeforskjell, så vil dette kunne ordnes med innleggssåler i skoene.

Hvis du synes ryggen din er plagsom, så synes jeg en fysioterapeut skal lære deg hvilke øvelser du kan gjøre for å bli bedre. Noe av det som er mest effektivt, er trening med såkalt slynge (f.eks. RedCord).

Skrevet

Skriver under på frosk!

Har akkurat hatt mye morro med rygg, bekken, bein og fuglene vet hva. Full rulle med alle mulige tester for alle mulige revmatiske sykdommer.

Og så er det en virvel som har "sklidd av" resten av stabelen og laget ustabilitet som musklene har svidd for. Fant ikke ut av dette før jeg traff en vettug ung kiropraktor med treningsiver.

ALLE ryggplager er i og for seg ufarlige. Det handler om muskulatur. Det er bare det at folk har for seg at det er skummelt fordi det er så mye nerver og ting i ryggen. (Med forbehold om at man ikke har brudd, medfødte/genetiske feil/ eller rene sykdommer som spiser/endrer bein)

Vondt er det okke som. Trening trening og trening. Kjernemuskulatur er viktig. http://www.redcord.no/Portal.aspx?m=496 Her ser du, jeg har slike i kjelleren. 15 min om dagen. Hver dag.

En fysio kan lære deg å bruke den. :0)

• 1 måned senere...
Skrevet

Røntgenbildene viser at du har en ørliten skjevhet i ryggen, den er såpass liten at den knapt er målbar. Det betyr i praksis at dette ikke vil gi deg noe vesentlige problemer fremover, men du vil sikkert ha nytte av å styrke kjernemuskulaturen gjennom øvelser.

Så sier legen at du muligens kan ha noe benlengdeforskjell. Dette er ikke sikkert, og for å finne ut av det, så må man ta en annen type røntgen slik at dere med sikkerhet kan vite om det er forskjellig lengde på bena dine eller ikke. Hvis du har en vesentlig benlengdeforskjell, så vil dette kunne ordnes med innleggssåler i skoene.

Hvis du synes ryggen din er plagsom, så synes jeg en fysioterapeut skal lære deg hvilke øvelser du kan gjøre for å bli bedre. Noe av det som er mest effektivt, er trening med såkalt slynge (f.eks. RedCord).

Hei! Tusen takk for svar, beklager for sent svar.

Men når du sier at dette kan ordnes mesd såler, betyr det at det vil fikse skjevheten eller at jeg må bruke det bare for at det skal "se" riktig ut, man ser jo egentlig ikke forskjell, så håper sålene vil hjelpe ved evt. å fikse lengden. Legen min har ikke forklart meg dette, og det samme med en betennelse ( "jumper knee" ) etter håndballen og hun sa at jeg bare trengte såler ( 4 år siden ) så gikk jeg i år, men det var en annen lege ( hun var borte den dagen ) han sa jeg hadde ( "jumper knee" ) noe hun aldri fortalte meg.....

Skrevet

Hei! Tusen takk for svar, beklager for sent svar.

Men når du sier at dette kan ordnes mesd såler, betyr det at det vil fikse skjevheten eller at jeg må bruke det bare for at det skal "se" riktig ut, man ser jo egentlig ikke forskjell, så håper sålene vil hjelpe ved evt. å fikse lengden. Legen min har ikke forklart meg dette, og det samme med en betennelse ( "jumper knee" ) etter håndballen og hun sa at jeg bare trengte såler ( 4 år siden ) så gikk jeg i år, men det var en annen lege ( hun var borte den dagen ) han sa jeg hadde ( "jumper knee" ) noe hun aldri fortalte meg.....

Innleggssåler kan kompensere for ulik beinlengde, noe av skjevheten i ryggen kan forsvinne da. Men du bør vel først få målt beinlengdeforskjellen på en ordentlig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...