Gå til innhold

Avslag på krav om sykepenger

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag et brev fra nav der det står vedtak om avslag på krav om sykepenger - ny rett til sykepenger er ikke opptjent.

Jeg går på AAP og skjønner ingenting. Jeg har en skade som gjør at jeg ikke kan være i mer arbeid enn den % jeg er i nå og yrkesskaden er godt dokumentert. Skjønner ikke at det kan stemme at dersom man har en skade som hindrer en i å jobbe full tid, så får man avslag (og jeg har ikke søkt om noe) da AAP er blitt sagt skal fortsette etter samtale med saksbehandler i februar) Jeg har gått på AAP i 1 1/2 år. Hvordan mener de jeg skal klare å opptjene sykepenger i 100 % når jeg ikke klarer mer enn 30?

Noen som kan systemet? De er selvfølgelig stengt idag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366638-avslag-p%C3%A5-krav-om-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg dokumentasjon fra din primærlege + en spesialist. Samtidig ringer du din saksbehandler og ber om forklaring. Nav gjør mye rart, slå deg aldri til ro med et avslag før du har fått full forklaring.

Jeg har vært syk fra jobb i 3 uker og fått sykemelding. Nå lurer jeg på om de mener jeg ikke får utbetalt lønn fra arbeidsgiver (at NAV betaler arb.giver) når jeg er syk fordi jeg har vært sykemeldt i over 1 år...(altså at jeg vil bli trekt for disse dagene.) ?

Du må ha arbeidet i 26 uker før du har rett på sykepenger etter ett år på sykepenger. si at du feks jobber 50% så må du ha arbeidet 50% i 26 uker

Hei

Jeg har jobbet 30 % i 1 1/2 år, men tror det kun gjelder hvis man har vært 100 % i jobb at man opptjener retten igjen.

Jeg glemte å få med at jeg er yrkesskadet. Har vært innom 5 spesialister og fått dette godkjent som yrkesskade uten tvil. Kan noen hjelpe meg å tolke dette:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-029.html

"§ 8-55. Sykepenger ved yrkesskade

Til den som er arbeidsufør på grunn av en skade eller sykdom som går inn under kapittel 13, ytes det sykepenger etter følgende særbestemmelser:

a) Vilkåret i §§ 8-2, 8-18, 8-36 og 8-39 om opptjeningstid gjelder ikke. "

Annonse

sportyjente 26

Trur ikkje du har rett på sykepenger, dersom du går på AAP. Slik eg forstår det, så arbeider du 30% og får AAP? eller er det slik at arbeidsgiver betaler deg 30% og så får du AAP for resten?

Meiner ein må friskmelde seg og arbeide i 26 veker for å ha rett på ny periode med sykepenger. Men at ein person som har fått nedsatt arbeidsevna pga av skade/sykdom, skal opptjeningstida vurderast etter gjenverande arbeidsevne.

Dvs. at dersom du kan jobbe i 30% etter yrkesskade, så skal du jobbe i 26 veker og ha opptjent retten til nye sykepenger.

Trur ikkje du har rett på sykepenger, dersom du går på AAP. Slik eg forstår det, så arbeider du 30% og får AAP? eller er det slik at arbeidsgiver betaler deg 30% og så får du AAP for resten?

Meiner ein må friskmelde seg og arbeide i 26 veker for å ha rett på ny periode med sykepenger. Men at ein person som har fått nedsatt arbeidsevna pga av skade/sykdom, skal opptjeningstida vurderast etter gjenverande arbeidsevne.

Dvs. at dersom du kan jobbe i 30% etter yrkesskade, så skal du jobbe i 26 veker og ha opptjent retten til nye sykepenger.

Arbeidsgiver betaler for de 30%. AAP resten. Men jeg er yrkeskadet og etter det jeg har lest (om jeg ikke misforstår) så gjelder det andre regler for oss. Skal ringe NAV imorgen.

Gjest Smokey2

Man må ikke være syk i de prosentene man jobber i 6 mnd. for å opptjene rett til sykepenger. Arbeidsgiver betaler i sin periode (16 dager) utover det skriver man på meldekortet at man er syk.

"Dvs. at dersom du kan jobbe i 30% etter yrkesskade, så skal du jobbe i 26 veker og ha opptjent retten til nye sykepenger."

Må jeg tjene opp retten selv om jeg har jobbet i 1 1/2 år i 30 % etter yrkesskaden og kun vært syk noen få dager de årene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...