Gå til innhold

Ikke "gutter"/"jenter" i kjønnsnøytral barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest freppedama

''I barnehagen Egalia i Stocholm er barna bare «venner».

I den kommunale barnehagen Egalia i Stockholm unngår personalet å bruke ord som «han» eller «henne» om barna. De 33 barna tiltales som «kompiser», eller «venner», istedenfor «gutter» og «jenter».

Fra farger og leketøy til valg av bøker; alle detaljer er nøye planlagt for å forhindre at barna faller inn i kjønnstereotypier i den kommunale barnehagen på Södermalm.''

http://www.dagbladet.no/2011/06/28/nyheter/utenriks/kjonnsdebatt/17087289/

''Familieterapeut Jesper Juul: Et lignende prosjekt ble forsøkt i Danmark på 70- og 80 tallet, og det hadde ingen effekt i det hele tatt. Jeg tenker først og fremst at dette er et resultat av voksne menneskers ideologiske drøm''

Har likestillingshysteriet gått for langt nå? Jobber det i det hele tatt noen "onkler" i denne barnehagen, eller er de intetkjønn hele gjengen?

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Det heter ikke "tante" og "onkel" men ... ja, nå husker jeg ikke hva det heter, men tanteblemma har jeg begått før, og da fikk jeg svi. Det er nummeret før å kalle en minimann for dverg.

Ja, jeg vil påstå at det går litt langt når det ikke engang er tillatt å si "gutt" og "jente".

Jeg tror likestillingsforkjemperne sliter litt nå som vi er ganske likestilte. De elsker å kjempe, men siden det ikke er så mye mer å kjempe om drar de det ut i parodien.

Tror ikke Monty Python så for seg at det under faktisk ville bli en realitet 30 år senere.

Gjest freppedama

Det heter ikke "tante" og "onkel" men ... ja, nå husker jeg ikke hva det heter, men tanteblemma har jeg begått før, og da fikk jeg svi. Det er nummeret før å kalle en minimann for dverg.

Ja, jeg vil påstå at det går litt langt når det ikke engang er tillatt å si "gutt" og "jente".

Jeg tror likestillingsforkjemperne sliter litt nå som vi er ganske likestilte. De elsker å kjempe, men siden det ikke er så mye mer å kjempe om drar de det ut i parodien.

Tror ikke Monty Python så for seg at det under faktisk ville bli en realitet 30 år senere.

''Det heter ikke "tante" og "onkel" men''

Vi sa "tante" og "onkel" på 70-tallet, men det skulle ikke forbause meg at det ikke er "lov" lenger nei.

''Det er nummeret før å kalle en minimann for dverg.''

Det heter ikke minimann, det heter kortvokst. :P

Annonse

Gjest Elextra

Jeg synes det er veldig positivt til at de oppmuntrer til en kjønnsnøytral linje hva gjelder leker, aktiviteter, kommunikasjon etc. Her har pendelen slått tilbake i forhold til da jeg var liten, faktisk. På den tiden lektesmåjentene gjerne med biler og gutta med dukker, i mye større grad enn i dag. Lurer på hvordan barna påvirkes dagens "segregering" opp gjennom livet.

Jeg synes likevel det grenser mot latterlig når man ikke skal anerkjenne hverandre som forskjellige kjønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...