Gå til innhold

Medfødt testikkeltorsjon/ "død" testikkel

Gjest SBM17

Anbefalte innlegg

Gjest SBM17

Hei, For et par uker siden kom vårt førstefødte barn til verden ved Ullevål sykehus, en liten gutt. Ved nyfødt undersøkelse andre dagen fant legen en liten og hard venstre testikkel sammenliknet med den høyre. Vi ble derfor henvist til UL undersøkelse noen dager senere. Denne undersøkelsen kunne konstatere at venstre testikkel ikke hadde utviklet seg normalt. Jeg forstod det som at de ikke kunne finne normal sirkulasjon til vevet og at den så noe sklerotisk ut. Radiologen kunne ganske sikkert si at det ikke dreide seg om cancer og mente at en mulig årsak kunne være at testikkelen kunne ha vridd seg en gang i fosterlivet. Høyre testikkel så imidlertid ut til å være normal. Utover dette kunne ikke radiologen gi oss noen annen info, og nå en uke senere sitter jeg igjen med en del spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg å få svar på. Kan det være andre mulige årsaker til at testikkelen har utviklet seg unormalt? Er dette en tilstand man ofte ser hos nyfødte? Blir vi innkalt til Ullevål igjen for ytterligere informasjon om tilstanden og tiltak? Vet du hva som er normal prosedyre i slike tilfeller? Fjerner de den nekrotiske testikkelen kirurgisk, i så fall når og hva gjøres i dette inngrepet? Jeg har forsøkt å lese på nettet og funnet ut at personer som opplever testikkeltorsjon har økt sjanse for at den andre også vrir seg: dette bør vel i så fall vi som foreldre være oppmerksomme på hos vår gutt? Hvordan oppdager vi om den andre også er i ferd med å vri seg? Ved en evt operasjon: blir den andre testikkelen festet for å forhindre vridning av denne også? Dersom testikkelen har vridd seg i fosterstadiet, har fosteret hatt smerte? Babyen vår virker normalt tilfreds nå, han sover og spiser og gråter sjelden hvis han ikke er sulten. Han har imidlertid av og til en del luft i magen og kan være urolig/missfornøyd/ha magesmerter når han må bæsje. Går ut ifra at dette er helt normalt og uvesentlig for testikkelen? På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Mefødt testestorsjon er sjelden.Det er ikke andre åsaker til liten testikkel enn torsjon og opphevet blodforsyning. Du skal innkalles til Ullevål for at den lille testikkel kan fjernes og den gjenværende festes til scrotum for å unngå ny torsjon.

Du bør også infomeres om langtidsvirkning (redusert fruktbarnet) av en torkvert testikkel og innleggelse av protese etter den fjernede testes. Barnekirurgen og barnelegen vil gi deg utførlig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...