Gå til innhold

Hjulskift er en «mannegreie»

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke kan de lukeparkere heller:

http://www.youtube.com/watch?v=SOZfipHcs4E

Det blånekter jeg på. Lukeparkere kan jeg, til og med med en ekstra lang Mercedes Vito. Så det så.

Dekkene klarer jeg ikke engang å løfte så hjulskift overlater jeg til Falk hvis jeg parkerer

Annonse

Gjest Elextra

Hjulskift er først og fremst kjedelig og litt tungt. Og menn føler seg som MENN når de gjør det (og bøter kanskje litt på dårlig samvittighet for lite husarbeid).

Har selv hatt lappen siden jeg var 18, hvilket vil si i snart 30 år (oi!), har hatt bil siden jeg var ca. 25, og har stort sett byttet dekk selv. Før jeg fikk bil selv byttet jeg gjerne på min mors bil. Så ikke akkurat på det som spesielt, det var naturlig at jeg tok hjulskiftet når jeg stadig lånte bilen.

Men som sagt er hjulbytte både litt kjedelig og litt tungt. På høsten er det dessuten gjerne kaldt og litt ufyselig å holde på. Så om mannen tilbyr seg.. ? ;) Ellers gjør vi det ofte sammen på de to bilene.

Gjest Hulderen

Jeg kan skifte hjul, men at det er lett protesterer jeg på! Det er fysisk tungt. Å holde hjulet på plass samtidig som boltene skrus på plass, er det bare så vidt jeg klarer. Derfor tar jeg gjerne i mot en hjelpende hånd, selv om jeg klarer det alene om jeg må.

Det verste er faktisk å få løsnet boltene, hvis noen andre enn jeg byttet hjul sist. Derfor foretrekker jeg å skru til boltene selv, mens noen andre holder hjulet for meg. Da vet jeg at jeg kan gjøre det alene, om jeg skulle få en punktering.

Jeg skifter dekk selv. Dvs, kjæresten og jeg hjelper hverandre med å legge om både vår og høst, men jeg klarer utmerket godt selv. Det eneste problemet kan være at jeg kan ha problemer med å få løsnet boltene, men nå har jeg fått sånn "forlengerskaft" så det er lettere å løsne dem. :o)

Fyller spylervæske og peiler olje gjør jeg også. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg skifter olje alene, men jeg er med og gjør det jeg får til uten å gå for mye i veien. :o)

Jeg skifter ikke hjul lenger. Jeg gjorde det før, da jeg hadde en bil som var bare min og ikke Familiebilen.

Det er fysisk tungt å skifte hjul, bolter sitter fast og jekker må jekkes. Mannen min er mye sterkere enn meg, og når noe er lett for ham og skikkelig tungt for meg...

Så jeg overlater det med glede til andre. Hender jeg er med og gjør alt det andre da. Vasker og spyler og merker og triller bort - men på den annen side; hva har man 12 år gamle sønner til...?

Annonse

Å skifte dekk selv er noe jeg faktik ikke gidder, all den tid jeg kan kjøre bilen 100 meter unna og betalte 200 kr for å få gjort det, på nærmeste bilservice. Samme gjelder bilvask.

Uansett hvilket kjønn jeg hadde hatt, ville jeg nok gjort det samme.

mariaflyfly

Jeg innrømmer gladelig at jeg aldri har skifta dekk på bilen min. Min eks gjorde det de åra vi var sammen - han var dobbelt så stor og sterk som meg, og gjorde jobben unna på en brøkdel av tid i forhold til hva det ville tatt meg.

Nå gjør kjæresten min det for meg, eller så har Fatter eller brodern klint til og gjort det. I verste fall kjører jeg til et firma som utfører denslags, og får herligheten gjort på under 10 minutter.

Jeg gidder ikke utsette min allerede sjabre rygg for noe som jeg veit at gjør den verre. Men hadde jeg MÅTTET skifte dekk, hadde jeg vel klart det, som alle andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...