Gå til innhold

sengevæting hos ungdom


havsula

Anbefalte innlegg

Historien er den at min sønn på 13 har fått problemer med å holde sengen tørr.

Jeg oppdaget det ved at han begynte å ta med seg gamle aviser og håndduker inn på rommet på natterstid og morningen.I begynnelsen la jeg ikke noe vekt på dette,men etterhvert gikk jeg inn på rommet hans,men der så det ut som alt var normalt.

Men så en dag oppdaget jeg et plastnett med våte senklær og et håndkle.Og da kom det hele for dagen.Det hele hadde visst startet etter at han hadde falt ned fra en mur og slått ryggen.Så derfor har jeg en mistanke om at dette kan være årsaken,at noen nerver er kommet i klem.

Har snakket med legen vår om dette,og han skal til time der.

Men jeg har allikevel vært på apotek og kjøpt Tena slip og pants,slik at han skal slippe dette maset om natten.Dette vet han foreløpig ikke om.Og da kommer mitt spørsmål.Bør jeg bare overlate bleiene til han,eller bør jeg hjelpe han? Pants er jo greie nok,men de med tape kan det kanskje være verre å ta på selv.

Dette er litt vanskelig med tanke på at det er en ungdom som begynner å føle behov for privatliv det er snakk om.

Lurer og om en slik kink i ryggen virkelig kan få slike konsekvenser,og om det kan komme til å vedvare eller at problemet kommer til å forsvinne av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil nok være flaut for en 13 åring om mamma skal sette på ham bleia ja. Syntes du bare skal sette pakken inn på rommet hans jeg og så si at du har ordnet med et hjelpemiddel til ham og be ham si ifra om han trenger hjelp. Se hvordan han reagerer og handle ut i fra det, tror muligheten for at han da vil bruke bleiene er større enn om du blir involvert. Da vil han sikkert protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei havsula

Hva gjør dere hvis sønnen din ikke vil ha på bleie da? Kan tenke meg at en 13 åring vil ha problemer med å akseptere dette.

På den annen side bør det jo være en mulighet for å snakke en 13 åring til fornuft, spesielt hvis det er sannsynlig at han har pådratt seg en skade på grunn av uhellet. Da vet han jo årsaken til at han har begynt å tisse på seg og da vil det kanskje være lettere for ham å takle nattbleiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krinastin

Hei, jeg leste at din 13-åring har fått problemer med nattvæting p.g.a skade i ryggen. du burde prøve kiorpraktor! Min nevø har fått god hjelp via dette. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til havsula Det kan ikke være lett å være 13 år å oppleve disse endringene. Heldigvis at dere hat fått time hos lege for en undersøkelse etter fallet.

Når det gjelder bleier så er det ikke noe problem for en 13 åring å få på seg bleier med tape i siden, men om kan får velge vil han nok bruke trusebleiene. Du bør snakke med ham og la det være opp til han om han vil bruke de til han har vært hos legen. Det er viktig at han får forståelsen av at dette er noe han ikke kan noe for.Håper det retter seg snart, så han igjen blir som før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...