Gjest Ut på sur.. Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Vi skal kjøre Trondheim-Oslo med en 2,5 åring. Jeg må si at jeg gruer meg. Har ikke kjørt så langt med han. Mannen min mener vi bør kjøre på natten så han sover. Men jeg tenker at det kan ikke være godt å sove i bilstolen så lenge? Men vi finner nok en løsning 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg tror jeg ville kjørt på natta, ja... Bilstolen kan trolig reguleres slik at ryggen er så langt nede som mulig? For en natt tror jeg ikke det er noe problem. Mine tre har gjort det flere ganger fra de var ganske små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Vi har kjørt lenger enn det med ungene, og mens de var små (opp til ca 3 år) valgte vi å kjøre på natta. Da gikk turen veldig fort og ungene sov stort sett. Etterhvert gikk vi over til å kjøre på dagtid. Da planlegger vi å bruke lang tid på turen, og ha mange stopp underveis. Som regel behøver vi ikke å stoppe så ofte som vi har tenkt, men det er greit å planlegge med det. Det er deilig da å bare ta en kort is-stopp et sted man kan springe litt, slik at man får ut litt "spring" fra bena. Samtidig er det veldig lurt å ha på seg tålmodighetshatten sin, slik at man ikke blir irritert om man må ha do-pause 10 minutter etter at man hadde det sist Og, det er veldig lurt med lydbøker og vann på sølesikker flaske/kopp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Vi har kjørt Oslo-Bergen utallige ganger. Akkurat i den alderen du nevner har det krevd litt tålmodighet, men jeg er av den typen som ikke orker å kjøre om natta (er trøtt, orker ikke snu døgnet osv), så vi har heller brukt laaang tid... CD'er, synging, dvd i bilen (uvurdelig investering), et par gode pauser, og vips så er man framme. Drikke i kopper som ikke søler, en av dere bak ved siden av i noen etapper, litt bestikkelser og en drøss med tålmodighet... Det ER faktisk ikke krise om han er grinete et par halvtimer i løpet av turen Det kommer an på hvordan dere tar det, og det er greit å ha snakket om på forhånd (kjipt om man blir innbitt grinete begge to og bare stirrer rett fram ) Men for all del, natta funker helt sikkert greit, og det er på ingen måte skadelig for ryggen den ene gangen... Jeg har bare litt dumme erfaringer med barn som også har snudd døgnet de få gangene vi har kjørt om natta... Så jeg har valgt å holde rytmen som den er og heller ta utfordringene som kommer - hvilket ikke har vært så mange! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 En enslig natt i bilstol en gang i blant er ikke farlig. Vi har også reist halve natta for å lette kjøringen mtp barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Det trenger jo slett ikke være noe problem. Vi kjører mye lenger enn det en-tre ganger i året, første gang med barn var eldste 5 mndr og nå har vi to på 4 og 6. Det går så bra! Vi legger opp til etapper på ca to timer, noen ganger blir det mer enn det og andre ganger litt under, men målet er alltid to timer. Det siste året har vi også sluttet å dele kjøringen på to dager, så vi reiser over 90 mil på 14-15 timer uten overnatting. Null problem. Vi har omtrent aldri kjørt på natten, det er vi voksne for slitne til. Da må man isåfall ha noen som kan "overta" poden når man kommer fram så man får sove ut!:-) Stoppene man tar må være barnevennlige! Rasteplasser med lekeapparater er gull, la han springe og herje så mye som mulig. Spising pleier vi voksne å gjøre ved stopp, medbrakt mat selvsagt, ungene får spise i bilen etterpå. Det viktigste de gjør i pausene er å strekke på beina og leke så mye som mulig. Stopp på kafeer/kjøpesentre o.l. hvor ungene må sitte og vente og beherske seg osv er IKKE lurt (been there done that). Oslo-Trondheim bør gå på tre etapper, kanskje fire. Ha nye leker på lur, det trenger slett ikke å være store flotte ting, men ikke gi alt på en gang. Og hvis dere har, så er det alltid en dvd på siste etappe hos oss, aldri før. Jeg har også små bokser med gulrotbiter, druer, gullfiskkjeks f.eks på lur også. Men det er bestikkelser som taes fram hvis vi voksne vil kjøre en time til og ikke ungene (og voksne bestemmer jo, som vi vet...). God tur, jeg er overbevist om at det kommer til å gå strålende, det er ingen grunn til annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg har kjørt mange slike etapper og mange som er enda lenger. Med små barn og med store. Jeg trives veldig godt med å kjøre på natta. Så lenge man bare kjører ei sjelden gang, tar ikke ryggen skade av ei natt i stolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Vi har kjørt 43 mil mange ganger i året med våre barn helt fra de var babyer. Noen turer var mer slitsomme enn andre... Det hjalp veldig da vi kjøpte dvd spiller til bilen - da var minstejenta ca 2 år. Og så er det lurt at en voksen innimellom sitter bak og prater og leker og synger med barnet :-) Vi har aldri kjørt om natta. Husker vi startet grytidlig (5-6 tida) den gangen vi skulle kjøre dit da eldstemann var baby. Det gikk veldig greit :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamjaaaaaaaaa Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Det går da helt fint i den alderen, vi var på biltur i fjor da hun var på den alderen, kjørte til Sverige fra Ålesund, det gikk helt fint. Kjørte faktisk i et strekk med kun få pauser... hun fikk gå ut av bilen og strekke på beina osv... Men nå skal vi til Danmark, og vi har nå fått en baby på ca. 10 mnd, så det blir spennende... har lagt opp løpet så vi har god tid og kan ta mange pauser om de slår seg vrange, pluss spisepauser... ikke bra å sitte for lenge i stolen heller. Er jo en ide å kjøre om natta og hvis de sover hele tiden.... Unger sovner lett i bil, også på dagtid, men da våkner de når de blir sultne, og det er jo klart. Det er lurt å kjøpe en bærbar dvd til å feste bak på setet foran, da har de noe å se på uten å bli bilsyke, å lese blad er ikke så lurt. Man kan også ha et aktivitetsteppe som henges over stolen med lommer til å ha leker, tegnesaker og et "bord" som de kan tegne på... Dere kan ha leker hvor dere synger morsomme sanger osv... Tiden går fort i bilen :-) God tur! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Hva som er å kjøre langt, er helt klart forskjellig fra familie til familie. Vi har besteforeldre 30 mil unna - og det har vi kjørt mange ganger i året - og av og til også bare for ei helg. Den sommeren ungene var 1,5 og 3,5 år, kjørte vi Nord-Norge - Hvaler T/R, uten problemer. Og vi har også kjørt T/R Trondheim, Luleå, Karasjok og tilsvarende distanser mange ganger i årenes løp. Det går gjerne mye bedre enn man tror - og ta tiden til hjelp! God tur! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.