Gå til innhold

Smarte dyslektikere

Gjest får de hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest får de hjelp?

11 åringen sliter en del med lesing og skriving men ikke nok til å få noe hjelp mot det. Han har øvd maye på lesing og klarer seg slik noelunde. Men det går litt for sakte og lesingen blir hakkete. Allikevel får han med seg alt han leser. Han lærer fort alt han hører og ligger godt foran snittet i mattematikk. P.g.a han er smart, har god konsentrasjon og husker godt så er han på flere områder best i klassen. Men han hater å lese og han blir trett av det fordi det blir så hakkete. Selv om han er svært inteligent så er jeg redd for hvordan han skal klare seg på skolen. Hvilke hjelp får slike elever om karakterene blir dårlige på ungdomsskolen? Blir de fanget opp slik at de får brukt evnene sine bra selv om de har delvis dysleksi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Du kan henvise han til PPT og faa han utredet. Han vil da ha rettigheter som utvidet tid paa proever, fritak fra vurdering i nynorsk, lesehjelp paa proever, tilgang til dataprogrammer, lydboeker etc.

Hvis han klarer seg saa bra er ingen grunn til aa gi han spesialundervisning, kun tilrettelagt undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som segunda sier så får de ekstra tid på ungdomsskolen og på videregående. Jeg har ikke opplevd at dattera mi har fått dårlige karakterer pga dysleksi. Hun trenger bare å lese ting en gang for å huske det og slik er det forsåvidt med den yngste jeg har også. Og dattera mi begynner på master i sykepleie til høsten og det ser ikke ut at dysleksien hindrer henne.

Men de bruker lenger tid på å gjøre lekser, det er ikke til å komme utenom. Dattera mi jobbet ikke ved siden av da hun gikk på videregående, det gjorde eldstemann, men skolen tok så mye tid at det ville vært idiotisk om hun skulle jobbe ved siden av. Men hun jobbet ved siden av sykepleieutdannelsen og da fikk hun ikke noe ekstra tid eller annen spesialbehandling. Det tror jeg var hennes valg, det var mulig å få, men hun ville ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...