Gå til innhold

Ettåringer i barnehage

Gjest mom22

Anbefalte innlegg

Eksen starta på jobb klokka sju på morgenen og måtte dra hjemmefra halv sju, så da var ikke barnehagen åpen. Jeg måtte kjøre uansett... Dvs mine gikk da på skolen, men på vinteren måtte de blitt kjørt pga at vi ikke har gatelys helt fram til huset (stummende mørke morgener ;)).

Dessuten er man ganske stucked her vi bor uten bil... Avhengig av bil for å besøke de vennene man vil treffe, for å handle mat eller bare kjøpe seg et brød etc... så to biler må man ha uansett;)

Jeg er ganske stucked uten bil jeg også da. Ingen butikker i nærheten der jeg bor heller og ingen transport jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spirello

10

• Dorthe

9

• laban

4

• grot

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Jeg er ganske stucked uten bil jeg også da. Ingen butikker i nærheten der jeg bor heller og ingen transport jeg kan bruke.

Kan godt forstå at du blir avhengig av bil selv om du bor der du bor, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jobber i barnehage.

''Hva mener dere om det? Er de for små til ha ha fulltidsplass? ''

Jeg mener et barn på 12-18 mnd kan fint begynne i barnehagen. 10 mnd syns jeg er for lite!

''For mange voksne er det umulig å ha mindre plass til de enn det...'' Dette ER snakk om prioriteringer! Det skal ofte små endringer i livsstil til for å få til å utsette barnehagestarten litt. Små ofre i hverdagen som gir mye glede for den lille - og foreldrene.

''Min 3 åring begynte i barnehage som 10 mnd gammel baby, hun var utrolig avhengig av puppen da pga hun ikke hadde blitt så flink til å spise vanlig mat ennå, middagsglass, grøt, brødskiver... det var ikke mye hun fikk i seg, så det var ikke rart det ble litt strev i starten, ikke var hun vant til å sovne av seg selv heller, jeg pleide gå lange trilleturer for å få henne til å sovne...

Men etter få uker var hun som de andre, hun ble flinkere til å spise vanlig mat og hun sovnet som en stein omtrent med en gang de la henne i vogna.'' Dette ser vi gang på gang, foreldrene tviler på at vi får barna til å sove i bhg, men det går fort det! :)

''De sier dagene blir så lange for de små, men det stemmer ikke. De fleste 0-ca.3 åringene har formiddagslur i barnehagen, mange opptil 3 timer, så da forsvinner jo det meste av dagen i soving.'' Dagene blir jo lange selv om de er oppstykket! Den tiden de sover kan man "trekke fra", greit nok, men den tiden de er våkne, er desto mer hektiske og en stadig kamp om oppmerksomheten.

Høsten er en tid som er veldig strevsom på småbarnsavd. De aller minste KREVER oppmerksomhet, du kan ikke bare la de leke i et hjørne. Det krever voksnes oppmerksomhet 100%, gjerne et fang, eller en hånd. Det er mye sutring og gråting når de ikke får denne oppmerksomheten raskt. Barna i denne alderen TRENGER jo denne oppmerksomheten. Det er bare ikke nok armer og fang i barnehagen! Våren er ofte litt bedre, da er barna blitt større (store nok), og er mer trygge. Så faktisk er vår erfaring at passelig alder på små barn i bhg er ca 1.5 år. (Det er de da etter nyttår). Da er de litt mer trygge, litt mer selvstendige og litt mer eventyrlystne.

''Min treåring trives så godt i barnehagen nå at hun blir sur om jeg henter henne for tidlig, hun må leke ferdig først.'' Også helt vanlig.

''Til høsten begynner minsten på barnehage, 10 1/2 mnd, heldigvis begynner jeg ikke i jobb før noen uker etterpå, så jeg får bedre tid til tilvenning og kan ta kortere dager i starten... men jeg tror ikke det blir noe problem: De sover jo store deler av dagen, så har de måltidene osv.'' Dette er noe av det jeg stusser mest på i hele innlegget ditt. Her har du et lite knøtt av et barn som skal begynne, og du skal ikke starte i jobb før noen UKER etterpå??? Hallo? Hvorfor ikke ha barnet hjemme i et par-tre uker til, vips er minsten snart 1 år.... Forstår meg ikke på sånt. Hva skal du de ukene da, bare kose deg på egenhånd, "tilvenne barnet" og "hente tidlig"? Iallefall en merkelig prioritering!!

''Den barnehagen de går på er en såkalt basebarnehage, men her har de skilt de minste slik at de stort sett holder seg på et par rom så de får mer fred fra de store ungene og de voksne der er utrolig flinke til å ta seg av de små, trøste de osv.'' Fint at de skiller de minste fra de større. Dette er noe de fleste barnehager ser ganske raskt må på plass, selv om det er åpne barnehager også. Det passer bare ikke for de minste..

''Det var jo en sak om dette her http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1656724.ece De mener de små blir slitne og stresset av barnehage, men tror dette er individuelt pluss har sammenheng med hvor godt barnehagen legger til rette for de små, og det er vel nettopp poenget med artikkelen at barnehagene må legge til rette for de minste også når de får fulltidsplass, ikke bare for de store.'' Dersom du ikke har jobbet i barnehage, og følt på kroppen hvor hektisk en dag er - så bør du ikke uttale deg så bastant. Av de fleste barn jeg har hatt gjennom 10 års arbeide i bhg, er det få barn som ikke er slitne etter en dag i barnehagen. Samme hvor blide og fornøyde de er når de går hjem. Du kan prøve selv, den støyen som er i bhg overstiger OFTE den "øre-alarmen" vi har på veggen, som skal indikere at det er for mye støy. MANGE ganger om dagen, mange ganger bare ved et måltid lyser denne rødt (varsko). Klart man blir sliten bare av å VÆRE i et slikt miljø! Liten som stor! Noe annet blir jo bare tøys å mene, og påstå at slikt er "individuelt"?

''Pga lang reisevei til jobb for både meg og min mann blir det sjeldent kortere dag enn 8-9 timer... Det høres mye ut, men som sagt går det meste vekk i soving. 3 åringen min sluttet å sove rett før hun ble tre år, dette da vi så hun ikke trengte sove i helgene... og hun hadde problemer med å sovne til kvelden. Var redd hun kom til å bli mer sliten av barnehagen, men det har faktisk gått utrolig fint, og hun har blitt flinkere til å legge seg til kvelden.'' 8-9 timer høres mye ut for den minste, selv om du trekker fra sovingen.

Jeg syns ikke det høres ut som om du egentlig er ute etter andres meninger om dette, du svarer veldig bastant og er negativ til andre måter å løse dette på. Jeg er sikker på at dere hadde fått det til dersom dere virkelig hadde VILLET være hjemme til barna var litt eldre før bhg start.. Men du/dere ser ikke poenget i det, og avfeier alle andre svar.

Jeg er enig med deg i at små barn ikke bør på fulltid i barnehagen hvis det ikke er nødvendig, men for noen er det faktisk eneste mulighet. Ikke alle arbeidsplasser er like fleksible. Og kan ikke forstå hva som er galt i å bruke noen uker av permisjone på tilvenning i barnehage. Mener du det er bedre å gå fra fulltid hjemme til ni timer i barnehage hver dag?

Selv bor jeg i et land hvor folk nå av merkelige grunner tror at barna heller vil være i barnehage eller hos dagmamma enn å være hjemme fra 8-10-månedersalderen. Jeg kjenner en som sendte barnet sitt i barnehagen fra han var ni måneder, selv om hun ikke begynt å jobbe igjen før han var over ett år, for hun mente han kjedet seg hjemme hos henne. Og hun ses ikke på som rar av omgivelsene. Det gjør derimot en venninne jeg har som ventet med å sende barnet i barnehagen til han var fjorten måneder fordi det ikke var en ledig plass i nærheten før, og hun var hjemmeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn - vi skal prise oss lykkelige for at vi bor i Norge idag! Har nok verdens beste svangerskapspermisjonsordning vil jeg tro:)

''Har nok verdens beste svangerskapspermisjonsordning vil jeg tro:)''

Det er det ingen tvil om... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...