Gå til innhold

ferie-barnevakten

Gjest Sliten bestemor og tante

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de "heldige" som har lang sommerferie. Og da dukker det alltid opp noen som trenger barnevakt "et par dager". De siste ukene har jeg hatt alle barnebarna enkeltdager + en helg. Det er koselig det. Men så er det alle tantebarna som syns det er så "stas" å være hos tante, og "det er sikkert koselig med litt liv sånn når du har ferie?" Og så naboens unger en gang + + +. Siden feriestart har eg nesten ikke hatt en eneste dag uten unger her. Nå vil jeg også ha litt fri. Så i går sa jeg nei til pass av barnebarn og tantebarn resten av uka. Resultatet er at jeg nå har tre voksne unger som er sure på meg og jeg har verdens dårligste samvittighet fordi jeg er så egoistisk. Det er jammen ikke lett å skulle tilfredstille alle, inkludert meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

5

• laban

3

• morsan

3

• Ugga

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Det er klart du skal unne deg fri uten barn når du har ferie! Ikke ha dårlig samvittighet for det!

De som spurte, ble sikkert litt skuffet akkurat der og da fordi de må finne andre løsninger for barnepass - men de er nå lovlig seint ute da, med å forvente at du skulle ha dem.

Så når de bare får tenkt seg om, er jeg sikker på at de forstår at du vil ha helt fri.

Mine foreldre passet mine barn i går, og i dag har 12 åringen vært hos dem, mens de to andre var andre steder (en hjemme og en på sfo). Regner med at det blir et par sånne dager til i august - eller så ordner vi barenpass selv. De har også passet et annet barnebarn to dager.

Men de er pensjonister da, og har ofrholdsvis god tid. Likevel tar jeg det ikke som noen selvfølge at de skal passe ungene våre.

Hørte i går om noen som skulle få besteforeldrene på besøk i TO uker for å passe barnebarna mend foreldrene var på jobb. Flott om alle er fornøyde, men jeg synes det var voldsomt å be om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis bort. Finn deg ei hytte og bli der. Lenge.

;)

Høres fristende ut. Men må vente ei uke til mannen får ferie. Ikke noe kos med hyttetur helt alene. Og det er liksom ikke så mye bry med mannen, han klarer både å gå på do selv, og smøre sin egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Høres fristende ut. Men må vente ei uke til mannen får ferie. Ikke noe kos med hyttetur helt alene. Og det er liksom ikke så mye bry med mannen, han klarer både å gå på do selv, og smøre sin egen mat.

'' Og det er liksom ikke så mye bry med mannen, han klarer både å gå på do selv, og smøre sin egen mat.

''

Godt det da!

Min klarer også det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Ble du først spurt i går, eller hadde du fra før avtalt å ha dem, men ombestemte deg i siste liten? I tilfelle det siste, så har de voksne barna all grunn til å bli sure på deg, siden du satte dem i knipe på kort varsel.

Sånn ellers, så syns jeg du skal prioritere hvem du skal være barnevakt for. Barnebarna kommer i første rekke. Så får du heller si nei til tantebarn og nabobarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble du først spurt i går, eller hadde du fra før avtalt å ha dem, men ombestemte deg i siste liten? I tilfelle det siste, så har de voksne barna all grunn til å bli sure på deg, siden du satte dem i knipe på kort varsel.

Sånn ellers, så syns jeg du skal prioritere hvem du skal være barnevakt for. Barnebarna kommer i første rekke. Så får du heller si nei til tantebarn og nabobarn.

''Ble du først spurt i går, eller hadde du fra før avtalt å ha dem, men ombestemte deg i siste liten?''

Selvfølgelig ikke. Ble oppringt på formiddagen og spurt om jeg kunne ha torsdag og fredag, Og så sa jeg nei, nå orker jeg ikke, må ha litt pusterom iallefall ut denne uka. Og så har den ene ringt til den andre som har ringt til den tredje, og så har jeg fått tre småsure sms´er.

Og ja, jeg prioriterer selvfølgelig barnebarna først, men jeg syns det er så vanskelig å si nei. Og så sier mannen at det er klart alle spør deg først for de vet jo at du ikke klarer å si nei. Nå har jeg gjort det og sliter med den dårlige samvittigheta. Eneste som er stolt av meg nå er mannen, fordi jeg endelig klarte å si det "magiske" ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er liksom ikke så mye bry med mannen, han klarer både å gå på do selv, og smøre sin egen mat.''

*hi hi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ble du først spurt i går, eller hadde du fra før avtalt å ha dem, men ombestemte deg i siste liten?''

Selvfølgelig ikke. Ble oppringt på formiddagen og spurt om jeg kunne ha torsdag og fredag, Og så sa jeg nei, nå orker jeg ikke, må ha litt pusterom iallefall ut denne uka. Og så har den ene ringt til den andre som har ringt til den tredje, og så har jeg fått tre småsure sms´er.

Og ja, jeg prioriterer selvfølgelig barnebarna først, men jeg syns det er så vanskelig å si nei. Og så sier mannen at det er klart alle spør deg først for de vet jo at du ikke klarer å si nei. Nå har jeg gjort det og sliter med den dårlige samvittigheta. Eneste som er stolt av meg nå er mannen, fordi jeg endelig klarte å si det "magiske" ordet.

Hvis beskrivelsen din er riktig, tyder det på at ungene dine er grundig bortskjemt.

Det kan jo diskuteres hvem som har mest skyld i det ;-)

Men du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet.

Jeg fatter ikke at de våger å sende sure meldinger. Én ting er hvis noe annet svikter og man kommer i knipe på kort varsel, noe annet er å ta som en selvfølge at du alltid sier ja, slik at spørsmålet egentlig bare er en "bestilling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis beskrivelsen din er riktig, tyder det på at ungene dine er grundig bortskjemt.

Jeg fatter ikke at de våger å sende sure meldinger. Én ting er hvis noe annet svikter og man kommer i knipe på kort varsel, noe annet er å ta som en selvfølge at du alltid sier ja, slik at spørsmålet egentlig bare er en "bestilling".

''Jeg fatter ikke at de våger å sende sure meldinger. Én ting er hvis noe annet svikter og man kommer i knipe på kort varsel, noe annet er å ta som en selvfølge at du alltid sier ja, slik at spørsmålet egentlig bare er en "bestilling".''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

'' Ble oppringt på formiddagen og spurt om jeg kunne ha torsdag og fredag, Og så sa jeg nei, nå orker jeg ikke, må ha litt pusterom iallefall ut denne uka. Og så har den ene ringt til den andre som har ringt til den tredje, og så har jeg fått tre småsure sms´er. ''

Da var det helt fair at du sa nei. De spurte på svært kort varsel. Du har noen merkelige barn, hvis de sutrer sånn til hverandre bare fordi du sier nei til å passe for en gangs skyld. Helt merkelig oppførsel å sende deg SMS-er om det etterpå.

Det kan virke som om mannen din har rett, at du alt for ofte sier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg bestemor enda, men jammen synes jeg venninnene mine blir ganske utnyttet som barnevakt og vaskehjelp.

Klart du kan si nei og klart du ikke skal ha dårlig samvittighet. Barnebarn er noe du skal passe når du har lyst, de er livets dessert og folk får jammen se å finne andre enn bestemødre til å passe unger, de har passet sine egne unger i årevis sjøl.

Jeg har hatt unger i over 29 år og jeg kommer helt sikkert til å være barnevakt jeg også, men jeg vil ikke at det skal være en selvfølge at jeg skal passe unger når det ikke passer eller orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og så har jeg fått tre småsure sms´er.''

Fy, for noen utakknemmlige unger du har. Du bør si nei og sette foten ned mer - for ting tyder på at både du og de har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dårlige samvittigheten din er det ingen andre som kan gjøre noe med enn deg selv. Jeg ser at du bare har fått støttemeldinger, og dette er en til av dem!

Dersom dette hadde vært avtalt for lenge siden kan man jo ikke bare trekke seg på kort varsel uten grunn. Men å bli sånn sure og furtete fordi du sier nei sånn som dette, det er rett og slett barnslig. Det var nok på tide at du sa nei en gang! Mannen din er stolt av deg, det er sannelig jeg også.

Håper du får deg noen vel unte fridager, det er slitsomt å være med barn hele tiden selv om det er dine egne søteste små skatter! Og jeg håper at du lar den dårlige samvittigheten din seile sin egen sjø.

God ferie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du endelig sa fra! Jeg må bare si meg enig med de andre her. Du har absolutt ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Du har jo ferie, jo. Skulle likt å vite hvordan de ville taklet å få lass på lass med unger på døra daglig i ferien sin;)

Nei, stå på ditt slitne bestemor og tante. Ingen kan forvente at slektninger skal bruke ferien sin på å passe deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate så utakknemlige unger du har....

Jeg er enebarn, mine foreldre har bare ett barnebarn, min femårige datter - allikevel kunne det ikke FALLE meg inn å ta det som en selvfølge at de skal passe henne (noe de svært gjerne gjør de ekstremt få gangene jeg spør, eller de gangene de spør selv om å få låne... men jeg tviler på at det ville vært så hjertelig om jeg hadde tatt dem som en selvfølge....)

Nei, jeg er HELT enig med mannen din i dette tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Enig med de andre her: klart du skal sette grenser.

Vi har aldri hatt verken besteforeldre eller tanter/onkler i nærheten, men jammen klarte vi å finne ut av det allikevel mens barna var små.

Jeg har en følelse av at mange som har familien sin i umiddelbar nærhet, skjønner nok ikke hvilken ekslusiv gode det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Nå er ikke jeg bestemor enda, men jammen synes jeg venninnene mine blir ganske utnyttet som barnevakt og vaskehjelp.

Klart du kan si nei og klart du ikke skal ha dårlig samvittighet. Barnebarn er noe du skal passe når du har lyst, de er livets dessert og folk får jammen se å finne andre enn bestemødre til å passe unger, de har passet sine egne unger i årevis sjøl.

Jeg har hatt unger i over 29 år og jeg kommer helt sikkert til å være barnevakt jeg også, men jeg vil ikke at det skal være en selvfølge at jeg skal passe unger når det ikke passer eller orker.

''Nå er ikke jeg bestemor enda, men jammen synes jeg venninnene mine blir ganske utnyttet som barnevakt og vaskehjelp.''

Vaskehjelp???

Hvem i all verden er det som vil ha mora eller svigermora si til å vaske kåken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Helt enig.

Kjenner jeg er nesten litt sjokkert, jeg. Ville ikke falt meg inn å be om barnevakt flere dager. Har naboer og venner som sender vekk barna ei uke til besteforeldre på annen kant av landet, eller noen dager i samme by fordi de må jobbe. Kjenner jeg på en side er grønn av misunnelse fordi de har besteforeldre som stiller opp, men samtidig hadde jeg aldri forventa noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå er ikke jeg bestemor enda, men jammen synes jeg venninnene mine blir ganske utnyttet som barnevakt og vaskehjelp.''

Vaskehjelp???

Hvem i all verden er det som vil ha mora eller svigermora si til å vaske kåken sin?

Døtrene til to av venninnene mine... Jada, den ene vet du hvem er, både venninna mi og dattera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...