Gå til innhold

ferie-barnevakten

Gjest Sliten bestemor og tante

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''Ble du først spurt i går, eller hadde du fra før avtalt å ha dem, men ombestemte deg i siste liten?''

Selvfølgelig ikke. Ble oppringt på formiddagen og spurt om jeg kunne ha torsdag og fredag, Og så sa jeg nei, nå orker jeg ikke, må ha litt pusterom iallefall ut denne uka. Og så har den ene ringt til den andre som har ringt til den tredje, og så har jeg fått tre småsure sms´er.

Og ja, jeg prioriterer selvfølgelig barnebarna først, men jeg syns det er så vanskelig å si nei. Og så sier mannen at det er klart alle spør deg først for de vet jo at du ikke klarer å si nei. Nå har jeg gjort det og sliter med den dårlige samvittigheta. Eneste som er stolt av meg nå er mannen, fordi jeg endelig klarte å si det "magiske" ordet.

Du var kjempeflink som sa nei!!

Det er aldri for sent å oppdra ungene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

5

• laban

3

• morsan

3

• Ugga

3

Mest aktive i denne tråden

Helt enig.

Kjenner jeg er nesten litt sjokkert, jeg. Ville ikke falt meg inn å be om barnevakt flere dager. Har naboer og venner som sender vekk barna ei uke til besteforeldre på annen kant av landet, eller noen dager i samme by fordi de må jobbe. Kjenner jeg på en side er grønn av misunnelse fordi de har besteforeldre som stiller opp, men samtidig hadde jeg aldri forventa noe slikt.

Det er jo ideelt for alle hvis familien består av besteforeldre med plass, tid og overskudd, foreldre som må jobbe når andre tilbud er stengt og barnebarn i en passende alder.

Men tre voksne søsken med barn burde kunne samordne dette med _hverandre_, ved f.eks. at én tar (nesten) alle søskenbarna noen dager, i bytte mot samme gjentjeneste. Hvis alle tre forventer at moren skal stille opp, må de som et minimum planlegge det i veldig god tid i forveien og passe på at foreldrene også får noen ferieuker.

Digresjon: Hvor er farmor oppi dette her? Jeg kan bli begge deler og har ingen planer om å drive SFO for min datters barn og se min sønns bare hver jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har du lært noe til neste år. Da er du i forkant, og forteller at du er tilgjengelig for å være barnevakt uke x-y. Resten av ferien tenker du å ha ferie. Ferdig med den saken :)

Og når det gjelder sommeren i år, så driter du i at ungene er sure. Du har også krav på ferie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Døtrene til to av venninnene mine... Jada, den ene vet du hvem er, både venninna mi og dattera.

Merker jeg blir litt sjokkert av slikt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært innlegg her om (sviger)mødre som låser seg inn i voksne (sviger)barns boliger og rydder, vasker - og i ekstreme tilfeller ominnreder - på eget initiativ.

Noen lever greit med den ordningen. Jeg hadde overhodet ikke tolerert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest winda

Det har vært innlegg her om (sviger)mødre som låser seg inn i voksne (sviger)barns boliger og rydder, vasker - og i ekstreme tilfeller ominnreder - på eget initiativ.

Hadde det sånn i over 20 år jeg. Grøsser når jeg tenker tilbake på det. Til å med bryllupspresangene våre ble plassert på steder hvor svigermor og svigerinner mente de skulle være uten at jeg, eller min mann var tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine foreldre eller svigerforeldre hadde gjort noe slikt, så hadde jeg nok skiftet lås på døra ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke noe mindre sjokkert enn deg og jeg kjefter på venninna mi. Men det er klart, folk må jo gjøre som de vil, men jeg hadde ikke latt meg utnytte på den måten.

Jeg hadde nok sikkert vært barnevakt jeg også, men ikke i den grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Nå er ikke jeg bestemor enda, men jammen synes jeg venninnene mine blir ganske utnyttet som barnevakt og vaskehjelp.''

Vaskehjelp???

Hvem i all verden er det som vil ha mora eller svigermora si til å vaske kåken sin?

Som du vet, har jo svigermor gjort temmelig mye husarbeid hos oss opp gjennom årene. Stort sett har jo det fungert greit.

Vi hogger ved til henne, og hjelper henne med praktiske ting hun ikke får gjort alene - hun avlaster oss med husarbeid, som vi ikke får gjort i en travel hverdag.

Så lenge det (stort sett) skjer når det passer oss - altså når hun er på besøk, så er det helt ok. Ville ikk ehatt en ordning med at hun låste seg inn når hun ville (dersom hun hadde bodd nærmere).

Anser likevel ikke svigermor for å være vår vaskehjelp. Men jeg setter veldig pris på at hun stryker tøy og vasker golv av og til når hun er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Hvis mine foreldre eller svigerforeldre hadde gjort noe slikt, så hadde jeg nok skiftet lås på døra ganske kjapt.

Jeg tror aldri svigermor har tilgitt at hun ikke har fått nøkkel til huset vårt. I starten maste hun stadig om det, mente det var så praktisk å kunne ha mulighet til å stikke innom når vi ikke var der. Mens jeg insisterte på at hun kunne få låne den ved behov, og returnere den etterpå. Jeg orker bare ikke tanken på å ikke ha kontroll på når hun kan være der og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Det verste jeg vet er folk som tar det for gitt at en skal stille opp og hjelpe dem. Og som blir sure hvis du for en gangs skyld prioriterer deg selv.

Enkelte skjønner tydeligvis ikke at man gjerne bare vil slappe av. Det er jo så praktisk for dem at du tar ungene. De anser det som egoistisk av deg. I realiteten er det de som er egoistiske. De krever/forventer at du skal stille opp slik at de selv slipper å ta ansvaret og få til en ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jeg tror aldri svigermor har tilgitt at hun ikke har fått nøkkel til huset vårt. I starten maste hun stadig om det, mente det var så praktisk å kunne ha mulighet til å stikke innom når vi ikke var der. Mens jeg insisterte på at hun kunne få låne den ved behov, og returnere den etterpå. Jeg orker bare ikke tanken på å ikke ha kontroll på når hun kan være der og ikke.

''Jeg tror aldri svigermor har tilgitt at hun ikke har fått nøkkel til huset vårt. I starten maste hun stadig om det, mente det var så praktisk å kunne ha mulighet til å stikke innom når vi ikke var der.''

Alle mine barn har nøkkel hit, men jeg har ikke nøkkel til deres hjem. Og mine barn er nok litt sære men ingen av dem har noensinne låst seg inn på egen hånd, uten p klarere det først. Heldigvis. Og selv om jeg skulle hatt nøkkel til mine barns hjem hadde det aldri falt meg inn å gå inn der uten at det var avtalt på forhånd, eller det oppsto et tilfelle hvor jeg "måtte". Vi har også nøkkel til svigers leilighet, men har heller aldri vært inne der uten avtale. De syns det er så greit, tilfelle det skulle "være noe". De er oppe i åra begge to. Men begge mine svigerforeldre er hyggelige mennesker. Svigermors hjelpemani strekker seg til å hjelpe tiul med å rydde ut etter maten, og eller plasseres hun fint i sofaen med en kaffekopp og strikketøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tror aldri svigermor har tilgitt at hun ikke har fått nøkkel til huset vårt.''

Mine svigerforeldre har nøkkel til huset vårt, hvilket har vært praktisk mange ganger, men ingen av dem låser seg inn hos oss i tide og utide av den grunn.

Det å bli nektet nøkkel kan jo ses på som at man holder veldig avstand, at man ikke inkluderer dem i familien. Litt som å insistere på å være dis og ikke dus. Det er en hel episode i Seinfeld som dreier seg om temaet "hvem skal få nøkkel til leiligheten" - riktignok blant venner og ikke familie. :-)

Men jeg skjønner jo at det kan være et reelt problem med (sviger)mødre som misbruker den tilliten det er å ha nøkkel, og at man derfor vil begrense det, eventuelt skifte lås på døra, slik som Ugga skriver om.

For oss har dette med nøkkel til svigers først og fremst vært praktisk i forbindelse med tilsyn av planter og/eller katt når vi har vært bortreist, og sønnen i huset har også lånt besteforeldrenes husnøkkel mange ganger når han har kommet hjem fra skola og skjønt at han glemte å ta med seg nøkkel om morgenen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Som du vet, har jo svigermor gjort temmelig mye husarbeid hos oss opp gjennom årene. Stort sett har jo det fungert greit.

Vi hogger ved til henne, og hjelper henne med praktiske ting hun ikke får gjort alene - hun avlaster oss med husarbeid, som vi ikke får gjort i en travel hverdag.

Så lenge det (stort sett) skjer når det passer oss - altså når hun er på besøk, så er det helt ok. Ville ikk ehatt en ordning med at hun låste seg inn når hun ville (dersom hun hadde bodd nærmere).

Anser likevel ikke svigermor for å være vår vaskehjelp. Men jeg setter veldig pris på at hun stryker tøy og vasker golv av og til når hun er på besøk.

Jeg synes det er noe helt annet å hjelpe hverandre når man er på besøk over flere dager slik du beskriver. At dere tar i et tak og hjelper henne med tunge praktiske ting når dere er der, skulle vel egentlig bare mangle, og det er tilsvarende hyggelig av henne å ta i et tak når hun er hos dere.

Å ha mor eller svigermor innom huset en gang i uka for å vaske, synes jeg er rett og slett litt tarvelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg synes det er noe helt annet å hjelpe hverandre når man er på besøk over flere dager slik du beskriver. At dere tar i et tak og hjelper henne med tunge praktiske ting når dere er der, skulle vel egentlig bare mangle, og det er tilsvarende hyggelig av henne å ta i et tak når hun er hos dere.

Å ha mor eller svigermor innom huset en gang i uka for å vaske, synes jeg er rett og slett litt tarvelig ;)

''Å ha mor eller svigermor innom huset en gang i uka for å vaske, synes jeg er rett og slett litt tarvelig ;)

''

Enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye vil ha mer

De skal være glade for at du passer barna no og da. De er heldige som har deg. Jeg har selv 2 barn men ingen familie som stiller opp så jeg har ikke hatt barnefri på 3 år. Men klager ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du skal unne deg fri uten barn når du har ferie! Ikke ha dårlig samvittighet for det!

De som spurte, ble sikkert litt skuffet akkurat der og da fordi de må finne andre løsninger for barnepass - men de er nå lovlig seint ute da, med å forvente at du skulle ha dem.

Så når de bare får tenkt seg om, er jeg sikker på at de forstår at du vil ha helt fri.

Mine foreldre passet mine barn i går, og i dag har 12 åringen vært hos dem, mens de to andre var andre steder (en hjemme og en på sfo). Regner med at det blir et par sånne dager til i august - eller så ordner vi barenpass selv. De har også passet et annet barnebarn to dager.

Men de er pensjonister da, og har ofrholdsvis god tid. Likevel tar jeg det ikke som noen selvfølge at de skal passe ungene våre.

Hørte i går om noen som skulle få besteforeldrene på besøk i TO uker for å passe barnebarna mend foreldrene var på jobb. Flott om alle er fornøyde, men jeg synes det var voldsomt å be om...

''Hørte i går om noen som skulle få besteforeldrene på besøk i TO uker for å passe barnebarna mend foreldrene var på jobb. Flott om alle er fornøyde, men jeg synes det var voldsomt å be om...''

Da jeg var liten ble jeg skipet ut til min mormor så snart skolens sommerferie begynte og hentet hjem igjen dagen før skolen startet igjen i august... Mine to eldre søstre også. Og etterhvert var min kusine fra østlandet også der i noen uker. Stakkars mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å ha mor eller svigermor innom huset en gang i uka for å vaske, synes jeg er rett og slett litt tarvelig ;)''

Jeg er helt enig, men kjenner faktisk flere som har det slik. Fatter ikke at de orker, jeg ville følt det som en invasjon av privatlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å ha mor eller svigermor innom huset en gang i uka for å vaske, synes jeg er rett og slett litt tarvelig ;)''

Jeg er helt enig, men kjenner faktisk flere som har det slik. Fatter ikke at de orker, jeg ville følt det som en invasjon av privatlivet.

Enig med deg.

I tillegg til at jeg hadde følt det som en invasjon av privatlivet, ville jeg følt meg som litt stakkarslig. Det er jo litt patetisk å ikke klare å vaske gulvet sjøl uten hjelp fra mamma når man er voksen og bor for seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...