Gjest togli Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg har en mor med som er lammet i store deler av kroppen, det har jeg vokst opp med. Vet ikke hvor mange som har henvent seg til meg fordi de sikkert også tror hun er "dum i hodet". Hodet hennes fungerer faktisk utmerket :-). Det er altfor mange som stiller likhetstegn imellom det å ha en fysisk plage og det å ikke kunne snakke, eller tenke selv. Jeg opplever faktisk det samme når det gjelder psykisk sykdom. Noen tror visst jeg er dum i hodet . Kanskje er jeg det også noen ganger, men jeg mener da at jeg stort sett er rimelig oppegående Ja, det er rart hvor dypt fordommer stikker.... og leit at man ikke kan prøve å forstå. Hvis en blind kom til meg og sa at det aldri var noe problem å være blind, så måtte jeg jo tro ham på det siden jeg aldri selv har vært blind Jeg hadde nok regna med han kompenserte med andre sanser og gjorde noe jeg ikke kunne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg syntes han gjorde alt riktig jeg, det var det som var så fint med filmen:) At hun var hissig og ble provosert handla om at hun hadde en forhistorie som døv og diskriminert... og da reagerer man som regel kraftigere når man ikke blir forstått. Han viste at det var henne han var glad i og at språket ikke skulle komme imellom dem. Greit. Godt å høre at det var slik du forstod filmen. Jeg trodde først dere mente at han var kroneksemplet på en intolerant fyr. Men da er vi vel kanskje enige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Vi kommer selvsagt inn under begrepet "funksjonshemmet", men det er få døve som føler seg funksjonshemmet. Vi ser på oss selv hovedsaklig som en språklig minoritet. Det eneste hinderet vi har er jo språket, ellers er vi som alle andre. Jeg tror i utgangspunktet at ingen føler seg funksjonshemmet, det er et ord som er funnet opp av en eller annen som trengte en samlebetegnelse og ikke noen som ikke kan det samme som alle andre. Hva med de som ikke kan synge, som bruker briller, som ikke kan få barn, som har vondt i ryggen osv. Visse grupper blir puttet inn i en bås hvor de ikke er interessert i å være. Det er faktisk slik at ingen mennesker kan alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Kan jeg spørre om folk går rundt å synes synd på deg pga det? Synd på meg fordi jeg har en handicappet mor, eller synd på meg fordi jeg har en psykisk lidelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Synd på meg fordi jeg har en handicappet mor, eller synd på meg fordi jeg har en psykisk lidelse? Det første. Dattera mi er skikkelig plaget med det og får helt noia. Det er ikke tull, for jeg har sett det et par ganger. Nei, heldigvis er det ingen som synes synd på meg ;o) Da hadde jeg daua. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Det første. Dattera mi er skikkelig plaget med det og får helt noia. Det er ikke tull, for jeg har sett det et par ganger. Nei, heldigvis er det ingen som synes synd på meg ;o) Da hadde jeg daua. Opplevde nok det ja noen ganger i oppveksten. Men min mor takler sitt handicap så veldig dårlig da. Hun har et så fiendtlig syn på alle mennesker at hun nekter å gå ut. Derfor har liksom jeg måttet gå på 17-mai, juletrefester ol. uten henne. Da husker jeg at de snakket om henne mens jeg sto og hørte på. Sånn som "ja, hun kom jo selvsagt ikke denne gangen heller, ligger nok på loftet og gjemmer seg, trist at det skal være sånn osv" Jeg overhørte dette. Det var de som sendte meg medlidende blikk og de som la hånden over munnen og skjulte et smil. Størst pris har jeg satt på en nabo som ikke syntes synd i meg, men derimot hjalp meg. Hun satte mat på bordet når jeg kom, tilbød meg et bad og rene klær. Henne har jeg mye å takke for, det var ingen stakkar deg, men derimot gjorde hun noe bra utav situasjonen. Jeg får noia om noen sier stakkar deg til meg, det ønsker jeg ikke høre :-). Skjønner datra di veldig godt Hvis min mor hadde taklet livet sitt selv og kun hadde hatt dette fysiske handicappet, tror jeg at alt hadde vært okey. Det er kanskje noe i at det kommer ikke an på hvordan man har det, men hvordan man tar det? Ihvertfall spiller dette en stor rolle i henne tilværelse. Tar man ting med et smil, eller går man og gjemmer seg og truer med å ta livet av seg. Det har nok ganske mye å si. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg tror i utgangspunktet at ingen føler seg funksjonshemmet, det er et ord som er funnet opp av en eller annen som trengte en samlebetegnelse og ikke noen som ikke kan det samme som alle andre. Hva med de som ikke kan synge, som bruker briller, som ikke kan få barn, som har vondt i ryggen osv. Visse grupper blir puttet inn i en bås hvor de ikke er interessert i å være. Det er faktisk slik at ingen mennesker kan alt. Å høre er en funksjon alle mennesker i utgangspunktet skulle hatt. I motsetning til god sangstemme o.l. Når en mangler denne funksjonen må en kunne defineres som funksjonshemmet. Selv om en kanskje ikke liker det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg tror i utgangspunktet at ingen føler seg funksjonshemmet, det er et ord som er funnet opp av en eller annen som trengte en samlebetegnelse og ikke noen som ikke kan det samme som alle andre. Hva med de som ikke kan synge, som bruker briller, som ikke kan få barn, som har vondt i ryggen osv. Visse grupper blir puttet inn i en bås hvor de ikke er interessert i å være. Det er faktisk slik at ingen mennesker kan alt. ''det er et ord som er funnet opp av en eller annen som trengte en samlebetegnelse '' Trenger man ikke en samlebetegnelse, mener du? Har de som pr idag er definert inn i funksjonshemmede-gruppen ikke noe til felles? Eller ville du hatt et annet ord? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Opplevde nok det ja noen ganger i oppveksten. Men min mor takler sitt handicap så veldig dårlig da. Hun har et så fiendtlig syn på alle mennesker at hun nekter å gå ut. Derfor har liksom jeg måttet gå på 17-mai, juletrefester ol. uten henne. Da husker jeg at de snakket om henne mens jeg sto og hørte på. Sånn som "ja, hun kom jo selvsagt ikke denne gangen heller, ligger nok på loftet og gjemmer seg, trist at det skal være sånn osv" Jeg overhørte dette. Det var de som sendte meg medlidende blikk og de som la hånden over munnen og skjulte et smil. Størst pris har jeg satt på en nabo som ikke syntes synd i meg, men derimot hjalp meg. Hun satte mat på bordet når jeg kom, tilbød meg et bad og rene klær. Henne har jeg mye å takke for, det var ingen stakkar deg, men derimot gjorde hun noe bra utav situasjonen. Jeg får noia om noen sier stakkar deg til meg, det ønsker jeg ikke høre :-). Skjønner datra di veldig godt Hvis min mor hadde taklet livet sitt selv og kun hadde hatt dette fysiske handicappet, tror jeg at alt hadde vært okey. Det er kanskje noe i at det kommer ikke an på hvordan man har det, men hvordan man tar det? Ihvertfall spiller dette en stor rolle i henne tilværelse. Tar man ting med et smil, eller går man og gjemmer seg og truer med å ta livet av seg. Det har nok ganske mye å si. Nå tror jeg ikke jeg er helt slik mora di var da, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er, jeg er med på det meste jeg bare det er mulig. Men det er jo ganske mye man ikke kan være med på å gjøre uansett enten man vil eller ikke. Men folk synes jo synd på dattera mi da, rart, for ingen synes synd på guttene mine ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Nå tror jeg ikke jeg er helt slik mora di var da, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er, jeg er med på det meste jeg bare det er mulig. Men det er jo ganske mye man ikke kan være med på å gjøre uansett enten man vil eller ikke. Men folk synes jo synd på dattera mi da, rart, for ingen synes synd på guttene mine ;o) ''Nå tror jeg ikke jeg er helt slik mora di var da, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er, jeg er med på det meste jeg bare det er mulig.'' Flott at du er med på det du kan, humør og pågangsmot har veldig mye å si for barna. Jeg synes ikke det er mere synd på barn av funksjonshemmede mødre enn andre barn. Alle har vi jo sikkert våre "sider". Masse som sikkert er mye verre, men som ikke er så synlig for alle. For meg har et fysisk handicap ingneting å si, det er som sagt hvordan du tar det :-). Hvis jeg hadde fått velge mellom en mor med fysisk handicap og en mor som ligger på soverommet, hadde jeg helt klart valgt hun som var har et handicap og som hadde et positivt syn på mennesker og livet. Tror det er mye uvitenhet ute og går. Folk vet sikkert ikke helt hvordan de skal oppføre seg ovenfor datra di. Men ingen liker vel å få medlidenhet tredd nedover ørene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 ''det er et ord som er funnet opp av en eller annen som trengte en samlebetegnelse '' Trenger man ikke en samlebetegnelse, mener du? Har de som pr idag er definert inn i funksjonshemmede-gruppen ikke noe til felles? Eller ville du hatt et annet ord? Jeg synes i grunnen ikke at funksjonshemmede med forskjellige diagnoser har så veldig mye til felles. F.eks så synes jeg ikke togli og jeg har så mye felles annet enn at vi skriver på dol begge to og er like høye. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun og jeg skal puttes i samme bås og i en annen bås enn dere andre her inne som er funksjonsfriske. Det er igrunnen et ganske negativt brukt ord.. Det slik at det ofte står i avisen de eldre, narkomane og funksjonshemmede. Men noe har forandret seg de siste årene siden alle med en eller annen diagnose blir kalt funksjonhemmet slik at alle de som skriver på psykiatri har funksjonsnedsettelser, de som har kroniske smerter har funksjonsnedsettelser osv så nå har den gruppa blitt så stor at det er snart ingen som står utenfor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Det stemmer veldig bra Og for oss handler ikke døvhet om manglende eller nedsatt hørsel, men om å ha et annet språk enn majoriteten. Hva skyldes denne sterke motviljen mot å ha en funksjonshemming? Jeg håper ikke dere ser ned på folk med funksjonshemminger. For vi har vel alle vårt vil jeg tro. Ingen er perfekt. I en verden med bare døve så hadde ikke dette blitt et hinder men i en verden hvor kommunikasjonen beror på talespråk ja da blir det et funksjonshinder. Er det å være en kulturell og språklig minoritet uforenlig med å ha en funksjonshemming? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg synes i grunnen ikke at funksjonshemmede med forskjellige diagnoser har så veldig mye til felles. F.eks så synes jeg ikke togli og jeg har så mye felles annet enn at vi skriver på dol begge to og er like høye. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun og jeg skal puttes i samme bås og i en annen bås enn dere andre her inne som er funksjonsfriske. Det er igrunnen et ganske negativt brukt ord.. Det slik at det ofte står i avisen de eldre, narkomane og funksjonshemmede. Men noe har forandret seg de siste årene siden alle med en eller annen diagnose blir kalt funksjonhemmet slik at alle de som skriver på psykiatri har funksjonsnedsettelser, de som har kroniske smerter har funksjonsnedsettelser osv så nå har den gruppa blitt så stor at det er snart ingen som står utenfor. Sitat av togli lenger ned i tråden: "Du skjønner den fordi du kan sette en rullestolbruker i samme setting ;)" For meg høres det ut som dere har noe til felles, ut over at dere er like høye og skriver på dol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kall det hva du vil, men.. Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Vi kommer selvsagt inn under begrepet "funksjonshemmet", men det er få døve som føler seg funksjonshemmet. Vi ser på oss selv hovedsaklig som en språklig minoritet. Det eneste hinderet vi har er jo språket, ellers er vi som alle andre. Men andre "språklige minoriteter" kan jo f.eks. høre om en bil kommer bak svingen, om det går en alarm, om noe faller i gulvet, om noen(et barn f.eks.) skriker/roper osv. Det oppfatter ikke døve, og de kan dermed gå glipp av varsler om at fare er på ferde eller at noen er i nød. Sånn sett har vel døve et handikap? Å ikke kunne snakke i vanlig telefon, være utestengt fra høre på musikk/ radio eller lyden av naturen (bølgeskvulp, fuglekvitter etc.) vil kanskje også noen oppfatte som et handikap? På den annen side er dere jo forskånet for en del bråk ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Å høre er en funksjon alle mennesker i utgangspunktet skulle hatt. I motsetning til god sangstemme o.l. Når en mangler denne funksjonen må en kunne defineres som funksjonshemmet. Selv om en kanskje ikke liker det selv. I tillegg er det smak og behag hva man anser som en fin sangstemme. Hvorvidt man hører eller ikke er faktisk i større grad målbart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg synes i grunnen ikke at funksjonshemmede med forskjellige diagnoser har så veldig mye til felles. F.eks så synes jeg ikke togli og jeg har så mye felles annet enn at vi skriver på dol begge to og er like høye. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun og jeg skal puttes i samme bås og i en annen bås enn dere andre her inne som er funksjonsfriske. Det er igrunnen et ganske negativt brukt ord.. Det slik at det ofte står i avisen de eldre, narkomane og funksjonshemmede. Men noe har forandret seg de siste årene siden alle med en eller annen diagnose blir kalt funksjonhemmet slik at alle de som skriver på psykiatri har funksjonsnedsettelser, de som har kroniske smerter har funksjonsnedsettelser osv så nå har den gruppa blitt så stor at det er snart ingen som står utenfor. ''F.eks så synes jeg ikke togli og jeg har så mye felles annet enn at vi skriver på dol begge to og er like høye.'' Nja, skrev dere ikke nettopp i denne tråden at dere nok skilte dere ut fra resten av oss slik at dere skjønte denne filmen på samme måte da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Sitat av togli lenger ned i tråden: "Du skjønner den fordi du kan sette en rullestolbruker i samme setting ;)" For meg høres det ut som dere har noe til felles, ut over at dere er like høye og skriver på dol. Det er fordi vi begge blir satt litt utsatt pga endel fordommer. Og det verste er at man skulle tro at folk får mindre og mindre fordommer og isteden så får de flere. Bl.a er det verre å få jobb enn noen sinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg synes i grunnen ikke at funksjonshemmede med forskjellige diagnoser har så veldig mye til felles. F.eks så synes jeg ikke togli og jeg har så mye felles annet enn at vi skriver på dol begge to og er like høye. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun og jeg skal puttes i samme bås og i en annen bås enn dere andre her inne som er funksjonsfriske. Det er igrunnen et ganske negativt brukt ord.. Det slik at det ofte står i avisen de eldre, narkomane og funksjonshemmede. Men noe har forandret seg de siste årene siden alle med en eller annen diagnose blir kalt funksjonhemmet slik at alle de som skriver på psykiatri har funksjonsnedsettelser, de som har kroniske smerter har funksjonsnedsettelser osv så nå har den gruppa blitt så stor at det er snart ingen som står utenfor. Jeg har ingen formening om det er et negativt ladet ord eller ikke, det har jeg ingen erfaring med. For øvrig har jo du og togli til felles det at det er en funksjon ved kroppene deres som ikke fungerer som den skal, så det er vel ikke så rart at dere er putta i "samlesekken" funksjonshemmede begge to 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Nå tror jeg ikke jeg er helt slik mora di var da, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er, jeg er med på det meste jeg bare det er mulig. Men det er jo ganske mye man ikke kan være med på å gjøre uansett enten man vil eller ikke. Men folk synes jo synd på dattera mi da, rart, for ingen synes synd på guttene mine ;o) Skjønner ikke hvorfor folk skal synes synd på henne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Greit. Godt å høre at det var slik du forstod filmen. Jeg trodde først dere mente at han var kroneksemplet på en intolerant fyr. Men da er vi vel kanskje enige. Fyren var igrunnen himla tolerant synes jeg Jeg oppfatta mer at poenget var at han fikk større forståelse for hvorfor hun overreagerte som hun gjorde. Hun ville ikke bli sett på som "annerledes" eller spesiell, men som den hun var - på tross av at hun var døv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366969-forhold-mellom-d%C3%B8v-og-h%C3%B8rendenydelig/page/3/#findComment-3195556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.