Gå til innhold

Hva leker 2 år gamle gutter med?

Gjest Lekemamma

Anbefalte innlegg

Det er visst indivduelle forskjeller, ja! Vel, vel. Jeg finner vel ut av det etterhvert! Men skulle lage til rommet hans nå, og bestemte meg for et tema, og valget falt på kjøkkenkrok. Men burde visst heller kjøpt en verktøykasse! Han ser sjelden faren sin (eller andre menn), men dette med skruer og hammer og spiker ligger tydeligvis nedfelt i guttegenene hans he he.

Han kan sikkert klare å konvertere kjøkkenkroken til en slags verktøybenk hvis han har mere lyst til det ;-) . Min erfaring med toåringer er at de liker best å leke der hvor andre oppholder seg, slik at dersom kjøkkenkroken er på rommet hans, så er kanskje det grunnen til at han ikke bruker den så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår det slik at lekekjøkkenet er på rommet hans?

Min erfaring er at konseptet "leke på rommet" ikke fungerer for 2-åringer. Som frosken sier, vil de være der de andre er, dvs der du er ;-)

Mine har ikke lekt alene på rommet før de ble rundt 4 - 5 år, og selv da bare i veldig korte perioder. (15 minutter kanskje)

11-åringen foretrekker fortsatt å være der jeg er, så han er 95% av den våkne hjemmetiden sin i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Huff og huff.... Det er så trasig at vi setter ungene i "bås" etter kjønn :(

Har ei søster som har to døtre og en sønn (yngst), mens jeg selv har tre døtre. Hun sier stadig med stolthet i stemmen at sønnen er gutte-gutt og at det er himla stor forskjell på interessene hans i forhold til søstrene sine interesser..men dette handler litt om øynene som ser og litt om hva vi oppfordrer til, våre forventninger osv...

Min yngste er veldig "gutteleke-orientert", og trives best når hun får leke med sine to bestekompiser, men hun er allikevel jente-jente ;) Rosa og dill-dall er topp, selv om noen av bursdagslekene (bursdag i slutten av mai) ennå ikke er åpnet (dukkeleker)....

Jeg har to jenter og en gutt. Den ene jenta har vært litt sånn "midt-på-treet" hva leker angår, koste seg både med dukker og traktorer da hun var liten. Den andre var veldig jente-jente, valgte konsekvent bort traktorer, biler og slikt, og koste seg veldig med dukker. Gutten var veldig glad i traktorer og biler, og totalt uinteressert i dukker. Jeg tror ikke han har så mye som tatt i ei dukke, enda vi hadde mange.

Men jeg tror ikke det nødvendigvis er kjønnsbestemt, jeg tror det er indiviudelt og det er viktig å gi ungene valgmuligheter. Min sønn er, som jeg har sagt et annet sted i tråden, veldig glad i å drive på kjøkkenet og bake og lage mat, og han er en racer med vaskemaskina og kunne sette på en klesvask helt alene da han var fem.

Da jeg var barn, følte jeg noen ganger at forventningene om at jeg skulle leke med dukker var litt tyngende. Det var jo så utrolig kjedelig å drive med disse dukkene! Jeg kunne ikke begripe hva som var poenget. Jeg foretrakk mer aktive leker, klatre i trærne og leke indianer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har to jenter og en gutt. Den ene jenta har vært litt sånn "midt-på-treet" hva leker angår, koste seg både med dukker og traktorer da hun var liten. Den andre var veldig jente-jente, valgte konsekvent bort traktorer, biler og slikt, og koste seg veldig med dukker. Gutten var veldig glad i traktorer og biler, og totalt uinteressert i dukker. Jeg tror ikke han har så mye som tatt i ei dukke, enda vi hadde mange.

Men jeg tror ikke det nødvendigvis er kjønnsbestemt, jeg tror det er indiviudelt og det er viktig å gi ungene valgmuligheter. Min sønn er, som jeg har sagt et annet sted i tråden, veldig glad i å drive på kjøkkenet og bake og lage mat, og han er en racer med vaskemaskina og kunne sette på en klesvask helt alene da han var fem.

Da jeg var barn, følte jeg noen ganger at forventningene om at jeg skulle leke med dukker var litt tyngende. Det var jo så utrolig kjedelig å drive med disse dukkene! Jeg kunne ikke begripe hva som var poenget. Jeg foretrakk mer aktive leker, klatre i trærne og leke indianer og slikt.

Jeg var nok akkurat som deg :)

Minnes at bestevenninna mi hadde rød dukkevogn og jeg blå... Hun elska dukker og jeg hata dem ;) Ser for meg at vi triller dukker og at jeg kjeder vettet av meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg var nok akkurat som deg :)

Minnes at bestevenninna mi hadde rød dukkevogn og jeg blå... Hun elska dukker og jeg hata dem ;) Ser for meg at vi triller dukker og at jeg kjeder vettet av meg :P

Hehe, jeg lot konsekvent være å leke med dukker. Jeg fikk med meg venninnene mine på å leke med gutta. De fleste vennene mine var forresten gutter.

Dukkevogna jeg nevnte tidligere ble tilhenger til broder'ns traktor for øvrig... Og gikk temmelig raskt i stykker da vi plukket stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hehe, jeg lot konsekvent være å leke med dukker. Jeg fikk med meg venninnene mine på å leke med gutta. De fleste vennene mine var forresten gutter.

Dukkevogna jeg nevnte tidligere ble tilhenger til broder'ns traktor for øvrig... Og gikk temmelig raskt i stykker da vi plukket stein.

Hehe;)

Jeg hadde utrolig sterke bånd til min fire mnd eldre fetter.. Vi hang sammen som erteris i hele oppveksten - faktisk fram til han døde for fire år siden :(

Jeg tror nok jeg ble påvirka av ham der... og derfor tror jeg det er mer påvirkning enn kjønn som avgjør slike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Hehe;)

Jeg hadde utrolig sterke bånd til min fire mnd eldre fetter.. Vi hang sammen som erteris i hele oppveksten - faktisk fram til han døde for fire år siden :(

Jeg tror nok jeg ble påvirka av ham der... og derfor tror jeg det er mer påvirkning enn kjønn som avgjør slike ting...

Påvirkning, kanskje. Jeg er ikke helt overbevist. Da min sønn var baby fikk han myek gode kosedyr i vogna og sprinkelsenga av storesøster. Så fort han ble gammel nok til å kaste, hev han dem ut igjen. Det var lenge før han kunne prate for øvrig.

Han ble også veldig stimulert på dokker og rosa og prinsesser og slikt, men det var bare traktorer og biler som fenget. Jeg pleier å si at storesøstra hadde senga full av bamser, men han hadde en tilhenger eller noe slikt hardt og kantete under puta for å få sove ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Påvirkning, kanskje. Jeg er ikke helt overbevist. Da min sønn var baby fikk han myek gode kosedyr i vogna og sprinkelsenga av storesøster. Så fort han ble gammel nok til å kaste, hev han dem ut igjen. Det var lenge før han kunne prate for øvrig.

Han ble også veldig stimulert på dokker og rosa og prinsesser og slikt, men det var bare traktorer og biler som fenget. Jeg pleier å si at storesøstra hadde senga full av bamser, men han hadde en tilhenger eller noe slikt hardt og kantete under puta for å få sove ;-).

Ja, ser den... men samme var min yngste.. Hun har to storesøstre og vi hadde vel omtrent bare typiske "jenteleker" i huset... Dukke eller bamse i senga var rett ut! Bil i senga..JAA!!

Hun var ei stund eneste jente på fotballlaget, og da demonstrerte hun riktignok sitt kjønn ved å konsekvent ta på rosa tights under fotballshortsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Nå er det maange år siden min var to, men han hadde lekekjøkken som han brukte mye husker jeg. Først og fremst brukte han stekeovnen til oppbevaring av biler, steiner og kvister, jeg så vel aldri at han "lekekokte" noe som jeg kan huske? Det gikk mer i "putte en kaserolle i en annen/ putte ting i kaserollen/ putte ting i stekeovnen" etc. Ut over dette var han som meg, hverken spesielt jentete eller guttete. Han lekte med både biler, dukker og kosedyr, men han forholdt seg nok mer "brutalt" til de typiske "jentelekene" enn de fleste av venninnene gjorde. Dukkene ble bært etter håret foreksempel, før de ble mer eller mindre dyttet ned i en vogn som han sprang avgårde med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønns sengekamerater var følgende:

Min første bok om store kjøretøy (en sånn med tykke "ark")

En liten plysjtiger - da han fikk den av noen naboer, var det første gangen han spurte om å få ha et dyr i senga

De myke kosedyra fra storesøster fikk stort sett klare seg selv.

Han forsøkte forøvrig å si "traktor" før han gadd å si mamma. Han kunne selvfølgelig stavelsene "ma ma" og "pa pa", men var mye mer opptatt av å si bil (definitivt hans første ord), båt, tut osv. Hmf.

Og ja, han fikk samme relativt nøytrale oppdragelse som søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønns sengekamerater var følgende:

Min første bok om store kjøretøy (en sånn med tykke "ark")

En liten plysjtiger - da han fikk den av noen naboer, var det første gangen han spurte om å få ha et dyr i senga

De myke kosedyra fra storesøster fikk stort sett klare seg selv.

Han forsøkte forøvrig å si "traktor" før han gadd å si mamma. Han kunne selvfølgelig stavelsene "ma ma" og "pa pa", men var mye mer opptatt av å si bil (definitivt hans første ord), båt, tut osv. Hmf.

Og ja, han fikk samme relativt nøytrale oppdragelse som søsteren.

''Min sønns sengekamerater var følgende:

Min første bok om store kjøretøy (en sånn med tykke "ark")''

*hehe* Vi har et bilde av poden i 1,5-2-årsalderen der han ligger på et undersøkelsesbord på Riksen og blir tatt ul av brystkassen, han ligger og ser på tv med en stooor fisher-price-buss i armkroken! *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine barn fikk album eller fotobok av seg selv + kjente personer, dyr, steder, leker osv i 2-årsgave. Det har vært suksess hver gang - og har mye å si for språkutvikling (det er jeg sikker på). Fotobøkene er lest om og om igjen, og det er sååå stas å se seg selv.

Av leker så har 2-åringen vår vært veldig opptatt av verktøy, alt fra lekeverktøy til ekte verktøy. Han ble utrolig glad for en lekedrill (batteridrevet) da han var 2 1/2 år. Han fikk en hjemmelaget klubbe til 2-årsdagen fra bestefaren, som han ikke slapp under hele selskapet. Målebåndet og øreklokkene er også MYE brukt. Han har også en snekkerbenk (av plast), men den er ikke så mye brukt.

Ellers er han mye mer opptatt av traktorer, gravemaskiner etc enn f.eks storebroren var (som hadde en søster som var 2 år eldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst individuelle forskjeller.

Om han liker å mekke og skru kan Duplo være greit og selvsagt andre leker man mekker sammen og plukker fra hverandre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tips! Er det din erfaring også at gutter ikke er så begeistret for slike lekekjøkken? Å så teit at jeg kjøpte det dyre kjøkkenet!

Kjøkken er absolutt tingen hos gutta her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...