tonie Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Sønnen fløy av naboens trampoline, landa på en stein og slo av en ganske stor bit av den nye fortanna si. De har ikke tid til å ta ham inn i dag, så han har ikke time før i morgen. Det er ikke så greit for en som er livredd tannlegen. Altfor god tid til å grue seg! Jeg prøver å berolige ungen, men jeg kan jo ikke juge for ham heller. Er det noen som har unger som har vært gjennom en slik behandling? Veldig vondt, passe vondt eller ingen sak...? Det som bekymrer ham mest er om han må få sprøyte. Det vil han absolutt ikke, og truer med å rømme hjemmefra hvis han må det. Må han? Han har pakka sekken allerede. Stakkar forslåtte ungen min. Han ser ut som han har vært i krigen, men det kunne jo gått mye verre. Solskinnshistorier foretrekkes;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Nå vet jeg ikke hvor mye av tanna som er borte, men da ene datra mi mista et liten bit av ei fortann limte de bare på en kunstig tannbit - altså ikke noe vondt eller skummelt i det hele tatt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Hvis det bare handler om en bit, ikke om en tann som er blitt forslått og misfarget, tror jeg det ordnes ganske enkelt. Kan ikke se noen grunn til at det trengs noen sprøyte i hvert fall. Røntgenbilde hvis de er i tvil om skadens omfang, kanskje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Det kommer selvfølgelig an på hvor han har slått av tanna. men tror det skal gå greit. Eldste sønnen gjorde det for flere år siden. Han hadde tatt en crossykkel han hadde fått beskjed om ikke å røre. I nedoverbakke, med fartsdumper, og en himla fart detter forhjulet av mens han er i lufta. KRÆSJ!!! Kul i hodet på størrelse med en velvoksen appelsin, oppskrubba nese (så ut som rå kjøttdeig) en løs fortann og en knekt fortann. Tannlegen ville ikke gjøre noe på en uke før den løse tanna hadde festet seg, så han penslet på en bakteriedrepende salve på den knekte tanna. Uka etter kom vi inn igjen, da pusset han bare litt forsiktig på den knekte siden for å få vekk plakk og salverester og rett og slett limte på en ny del som han laget med noe greier han hadde. Gjorde ikke vondt i det hele tatt, ingen sprøyter eller noe. Det er som sagt flere år siden det skjedde, men tanna er like fin i dag. Kan ikke se at det er gjort noe med den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Nå vet jeg ikke hvor mye av tanna som er borte, men da ene datra mi mista et liten bit av ei fortann limte de bare på en kunstig tannbit - altså ikke noe vondt eller skummelt i det hele tatt Sånn vil vi at det skal gå her også! Måtte de ikke slipe ned bruddflaten eller noe før de satte på ny bit? Det er litt taggete her, så jeg ser for meg at de kanskje må gjøre et eller annet med det først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Jeg tror ikke de kommer til å gjøre så mye mer enn å se på tanna hans i morgen, evt. ta bilde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Hvis det bare handler om en bit, ikke om en tann som er blitt forslått og misfarget, tror jeg det ordnes ganske enkelt. Kan ikke se noen grunn til at det trengs noen sprøyte i hvert fall. Røntgenbilde hvis de er i tvil om skadens omfang, kanskje. De sier at de alltid tar røntgenbilde når ungene har falt så stygt, men det bekymrer han seg ikke for. Han er redd for sprøyter og ting som kan gjøre vondt. Hvis de må slipe ned bruddflaten eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Sånn vil vi at det skal gå her også! Måtte de ikke slipe ned bruddflaten eller noe før de satte på ny bit? Det er litt taggete her, så jeg ser for meg at de kanskje må gjøre et eller annet med det først. Det husker jeg ikke, men det høres jo logisk ut... Å slipe ned tanna slik er jo ikke vondt, så det vil jeg tro går helt fint Leit at han er så redd tannleger Mine to yngste elsker tannlegebesøk og skal visst bli tannleger begge to 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Det kommer selvfølgelig an på hvor han har slått av tanna. men tror det skal gå greit. Eldste sønnen gjorde det for flere år siden. Han hadde tatt en crossykkel han hadde fått beskjed om ikke å røre. I nedoverbakke, med fartsdumper, og en himla fart detter forhjulet av mens han er i lufta. KRÆSJ!!! Kul i hodet på størrelse med en velvoksen appelsin, oppskrubba nese (så ut som rå kjøttdeig) en løs fortann og en knekt fortann. Tannlegen ville ikke gjøre noe på en uke før den løse tanna hadde festet seg, så han penslet på en bakteriedrepende salve på den knekte tanna. Uka etter kom vi inn igjen, da pusset han bare litt forsiktig på den knekte siden for å få vekk plakk og salverester og rett og slett limte på en ny del som han laget med noe greier han hadde. Gjorde ikke vondt i det hele tatt, ingen sprøyter eller noe. Det er som sagt flere år siden det skjedde, men tanna er like fin i dag. Kan ikke se at det er gjort noe med den. Au! Gutter, altså..... Måtte lese dette høyt for sønnen. Det hjalp. Han ser litt mindre molefunken ut nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Jeg tror ikke de kommer til å gjøre så mye mer enn å se på tanna hans i morgen, evt. ta bilde. Det kjennes ganske spisst og taggete på bruddstedet, så jeg tok for gitt at de ville gjøre noe med det. Er det vanlig at de bare lar tanna være som den er til ungen er blitt større? Han er sju år, og tanna er helt utvokst nå, tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Det kjennes ganske spisst og taggete på bruddstedet, så jeg tok for gitt at de ville gjøre noe med det. Er det vanlig at de bare lar tanna være som den er til ungen er blitt større? Han er sju år, og tanna er helt utvokst nå, tror jeg. Jeg tror de lar tanna være i fred i morgen. Han skal sikkert tilbake til kontroll om noen dager/uker, og da kan det hende at de fikser litt mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Det husker jeg ikke, men det høres jo logisk ut... Å slipe ned tanna slik er jo ikke vondt, så det vil jeg tro går helt fint Leit at han er så redd tannleger Mine to yngste elsker tannlegebesøk og skal visst bli tannleger begge to Så bra da togli! Veldig praktisk med en tannlege eller to i familien;) Det er vel mest det at det er en liten mulighet for at han må ha bedøvelsessprøyte som skremmer, og at han ikke vet om det vil gjøre vondt. Han er av typen som liker å vite nøyaktig hva som skal skje. Til nå har tannlegebesøkene vært bare morsomme, men dette er skummelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Min gjorde det for noen år siden, slo ut halve fortanna. Jeg har ikke hørt noe om at det var så veldig vondt, de tok bilde, roten var i orden og de la på plastikk slik at det ikke synes og siden har jeg aldri hørt ham klage på den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Det kjennes ganske spisst og taggete på bruddstedet, så jeg tok for gitt at de ville gjøre noe med det. Er det vanlig at de bare lar tanna være som den er til ungen er blitt større? Han er sju år, og tanna er helt utvokst nå, tror jeg. De fikset tanna med en gang da minstemann gjorde det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 ''Sønnen fløy av naboens trampoline,'' Var det ikke sikkerhetsnett? Hvis det mangler hadde jeg ikke latt noen gå på den trampolina igjen før det var på plass. Har sett altfor mange stygge ulykker på usikra trampoliner. Og det er ofte sånne ting som dette som skjer før man egentlig ser hvor viktig det er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Jeg gikk på tryne da jeg var sju, og knuste fortanna mi. Jeg var hos tannlege samme dag, og fikk på en midlertidig fylling. Etter ei uke fikk jeg byttet ut den midlertidige fyllingen med ei plasttann. Fikk ikke bedøvelse i forbindelse med dette, og det gikk veldig greit uten. Ikke spesielt vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 ''Sønnen fløy av naboens trampoline,'' Var det ikke sikkerhetsnett? Hvis det mangler hadde jeg ikke latt noen gå på den trampolina igjen før det var på plass. Har sett altfor mange stygge ulykker på usikra trampoliner. Og det er ofte sånne ting som dette som skjer før man egentlig ser hvor viktig det er. Nei, de har ikke sikkerhetsnett. Han får egentlig ikke lov til å hoppe der, men han sneik seg avgårde likevel. Fort gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Nei, de har ikke sikkerhetsnett. Han får egentlig ikke lov til å hoppe der, men han sneik seg avgårde likevel. Fort gjort. Da hadde jeg blitt forbannet altså, både på gutten og på de med trampoline. Men nå er jeg veldig respekt for trampoliner fordi jeg vet om flere som har brukket både rygg og nakke og det er et problem at folk ikke har mer respekt for dem og ikke forteller unger hvor farlig det kan være. Man lar ikke unger krysse motorveien heller altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Så bra da togli! Veldig praktisk med en tannlege eller to i familien;) Det er vel mest det at det er en liten mulighet for at han må ha bedøvelsessprøyte som skremmer, og at han ikke vet om det vil gjøre vondt. Han er av typen som liker å vite nøyaktig hva som skal skje. Til nå har tannlegebesøkene vært bare morsomme, men dette er skummelt. Ja, jeg kommer sikkert til å ende opp som gammel og rynkete med kritthvite og perfekte tenner (prøver å få eldstejenta til å utdanne seg til plastisk kirurg sånn at jeg slipper unna rykene) Du kan fortelle ham at bedøvelsesprøyta omtrent ikke merkes i det hele tatt og at det er mye vondere å ta sprøyter andre steder... Skjønner det føles skummelt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Det blir vel gebiss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.