Gå til innhold

Slått av bit av fortanna

tonie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

14

• frosken

11

• cathlin

7

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hulderen

Hva? Jeg synes det gjør grisevondt med sprøyter i munnen. Jeg pleier å la dem bore uten bedøvelse bare for å slippe det stikket:)

Enig med deg, bedøvelsessprøytene i munnen gjør kjempevondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Jeg synes det gjør grisevondt med sprøyter i munnen. Jeg pleier å la dem bore uten bedøvelse bare for å slippe det stikket:)

Jeg bruker også å borre uten bedøvelse, ikke fordi stikket er spesielt vondt, men liker ikke å være bedøvd.

Be tannlegen forklare alt som skal skje til gutten når man kommer dit, siden han liker å vite det. Jeg syns også det er greit når tannlegen informerer om hva som skjer underveis, eller aller helst før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke du har rett i. Jeg blir overasket om de ikke setter på en plasttann som erstatter den gamle tanna. Det er ingen stor sak - tar max 20 min :)

Ok :-) Det begynner å bli lenge siden jeg skada min fortann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste barn i dag er utsatt for vesentlig større risiko som følge av fysisk inaktivitet enn trampolinebruk. ''

Dette tror jeg ikke du har faglig dekning for å si. Det er betydelig større pågang hos legevakten av folk som har skadet seg på trampoline enn ved inaktivitet.

''I løpet av de neste månedene regner legevakten ved St. Olavs Hospital i Trondheim med at mellom 4000 og 5000 personer vil skade seg så hardt på trampoline at de må på legevakten, skrev Dagbladet i går. ''

http://www.aftenposten.no/forbruker/article1302434.ece

Jeg mente skadevirkninger på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sammenligne med fysisk inaktivitet blir så søkt at det kun tjener til å avspore tema. Saken er at Dorthe eller Høstløv eller hvem det var har rett i at det ikke er noen annen aktivitet som fører til så mange og til dels alvorlige skader som trampoline. Klatring i trær, ishockey, håndball/ fotball har aldri vært i nærheten av å medfør skader i samme omfang.

''Å sammenligne med fysisk inaktivitet blir så søkt at det kun tjener til å avspore tema.""

Det er jeg ikke enig med deg i. Få aktiviteter ser ut til å fenge en del barn og ungdom som trampolinehopping, og for flertallet er det en aktivitet med positive konsekvenser. Det gir svært gode muligheter for økt kroppsbevissthet og -kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Å sammenligne med fysisk inaktivitet blir så søkt at det kun tjener til å avspore tema.""

Det er jeg ikke enig med deg i. Få aktiviteter ser ut til å fenge en del barn og ungdom som trampolinehopping, og for flertallet er det en aktivitet med positive konsekvenser. Det gir svært gode muligheter for økt kroppsbevissthet og -kontroll.

''Få aktiviteter ser ut til å fenge en del barn og ungdom som trampolinehopping, og for flertallet er det en aktivitet med positive konsekvenser. Det gir svært gode muligheter for økt kroppsbevissthet og -kontroll'' Helt sikkert riktig, men det er også (samtidig) riktig at dette er den aktiviteten som representerer hyppigst og størst skaderisiko målt i antall sykehus- og legevaktbesøk for barn og unge. Det ene utelukker ikke det andre frosken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Ok :-) Det begynner å bli lenge siden jeg skada min fortann.

Var imponert den gang dette skjedde jr - og de femten senere gangene vi har vært der med samme tann ;-) Min erfaring er at dette er enkelt håndverk for dem nå for tiden, iallefall så fremt nerven ikke er skadet vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Få aktiviteter ser ut til å fenge en del barn og ungdom som trampolinehopping, og for flertallet er det en aktivitet med positive konsekvenser. Det gir svært gode muligheter for økt kroppsbevissthet og -kontroll'' Helt sikkert riktig, men det er også (samtidig) riktig at dette er den aktiviteten som representerer hyppigst og størst skaderisiko målt i antall sykehus- og legevaktbesøk for barn og unge. Det ene utelukker ikke det andre frosken ;-)

Ja, jeg har også lest at trampolinehopping og snowboard er blant verstingene på skadefronten.

For meg er det viktigst å fokusere på de positive virkningene av trampolinebruk, i kombinasjon med at gode sikkerhetsnett bør monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Da jeg var ca 10 fikk jeg en stor bit av fortanna slått ut av en hest(kom litt for nært et fektende forbein).

Når man fikser fortenner trenger man veldig sjelden bedøvelse, så sprøyte slipper han nok! Tannlegen min nå sier at det nesten er verre å sette sprøyta enn å fikse uten bedøvelse. Om han syns det er skummelt kan han kanskje få noe beroligende eller sånn likeglad-gass?

Jeg husker iallefall at det som gjorde mest vondt når de fiksa tanna mi første gangen(har bytta fylling en gang etterpå) var den "forma" de satte rundt tanna fordi den trykka litt på tannkjøttet. Og så husker jeg at tannlegen hele tiden kom borti leppa mi som hadde sprukket, og det var vondere enn noe av det han holdt på med inni munnen min!

Håper det går bra med ham, jeg tror han klarer det veldig fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Nå er det normalt ikke "stikket" som gjør vondt, men selve injeksjonen hvis tannlegen sprøyter inn bedøvelsesmiddelet for raskt. Har du en dyktig tannlege som gjør dette pent og rolig skal det normalt være relativt smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jøss... jeg synes det er dritvondt å borre og slipe tannstein, så jeg ber alltid om bedøvelse først ;)

For meg kjennes sprøytestikket bare som et bittelite "klyp"... Hm... rart det føles så ulikt fra person til person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kjemanpå

Ja, jeg kommer sikkert til å ende opp som gammel og rynkete med kritthvite og perfekte tenner (prøver å få eldstejenta til å utdanne seg til plastisk kirurg sånn at jeg slipper unna rykene) :P

Du kan fortelle ham at bedøvelsesprøyta omtrent ikke merkes i det hele tatt og at det er mye vondere å ta sprøyter andre steder... Skjønner det føles skummelt :(

Det kommer alt an på hvor de setter sprøyta. De som settes oppe i ganen gjør da unektelig veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det kommer alt an på hvor de setter sprøyta. De som settes oppe i ganen gjør da unektelig veldig vondt.

Hm...jeg var hos tannlegen for noen dager siden og fikk sprøyte både i ganen og foran tennene... kjente omtrent ingenting...

Fjerne tannstein derimot :///////////////

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nå er det normalt ikke "stikket" som gjør vondt, men selve injeksjonen hvis tannlegen sprøyter inn bedøvelsesmiddelet for raskt. Har du en dyktig tannlege som gjør dette pent og rolig skal det normalt være relativt smertefritt.

Jeg har en utrolig flink tannlege! Han bruker lang tid på stikket og jeg kjenner ærlig talt omtrent ingen verdens ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Ja, jeg kommer sikkert til å ende opp som gammel og rynkete med kritthvite og perfekte tenner (prøver å få eldstejenta til å utdanne seg til plastisk kirurg sånn at jeg slipper unna rykene) :P

Du kan fortelle ham at bedøvelsesprøyta omtrent ikke merkes i det hele tatt og at det er mye vondere å ta sprøyter andre steder... Skjønner det føles skummelt :(

Tannlegen jeg har nå er veldig dyktig. Nylig skulle jeg fikse et hull i ei fortann, hun sa da at de nesten aldri bruker bedøvelse lenger når de borrer i fortenner. Dette fordi det ofte gjør mer vondt å sette sprøyta enn selve borringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Tannlegen jeg har nå er veldig dyktig. Nylig skulle jeg fikse et hull i ei fortann, hun sa da at de nesten aldri bruker bedøvelse lenger når de borrer i fortenner. Dette fordi det ofte gjør mer vondt å sette sprøyta enn selve borringa...

ha! Jeg har borret i fortenner uten bedøvelse, og satt bedøvelse i fortennene, og borringen var vondt, skikkelig vondt, mens jeg knapt kjente "stikket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går så fint. Gjorde akkurat det samme med min nye fortann, da jeg var 7 år. Fikk satt på en fylling med hvitt materiale. Denne delen falt av med jevne mellomrom, og selvfølgelig alltid i helgen. Derfor valgte jeg å sette på en krone som voksen.

Du kan berolige sønnen din med at det med stor sikkerhet ikke trengs noe bedøvelse. Tannlegen limer ganske enkelt på nytt plastmateriale på tannen. At kantene er ujevne, vil nok hjelpe til å feste materialet bedre. Det funket iallefall slik på meg.

Skulle det mot formodning være nødvendig med bedøvelse, skal du be tannlegen om å legge bedøvende gel på injeksjonstedet før hun stikker.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Samme her :o) Men det verste er når bedøvelsen går ut igjen. DET er ekkelt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...