Anonym 82 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Vel, nå er gutten min 3 1/5 mnd gammel, og jeg er rimelig sikker på at jeg må begynne å tenke på dette med blærefremfall som du snakket om. Lyst til å fortelle meg litt? På 6-ukerskontrollen ba jeg om en GU, og legen kommenterte ikke noe spesiellt (annet enn et sår jeg visste var der). Da jeg spurte hvorfor det så ut som det gjorde, sa han at det bare var hevelse. Han brukte denne dingsen som man setter inn for å holde åpent. Da han slapp den, gikk denne "hevelsen" på en måte tilbake, så da mente han at det måtte være hevelse. Men det ser altså fortsatt lik ut, og det som slår meg da er blærefremfall. Er det slik da at jeg må tilbake til fastlegen og be ham ta en ny titt? Eller kan jeg be om en henvisning videre til spesialist uten flere undersøkelser hos fastlegen? Hva må man så gjøre ved blærefremfall? Kan det trenes opp på noe vis, eller er det bare operasjon som gjelder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Svarte ikke jeg på dette innlegget i går?! Tydeligvis kom det ikke på "trykk" i alle fall. Jeg slet med stressinkontinens pga blærefremfallet og sykehuset ville absolutt prøve alt mulig rart før de innså at det i mitt tilfelle var nyttesløst. Jeg ble henvist fra fastlegen til en gynekolog som drev spesifikt med dette (og jeg kom på kant med denne gynekologen fra første stund, jeg klarte henne bare ikke!). Tror de holdt på i over ett år før de omsider lyttet til mitt ønske om å bli satt på venteliste for tvt-operasjon. Det var da ventetid på ca. 10 mnd, men etter et par uker fikk jeg telefon med forespørsel om jeg kunne tenke meg å bli operert på et sykehus i nabokommunen og da kunne jeg bli operert et par uker etter. ) Selve inngrepet gjøres i lokalbedøvelse og en liten bøyle settes inn via skjeden og festes med et innvendig sting på hver side av venusberget. Har to knøttesmå arr der, men man skal være helt innpå og vite at de er der for å se dem. ;o) Løfteforbud og sexforbud i 4-6 uker etterpå, litt smerter de første dagene, men ikke noe voldsomt, men mener å huske at trapper og det å snu seg i sengen voldte litt problemer de første dagene. En ukes sykemelding, litt avhengig av hva slags jobb du har. Har ikke angret ett sekund på dette inngrepet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Svarte ikke jeg på dette innlegget i går?! Tydeligvis kom det ikke på "trykk" i alle fall. Jeg slet med stressinkontinens pga blærefremfallet og sykehuset ville absolutt prøve alt mulig rart før de innså at det i mitt tilfelle var nyttesløst. Jeg ble henvist fra fastlegen til en gynekolog som drev spesifikt med dette (og jeg kom på kant med denne gynekologen fra første stund, jeg klarte henne bare ikke!). Tror de holdt på i over ett år før de omsider lyttet til mitt ønske om å bli satt på venteliste for tvt-operasjon. Det var da ventetid på ca. 10 mnd, men etter et par uker fikk jeg telefon med forespørsel om jeg kunne tenke meg å bli operert på et sykehus i nabokommunen og da kunne jeg bli operert et par uker etter. ) Selve inngrepet gjøres i lokalbedøvelse og en liten bøyle settes inn via skjeden og festes med et innvendig sting på hver side av venusberget. Har to knøttesmå arr der, men man skal være helt innpå og vite at de er der for å se dem. ;o) Løfteforbud og sexforbud i 4-6 uker etterpå, litt smerter de første dagene, men ikke noe voldsomt, men mener å huske at trapper og det å snu seg i sengen voldte litt problemer de første dagene. En ukes sykemelding, litt avhengig av hva slags jobb du har. Har ikke angret ett sekund på dette inngrepet! Hmm... Jeg har ingen lekkasjer (bank i bordet). Kanskje det ikke er det samme likevel? Jeg finner ikke så mye beskrivende informasjon på nett, men det jeg finner er stort sett om blærefremfall. Det beskrivelsen av hvordan det ser ut virker riktig, men så står det også noe om livmorfremfall (?) eller skjedenedfall (?)... Kanskje har ikke dette noe med blæra å gjøre i det hele tatt? Jeg er veldig takknemlig for svaret ditt Lillemus! Mange mange takk:-) Det er dog tydelig at jeg må lete litt mer... Har såvidt lest om livmorfremfall, og at de noen ganger må fjerne hele livmoren. Usj, nå blir jeg bare redd kjenner jeg! Hadde man bare hatt en lege man kunne stole på...! Volvat neste tro? Men ærlig talt - må si jeg beundrer deg for å gjennomgå en operasjon DER under bare lokalbedøvelse! (spinal?)! Jeg synes en vanlig GU er en påkjenning...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Hmm... Jeg har ingen lekkasjer (bank i bordet). Kanskje det ikke er det samme likevel? Jeg finner ikke så mye beskrivende informasjon på nett, men det jeg finner er stort sett om blærefremfall. Det beskrivelsen av hvordan det ser ut virker riktig, men så står det også noe om livmorfremfall (?) eller skjedenedfall (?)... Kanskje har ikke dette noe med blæra å gjøre i det hele tatt? Jeg er veldig takknemlig for svaret ditt Lillemus! Mange mange takk:-) Det er dog tydelig at jeg må lete litt mer... Har såvidt lest om livmorfremfall, og at de noen ganger må fjerne hele livmoren. Usj, nå blir jeg bare redd kjenner jeg! Hadde man bare hatt en lege man kunne stole på...! Volvat neste tro? Men ærlig talt - må si jeg beundrer deg for å gjennomgå en operasjon DER under bare lokalbedøvelse! (spinal?)! Jeg synes en vanlig GU er en påkjenning...! Vent litt.... Hmmm... *tenker tilbake* Nå roter jeg fælt - tvt-inngrepet var mot urinlekkasje ja, men mot cystocelen (eller blærefremfallet da) hadde jeg jo et annet inngrep! Ble lagt under kniven og de skar opp og tok bort, stappet blæra tilbake og sydde igjen. Og det var her det var 4-6 ukers samleieforbud og løfteforbud, ikke ved tvt'n såvidt jeg husker. Ved dette inngrepet var jeg innlagt i 3-4 dager og det var litt ubehagelig å sitte på annet enn en veldig myk pute etterpå. Husker godt at både gynekologen som opererte meg og i alle fall en av sykepleierne kommenterte at jeg var "litt blå" nedentil etter operasjonen og nysgjerrig som jeg er ba jeg om et speil så jeg kunne se. I ettertid er jeg sjeleglad jeg gjorde dette før jeg dro hjem! For det så virkelig skrekkelig ut! Hadde jeg sett det først etter hjemkomst hadde jeg seriøst trodd det hadde gått koldbrann i hele stasen! Det var ikke "litt blått" nei - det var mørke blåsvart over det hele! Men det var helt normalt og det ga seg jo etter noen dager. ) Jeg fikk dog beskjed om at jeg ikke burde få flere barn etter inngrepet, selv ikke om de skulle bli født med keisersnitt - underlivet mitt ville rett og slett ikke tåle belastningen og jeg kunne komme til å revne fra A-Å. Jeg valgte derfor å sterilisere meg i etterkant og har ikke angret ett sekund på det. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Vent litt.... Hmmm... *tenker tilbake* Nå roter jeg fælt - tvt-inngrepet var mot urinlekkasje ja, men mot cystocelen (eller blærefremfallet da) hadde jeg jo et annet inngrep! Ble lagt under kniven og de skar opp og tok bort, stappet blæra tilbake og sydde igjen. Og det var her det var 4-6 ukers samleieforbud og løfteforbud, ikke ved tvt'n såvidt jeg husker. Ved dette inngrepet var jeg innlagt i 3-4 dager og det var litt ubehagelig å sitte på annet enn en veldig myk pute etterpå. Husker godt at både gynekologen som opererte meg og i alle fall en av sykepleierne kommenterte at jeg var "litt blå" nedentil etter operasjonen og nysgjerrig som jeg er ba jeg om et speil så jeg kunne se. I ettertid er jeg sjeleglad jeg gjorde dette før jeg dro hjem! For det så virkelig skrekkelig ut! Hadde jeg sett det først etter hjemkomst hadde jeg seriøst trodd det hadde gått koldbrann i hele stasen! Det var ikke "litt blått" nei - det var mørke blåsvart over det hele! Men det var helt normalt og det ga seg jo etter noen dager. ) Jeg fikk dog beskjed om at jeg ikke burde få flere barn etter inngrepet, selv ikke om de skulle bli født med keisersnitt - underlivet mitt ville rett og slett ikke tåle belastningen og jeg kunne komme til å revne fra A-Å. Jeg valgte derfor å sterilisere meg i etterkant og har ikke angret ett sekund på det. ) Usj, nå blei jeg enda mer lei meg:-( Ikke få flere barn... Jeg har fått de to barna jeg har planlagt å få, og som jeg på noen som helst måte har råd til å ha nå. Men som jeg sa mens hodet stod i åpningen under siste fødsel: -Vi KAN gjøre dette igjen! Hvis vi blir lottomangemillionærer, så KAN vi gjøre dette igjen:-)" He he... Til og med jordmora lo;-) Men altså, det er innmari trist å tenke på å skulle få beskjed om at man ikke kan få flere barn! Det er jo tydelig at jeg må få en undersøkelse til, for å finne ut av dette. Ingen vits i å sørge over noe før jeg veit om det er slik! Likevel kan jeg ikke dy meg for å tenke at jeg er FANTASTISK heldig som har fått to PERFEKTE barn før dette skjedde:-) Akkurat nå er det vel den eventuelle operasjonen jeg bekymrer meg minst for, men det var jaggu ikke delikate bilder du skapte;-) Uansett: Takk for grundige svar! Forresten: Når du først snakker om det, så synes jeg jammen det er rart at man ikke får noen beskjed på barsel også, om at det faktisk SKAL se så forferdelig ut der nede rett etter en fødsel...! *grøss* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Usj, nå blei jeg enda mer lei meg:-( Ikke få flere barn... Jeg har fått de to barna jeg har planlagt å få, og som jeg på noen som helst måte har råd til å ha nå. Men som jeg sa mens hodet stod i åpningen under siste fødsel: -Vi KAN gjøre dette igjen! Hvis vi blir lottomangemillionærer, så KAN vi gjøre dette igjen:-)" He he... Til og med jordmora lo;-) Men altså, det er innmari trist å tenke på å skulle få beskjed om at man ikke kan få flere barn! Det er jo tydelig at jeg må få en undersøkelse til, for å finne ut av dette. Ingen vits i å sørge over noe før jeg veit om det er slik! Likevel kan jeg ikke dy meg for å tenke at jeg er FANTASTISK heldig som har fått to PERFEKTE barn før dette skjedde:-) Akkurat nå er det vel den eventuelle operasjonen jeg bekymrer meg minst for, men det var jaggu ikke delikate bilder du skapte;-) Uansett: Takk for grundige svar! Forresten: Når du først snakker om det, så synes jeg jammen det er rart at man ikke får noen beskjed på barsel også, om at det faktisk SKAL se så forferdelig ut der nede rett etter en fødsel...! *grøss* Operasjonen var ikke noe problem - jeg lover! ) Jeg var desperat etter å få gjort noe med blærefremfallet som hemmet meg noe veldig, spesielt seksuelt. Men om det ikke er så kraftig så kan du alltids vente en stund til du er ferdig med å få barn da - jeg orket bare ikke tanken på å gå sånn i flere år. Etter fødsel ja... Jeg har fremdeles inntrykk av at underlivet var 5 cm lengre "ned" enn normalt etter første fødsel. *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.