Gå til innhold

Diabetes

Gjest Dia-mamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke diabetesmor, men jeg er diabetes-"tante" til ei på 5 1/2 som fikk diagnosen for 2 1/2 år siden... Vi sees så å si daglig, så selvom jeg ikke er mor, så har jeg ganske mye med sykdommen hennes å gjøre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dia-mamma

Jeg er ikke diabetesmor, men jeg er diabetes-"tante" til ei på 5 1/2 som fikk diagnosen for 2 1/2 år siden... Vi sees så å si daglig, så selvom jeg ikke er mor, så har jeg ganske mye med sykdommen hennes å gjøre... ;)

OK, jeg lurer litt på dette med insulindoser og justeringer; nå er vår datter i en fase hvor hun produserer litt insulin selv igjen, så vi må hele tiden skru ned dosene. Vet du hvor lenge den perioden varte for ditt tantebarn?

Vi vurderer også pumpe, og ønsker oss erfaringer fra de som har barn som bruker pumpe. Gjør ditt tantebarn det? Hvis ja, hvordan fungerer det i hverdagen (lek og sånt)? Hvis nei, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg lurer litt på dette med insulindoser og justeringer; nå er vår datter i en fase hvor hun produserer litt insulin selv igjen, så vi må hele tiden skru ned dosene. Vet du hvor lenge den perioden varte for ditt tantebarn?

Vi vurderer også pumpe, og ønsker oss erfaringer fra de som har barn som bruker pumpe. Gjør ditt tantebarn det? Hvis ja, hvordan fungerer det i hverdagen (lek og sånt)? Hvis nei, hvorfor ikke?

Snuppelura bruker pumpe - og det vil jeg definitivt anbefale... Hun kvier seg litt for å bytte "propp", men det går mye bedre nå enn det gjorde i starten. Hun slipper jo disse stadige stikkene med penn... Pumpa fungerer fint i lek, jeg har ingen erfaring med at den er til hinder eller blir "revet av" osv - og denne er jo 5, og i litt mer uvøren lek på mange måter enn en 9-åring...

Perioder hvor kroppen produserer litt insulin selv kan vare både i noen få dager og i noen uker, er min erfaring... Da må basalen på pumpa justeres, ellers går ungen rundt og blir lav uten at man skjønner hvorfor helt i starten... Og vips så må den opp igjen...

Å ha et barn med diabetes er - særlig i starten - gjerne en "prøv og feil"-problematikk... Denne jenta har en far med diabetes, så de er jo "godt skolert", disse foreldrene - allikevel har det ikke vært noen "dans på roser" å finne ut hvordan akkurat hennes diabetes fungerer... Og i det man tror man har funnet det ut så gjør gjerne kroppen noen krumspring som gjør at det ikke var sånn man trodde man hadde funnet ut allikevel...

Men som sagt - 5-åringen har hatt pumpe fra ganske tidlig i sin diagnose, og det gjorde det mye enklere både for henne og for alle rundt henne - så det vil jeg anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diabetes2

Jeg savner egentlig et diabetes forum. Kanskje vi kunne lage et?

Der man kan lage kategorier Diabets1, diabetes2 også under tråder under der. Diabetes1 barn. Osv.

Jeg vet ikke om det er gratis å lage slike forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...