Gå til innhold

Bleie eller ikke bleie


Gjest Totten

Anbefalte innlegg

Når sønnen vår var 5 år fikk vi et råd i fra legen vår om å kutte ut nattbleien. Tanken var at sønnen vår skulle våkne og føle et ubehag når han tisset i sengen, slik at han ble mer bevisst på at han skulle stå opp og gå på do. Dette skulle altså føre til at han ble fortere tørr. Saken er bare den at han nå i en alder av 7 år fortsatt tisser i sengen, 2 år har altså godt så nå har all tro på denne metoden forsvunnet hos oss.

Har snakket med sønnen vår om dette, og spurt om han vil sove med bleie men det vil han ikke. Har hatt en diskusjon om dette et par måneder nå i håp om å få ham til å endre mening uten resultat. Nå er min mann og jeg kommet frem til at vi ikka kan fortsette slik i all fremtid og så godt som bestemt oss for å få kjøpe bleier til ham.

I noen tilfeller mener jeg at vi voksne må ta upopulære avgjørelser, selv om barna ikke vil. Med det mener jeg at vår beslutning faktisk er til det beste også for vår sønn og ikke bare for oss som foreldre.

Vi er klar over at vår sønn kanskje vil oppfatte dette som en form for straff for at han tisser i sengen, men tror at han etterhvert vil inse at han har behov for dette.

Angrer nå veldig på at vi hørte på legen og sluttet med bleie i det hele tatt.

Vil gjerne ha deres kommentar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er en selvfølge at han skal ha bleie.

I vårt hjem er det slik at alle som av en eller annen grunn gjør i buksa/sengen, ja de må ha bleie på seg. Er ikke det ganske naturlig da? Alder spiller da ingen rolle ved slike problemer.

Som foreldre er det vår oppgave å gjøre det som er til det beste for vår barn. Jeg syntes dere har tatt en helt riktig avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har sett så har jeg selv hatt noen litt vanskelige opplevelser med å måtte bruke bleier.

Jeg vil sterkt anbefale deg å prøve å motivere og snakke med sønnen din. Ikke la bleiene få et anslag av straff - det skaper bare problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har sett så har jeg selv hatt noen litt vanskelige opplevelser med å måtte bruke bleier.

Jeg vil sterkt anbefale deg å prøve å motivere og snakke med sønnen din. Ikke la bleiene få et anslag av straff - det skaper bare problemer.

Vi skal gjøre et siste forsøk på å overtale/få ham til å innse behovet selv i helgen. Får vi ham ikke med oss blir det bleier uansett tror jeg, føler at det ikke kan fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til totten Det er et vanskelig tema du berører. Noen fagpersoner synes ikke barna skal ha bleie på. Nettopp i håp om at ubehaget når de blir våte vil vekke de. Andre igjen synes det er greit med bleie. Har dere forsøkt alarm og evt. Minirintabletter som skal redusere urinproduksjonen på natten. Dette har hjulpet en del Ellers så er det også viktig å se litt på dovanene hans på dagtid.Går han jevnlig på do eller holder han seg i lange perioder? Løper han ofte på do og tisser kun små volum?Det er ikke alltid så lett å finne årsaken. til sengevæting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...