Gjest søvnløs far Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vår gutt på 6mnd sliter med svært tett nese hver eneste gang han skal sove (liggende horisontalt). Han har hatt dette problemet siden han ble født. Vi behandler stort sett med saltvanns spray, men også Rhinox i perioder når det er på det aller værste. Vi prøver å begrense oss med Rhinox bruken, men når vi har hatt flere søvnløse netter på rad så føler vi at vi ikke har noe valg. Saltvannsspray har dessverre en begrenset effekt og vi er også bekymret for om han får i seg for mye salt. Vi har eksperimentert med ulike sovestillinger med varierende effekt. Hvis han ligger på siden opplever vi at pusten blir noe lettere, men allikevel er ikke dette tilfredsstillende nok. Vi har også forsøkt å heve hodet med ekstra puter, eller diverse konstruksjoner under sengen ved hodet uten særlig resultat. Uten Rhinox puster han best sovende på magen på brystet vårt, mens vi sitter oppreist. Fra det høyre neseboret renner det nærmest kontinuerlig en klar rennende væske. Noen ganger er denne vesken litt mere slimete og vi kan dra ut lange tråder med snørr. (veldig lange). I det venstre neseboret er snøret hvitt og veldig seigt. Her dannes det også store og harde buser som er vankelige å få ut. Han har i det siste fått akupunktur og dette hjelper mot mengden med snørr og slim, men han er allikevel potte tett når han sover. Pusten bærer veldig preg av at det er trangt i nesekanalene som resulterer i snorking, mye «lyd» og noen ganger søvnapne. Vi har vært hos fastlege og en øre-nese-hals spesialist og han fant ikke noe mekanisk feil med nesen hans, men mente det kanskje kunne være falske mandler eller polypper. Dette var kun antagelser, da han ikke fikk undersøkt dette skikkelig på grunn av nesens størrelse. Hvis det var polypper fikk vi beskjed om at ingenting kunne gjøres og at en eventuell operasjon ikke kunne utføres før han er 2 år gammel. Vi kan ikke ha det slik i 2 år og må forsøke å gå andre veier for å få hjelp. Jeg har lest om en kortisonspray som skrumper inn polyppene for en periode eller permanent. Kan dette være et midlertidig alternativ for oss? Kan det være noe annet som feiler han? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg leser brevet ditt slik at barnet har hatt tett nese " siden han ble født" og at det senere har variert med stilling og leie og at undersøkelse hos deres fast lege og ønh. lege ikke har gitt noen forklaring på årsak til tettheten og at varieirende behandling med saltvann og nesespray har hatt noen effekt men ikke " helbredet" nesesymptomene. Jeg tror ikke jeg kan løse problemet, men jeg skriver noe som kan veilede dere og gi bedre forståelse av " nesetetthet". I nyfødtperioden vil de fleste barn virke tette i nesen pga. slim etter fødsel og de nyser ofte, det tømmer nesen. Ofte får de skorper pga. størknet slim. Ammende mødre behandler ofte dette med brystmelk som de drypper i nesen. Ved fødsel kan nesen bli presset når barnet passerer fødselskanalen,dette kan hos noen gjøre at neseskilleveggen kommer ut av stilling og at den ene siden av nesen blir tett av denne grunn (septumluksasjon). Dette vil kunne gi vedvarende tetthet og økt slim på den tette siden. Ved spedbarnundersøkelsen i nyfødtperioden undersøkes barnet med henblikk på septumluksasjon. Behandlingen dere har fått er den vanlige med saltvann og nesedråper som vil ha variende effekt. Ved bruk av vanlig fysiologisk saltvann vil det i de mengder dere bruker ikke være noen fare. Ved bruk av nesedråpere et det annerledes. Disse inneholder stoffer som virker skrumpende ( adstringerende ) på neseslimhinnen. De inneholder også tilsetningstoffer som kan irritere nesen og skal derfor brukes etter strenge regler. og over begrenset tid. Stilling og leie av hodet / nesen vil påvirke hevelsen og trettheten i nesen og kunne gi den variasjon i syptomer på tetthet som dere beskriver. Falske mandler og polypper kan gir pustevansker slik dere er blitt forklart. Infeksjoner i nesen, som er vanlig hos barn, vil ofte gi nesetetthet med varierende sekretmende og er vel den hyppigste årsak til nesetetthet og sekresjon. Sekretmengde og type sekret, tyntflytende eller seigt ( mukøst/ purulent) avhenger at type infeksjon, bakteriell eller viral. Irritanter i luften kan gi nestetthet med sekrsjon, det samme vil allergisk reaksjon kunne gi. Som dere skjønner er nestetthet vanlig og det er mange årsaker og mekanismer bak tettheten og det er ikke lett å gi en sikker foklaring hos det enkelte barn. Uten å ha sett barnet har jeg gitt dere en informasjon som dere kan bruke som grunnlag for spørsmål når dere er hos legen. esrkvier dere beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
athunold Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg leser brevet ditt slik at barnet har hatt tett nese " siden han ble født" og at det senere har variert med stilling og leie og at undersøkelse hos deres fast lege og ønh. lege ikke har gitt noen forklaring på årsak til tettheten og at varieirende behandling med saltvann og nesespray har hatt noen effekt men ikke " helbredet" nesesymptomene. Jeg tror ikke jeg kan løse problemet, men jeg skriver noe som kan veilede dere og gi bedre forståelse av " nesetetthet". I nyfødtperioden vil de fleste barn virke tette i nesen pga. slim etter fødsel og de nyser ofte, det tømmer nesen. Ofte får de skorper pga. størknet slim. Ammende mødre behandler ofte dette med brystmelk som de drypper i nesen. Ved fødsel kan nesen bli presset når barnet passerer fødselskanalen,dette kan hos noen gjøre at neseskilleveggen kommer ut av stilling og at den ene siden av nesen blir tett av denne grunn (septumluksasjon). Dette vil kunne gi vedvarende tetthet og økt slim på den tette siden. Ved spedbarnundersøkelsen i nyfødtperioden undersøkes barnet med henblikk på septumluksasjon. Behandlingen dere har fått er den vanlige med saltvann og nesedråper som vil ha variende effekt. Ved bruk av vanlig fysiologisk saltvann vil det i de mengder dere bruker ikke være noen fare. Ved bruk av nesedråpere et det annerledes. Disse inneholder stoffer som virker skrumpende ( adstringerende ) på neseslimhinnen. De inneholder også tilsetningstoffer som kan irritere nesen og skal derfor brukes etter strenge regler. og over begrenset tid. Stilling og leie av hodet / nesen vil påvirke hevelsen og trettheten i nesen og kunne gi den variasjon i syptomer på tetthet som dere beskriver. Falske mandler og polypper kan gir pustevansker slik dere er blitt forklart. Infeksjoner i nesen, som er vanlig hos barn, vil ofte gi nesetetthet med varierende sekretmende og er vel den hyppigste årsak til nesetetthet og sekresjon. Sekretmengde og type sekret, tyntflytende eller seigt ( mukøst/ purulent) avhenger at type infeksjon, bakteriell eller viral. Irritanter i luften kan gi nestetthet med sekrsjon, det samme vil allergisk reaksjon kunne gi. Som dere skjønner er nestetthet vanlig og det er mange årsaker og mekanismer bak tettheten og det er ikke lett å gi en sikker foklaring hos det enkelte barn. Uten å ha sett barnet har jeg gitt dere en informasjon som dere kan bruke som grunnlag for spørsmål når dere er hos legen. esrkvier dere beskriver. Takk for svar. Vet du om det er mulig å behandle små barn med kortisonspray for å redusere størrelsen på polypper/falske mandler? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.