Gå til innhold

Innetider om sommeren

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Hva slags regler har dere for når barna skal komme hjem i ferien?

Vi prøvde oss et par dager uten regler for å se når 12-åringen syntes det var ok å komme tuslende hjem - og da kom han klokka 23...

Vi bestemte at den faste regelen var klokka 22, og at han heller kunne spørre om å være lenger hvis det var noe spesielt. Noen dager seinere kom han 2230 uten å ha spurt...

Han er da hjemme hos en kamerat, ute i gata eller er borte på en fotballbane sammen med venner.

Jeg synes helt klart at ungene skal få nyte ferietiden og de få gode sommerkveldene, og er egentlig ikke så veldig streng på dette. Noen venner av oss som bor i liknende boligstrøk har regel om innetid klokka 21 for de som er 12 og 13 år. Det synes jeg er veldig tidlig.

Hun på 10 kommer som regel hjem av seg selv klokka 21 - jeg tror nok andre foreldre er strengere enn oss på dette.

Hun minste på 7 har venner som legger seg i 20-tida (selv om det er sommer), og kommer som regel tuslende hjem da - selv om hun er B-menneske som resten av familien, og gjerne skulle vært ute og lekt en time til. Da vi var på ferie på vestlandet, lekte alle våre ute sammen med nabounger til klokka var 2130 - og de storkoste seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en 13-åring, og det er litt forskjellige regler, ettersom hva hun driver med og hvem hun er sammen med. Bestevenninna og hun er hos hverandre til 23 om kvelden, hvis de er hjemme hos en av dem og foreldrene er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten som blir 6 i høst kommer inn rundt kl. 19-20 - avhengig av hva de andre ungene driver med. Han er i seng rundt kl. 20-20-30. Han våkner sjelden senere enn 07 uansett hvor sent han legger seg...

Midterste på 10 er på besøk hos mormor. Der flyter grensene... Hun sender oss nattameldinger rundt kl. 23, og godmorgen meldinger rundt kl. 8. Regner med hun kommer til å være übertrøtt når vi kommer nedover snart. Hun takler veldig dårlig å få for lite søvn...

Eldste har ingen jevnaldrene i nærheten (hun er 11,5). Hadde hun hatt det, hadde hun måttet komme inn rundt kl. 21.

Og ja, jeg vet jeg er en streng mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Minsten som blir 6 i høst kommer inn rundt kl. 19-20 - avhengig av hva de andre ungene driver med. Han er i seng rundt kl. 20-20-30. Han våkner sjelden senere enn 07 uansett hvor sent han legger seg...

Midterste på 10 er på besøk hos mormor. Der flyter grensene... Hun sender oss nattameldinger rundt kl. 23, og godmorgen meldinger rundt kl. 8. Regner med hun kommer til å være übertrøtt når vi kommer nedover snart. Hun takler veldig dårlig å få for lite søvn...

Eldste har ingen jevnaldrene i nærheten (hun er 11,5). Hadde hun hatt det, hadde hun måttet komme inn rundt kl. 21.

Og ja, jeg vet jeg er en streng mor :)

I går kveld dro han rett til en kompis (de var flere samlet) da han kom fra ferie klokka 20.30. Vi fikk ikke avtalt noe spesielt, men regnet med/håpet at han ville huske at det var 22 som var fristen....

Vel - da klokka var ti på elleve, sendte vi en melding, som ikke ble besvart. Deretter ringte jeg etter ham - og han kom løpende hjem - litt flau. Det viste seg at bestekameraten hadde måtte gå hjem klokka 21, og de hadde vært der fra da av...

Men jeg klarer ikke helt å bli sint heller - er så veldig glad for at han har så gode venner, og de er så skjønne sammen og finner ikke på noe galt (det jeg vet da...)

Men han sovnet da ikke før halv tolv, og det er jo litt seint. Men om han sover til 9 i ferien, så gjør jo ikke det noe da.

Kjenner jeg er veldig ambivalent til dette. På en måte vil jeg være streng, på en annen måte husker jeg jo så veldig godt hvordan det var om sommerren og kjenne friheten og ikke ha skole dagen etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld dro han rett til en kompis (de var flere samlet) da han kom fra ferie klokka 20.30. Vi fikk ikke avtalt noe spesielt, men regnet med/håpet at han ville huske at det var 22 som var fristen....

Vel - da klokka var ti på elleve, sendte vi en melding, som ikke ble besvart. Deretter ringte jeg etter ham - og han kom løpende hjem - litt flau. Det viste seg at bestekameraten hadde måtte gå hjem klokka 21, og de hadde vært der fra da av...

Men jeg klarer ikke helt å bli sint heller - er så veldig glad for at han har så gode venner, og de er så skjønne sammen og finner ikke på noe galt (det jeg vet da...)

Men han sovnet da ikke før halv tolv, og det er jo litt seint. Men om han sover til 9 i ferien, så gjør jo ikke det noe da.

Kjenner jeg er veldig ambivalent til dette. På en måte vil jeg være streng, på en annen måte husker jeg jo så veldig godt hvordan det var om sommerren og kjenne friheten og ikke ha skole dagen etterpå....

''Men han sovnet da ikke før halv tolv, og det er jo litt seint. Men om han sover til 9 i ferien, så gjør jo ikke det noe da.''

Klokka 9? *hehe* Min 12-åring (snart 13) ble pissesur en morgen tidligere i sommer da jeg vekket ham kl. 10:20... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Lillemus - 9!?!? Wow, her er ikke 13 åringen oppe før mellom 12 og 13 hvis jeg ikke vekker henne:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men han sovnet da ikke før halv tolv, og det er jo litt seint. Men om han sover til 9 i ferien, så gjør jo ikke det noe da.''

Klokka 9? *hehe* Min 12-åring (snart 13) ble pissesur en morgen tidligere i sommer da jeg vekket ham kl. 10:20... :o)

Jeg tenkte det samme. Nå sist søndag våknet jeg kl. 12. Det syntes jeg var i seneste laget og vekket resten av familien som sov og ble sure for at jeg vekket dem "så tidlig"...

(Nå skal det sies at vi har hatt litt jet-lag, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg tenkte det samme. Nå sist søndag våknet jeg kl. 12. Det syntes jeg var i seneste laget og vekket resten av familien som sov og ble sure for at jeg vekket dem "så tidlig"...

(Nå skal det sies at vi har hatt litt jet-lag, da.)

''Jeg tenkte det samme. Nå sist søndag våknet jeg kl. 12. Det syntes jeg var i seneste laget og vekket resten av familien som sov og ble sure for at jeg vekket dem "så tidlig"...''

Hva er galt med det? Sommeren, skal være en tid for alle å nyte;) Bern snur døgnet lettere enn man tror, når det trengs!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tenkte det samme. Nå sist søndag våknet jeg kl. 12. Det syntes jeg var i seneste laget og vekket resten av familien som sov og ble sure for at jeg vekket dem "så tidlig"...''

Hva er galt med det? Sommeren, skal være en tid for alle å nyte;) Bern snur døgnet lettere enn man tror, når det trengs!;)

Ja, vi er egentlig ikke så strenge på det i feriene, vi er b-mennesker alle sammen :-) Men nå skulle vi prøve å snu døgnet tilbake til norsk tid, så da var det greit å komme seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den. Problemet hos oss er at ungene ikke klarer å sove noe særlig lenge på morgenen. Minstemann er en skikkelig morgenfugl, mellomste makter ikke tanken på at hun skulle kunne gå glipp av noe, og eldstemann (som innimellom faktisk kan sove litt lenge, men sjelden gjør det) kommer som regel tuslende for å være sammen med resten av familien.

Og det merkes så utrolig godt på humøret deres når de har sovet for lite...

Derfor tenker jeg at som en regel (som det selvsagt finnes flere unntak til på sommeren) så skal de legge seg i rimelig tid også på sommeren. Men leggetiden er forskjøvet i ferien altså, selv hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...