Gå til innhold

Klær til barnehagestart

Gjest barnehagemor snart

Anbefalte innlegg

Gjest barnehagemor snart

Barnehagen har sommerstengt - så får ikke spurt der,

men har en unge (baby føler jeg da ennå) som skal begynne i barnehagen snart,

ca. 11 mnd gammel. Skulle gjerne hatt henne hjemme lenger, men vi trenger pengene og

da blir det barnehagestart 1. august.

Så det jeg lurer på er hvilke klær jeg bør kjøpe inn så jeg har til barnehagen.

Ytterst til innerst.

Til stell er det vel sinksalve, våtservietter og bleier som trengs,

tror kanskje hun trenger en kuldekrem og da hun har tendens til eksem.

Hun kan ikke gå ennå, har så vidt begynt å krype, så tror ikke det blir noen gåing før nærmere 1 1/2 års alderen tipper jeg, så sko trenger hun kanskje ikke ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig innetøy, de fleste unger liker vel best å krabbe rundt i strømpebukse og body. :o)

Ullundertøy etterhvert, flere sett blir nok nødvendig.

Vindtett parkdress med gummi i rumpa og på knærne.

Regntøy, noen sverger til hel dress, vi hadde bukse + jakke, blir ikke så fort fravokst.

Vindtette luer, både tynn og tykkere til vinteren, likeså med votter. Lue av typen "finnlandshette" er veldig greit til vintersbruk da ungen ikke klarer å rive den av seg så lett og den samtidig varmer om halsen. :o)

Du får nok snart behov for en eller annen type utesko tenker jeg. Husk at det er ubehagelig for myke små føtter å trå på steiner ute og barnet kommer nok til å reise seg opp snart selv om h*n ikke begynner å gå riktig ennå.

Inne ville jeg ikke brukt tøfler, men slike sokker med lærsåle, husker ikke hva de heter, men de lar foten utvikle seg samtidig som de ikke er så glatte pga lærsålen. Senere ville jeg gått for sandaler inne fremfor tette tøfler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Da mine gikk på småbarnsavdeling sendte vi med bleier. Barnehagen ville ikke ha beier av typen Up&Go, men vanlige bleier med teip/borrelås i sidene. Det er enklere ved skifting. De godtok heller ikke tøybleier.

Vi måtte også sende med våtservietter, men jeg brukte ikke det på mine barn så jeg sendte med slike engangskluter av papir fra Libero.

Jeg kan ikke huske at vi sendte med salve. Men en uke eller to før barnehagestart fikk vi brev fra barnehagen hvor alt dette sto, i tillegg til praktiske opplysninger om alt fra åpningstider til hvem som jobbet der.

Barnet må ha minst ett fullt skift i barnehagen, altså alt av klær fra innerst til ytterst. Ikke ekstra uteklær da, men inneklær. Jeg sendte gjerne med to-tre bodyer, to-tre strømpebukser og ett sett med sokker, bukse og genser.

Inne brukte de "innesko", gjerne en form for anti-skli-sokker, noe slikt som Lillemus nevner.

Jeg ville ha satset på sko ute, selv om barnet ikke går enda. De kryper rundt, sitter i sandkassa og vil nok fort reise seg opp.

Her hvor jeg bor er klimaet såpass tørt at det ikke var aktuelt med et eget sett regntøy hengende i barnehagen, men bor du på et sted med noe fuktigere klima kan det være lurt. Som Lillemus hadde vi alltid to-delt regnsett.

Vi måtte sende med egen solkrem til barnehagen. Jeg kjøpte en egen flaske og merket den veldig godt. Skrev navn med sprittusj og limte på slike navneklistrelapper.

Og det er også en ting: Merk alt av klær og utstyr. Jeg har brukt navnelapper fra www.navnelapper.no . Men det finnes mange andre varianter, og det er lett å bestille på nettet. Du kan jo også bare skrive navn med en merkepenn, sprittusj eller kulepenn, men da må du av og til friske det opp igjen etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Navne alt

Med mindre du bor langt nord, ville jeg ikke kjøpt så mye høstklær enda, før dere og barnet har blitt vant til barnehagen og ser hva som trengs. Regnbukse med seler og regnjakke og sydvest trengs uansett. Se gjerne på testene på nettet over hvilke som har god kvalitet til en rimelig pris.

Bestill navnelapper på nett, og navne _alt_ av klær og ting.

I barnehagene vi har brukt har vi hatt med bleier, men ikke vaskeservietter, sinksalve, solkrem og kuldekrem med mindre man ikke tåler de produktene barnehagen har hatt. Barnehagene liker ikke up and go bleiene ( barna må gjerne ha det på når de kommer om morgenen, men til skift i barnehagen er det greit med bleier hvor man ikke alltid må ta av strømpebukser og tøfler, de skal kanskje skifte 50 bleier i løpet av en dag..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Den ene jenta mi er født i juni og var 13 mnd da hun begynte i barnehagen. Hun kunne ikke gå - tror hun var ca 15 mnd før de første skrittene kom.

Jeg hadde joggesko til henne, husker jeg, selv om hun ikke kunen gå. De satt godt på foten. Hadde også et par andre litt tykkere sko som hun hadde utover høsten.

Parkdress med avtakbart fôr er veldig greit - da kan barnet ha på seg det når det blir litt kjølig og rått ute - før det blir ordentlig kaldt og hele dressen må brukes.

Som de andre sier, så bør du ha liggende 2-3 sett med ekstra tøy i barnehagen + bleier. Vi hadde aldri med våtservietter eller salve, det var bare innimellom at de var såre og trengte salve.

Solkrem er viktig hvis det er sol. Og en solhatt.

Dette går sikkert kjempeflott! Dere får sikkert mer informasjon om hva som trengs når dere er i gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene jenta mi er født i juni og var 13 mnd da hun begynte i barnehagen. Hun kunne ikke gå - tror hun var ca 15 mnd før de første skrittene kom.

Jeg hadde joggesko til henne, husker jeg, selv om hun ikke kunen gå. De satt godt på foten. Hadde også et par andre litt tykkere sko som hun hadde utover høsten.

Parkdress med avtakbart fôr er veldig greit - da kan barnet ha på seg det når det blir litt kjølig og rått ute - før det blir ordentlig kaldt og hele dressen må brukes.

Som de andre sier, så bør du ha liggende 2-3 sett med ekstra tøy i barnehagen + bleier. Vi hadde aldri med våtservietter eller salve, det var bare innimellom at de var såre og trengte salve.

Solkrem er viktig hvis det er sol. Og en solhatt.

Dette går sikkert kjempeflott! Dere får sikkert mer informasjon om hva som trengs når dere er i gang :-)

Helt på siden i forhold til temaet i denne tråden, men har dere kommet i gang med henvisning osv. av jenta di? (Du vet hun jeg alltid forsvarer samme hvor vrang hun er...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Helt på siden i forhold til temaet i denne tråden, men har dere kommet i gang med henvisning osv. av jenta di? (Du vet hun jeg alltid forsvarer samme hvor vrang hun er...*s*)

Det varmer når folk forsvarer og finner gode ting i jenta mi - for hun er ei flott jente :-)

Tja - det som har skjedd, er følgende:

*Like før skoleslutt hadde jeg en lang (2 timers) samtale med sosiallærer. Hun anbefalte utredning hos BUP.

*Jeg bestilte time hos fastlegen til etter frankriketuren.

*Rett før vi dra på ferie hadde vi time på familiekontoret, og der snakket vi med dem om BUP. Det kom nok litt overraskende på dem, siden vi ikke har fokusert særlig på jenta de siste månedene, men mer på oss som par. Vi er ikke så flinke til å snakke sammen hjemme (vi to voksne), men på familiesenteret får vi pratet ut. De anbefalte oss å gå til BUP gjennom dem, og at de to på fam senteret evt kunne være med oss og belyse familiesituasjonen.

*Jeg var hos fastlegen og fortalte om jenta. Ut fra det jeg sa, hadde hun ikke noen formening om diagnose, men hun syntes vi skulle få hjelp fra BUP, og gjøre det via familiesenteret.

*Så nå må vi vente til de på fam senteret er tilbake fra ferie, og få til et samarbeid med BUP. Mannen min er imidlertid litt redd for stigmatisering av jenta hvis hun får en diagnose (som jeg skrev om tidligere), så vi er ikke helt enige....

Jenta og jeg tok toget i 11 timer sammen på søndag, og det var utrolig koselig! Hun er en helt annen når hun ikke har søsknene rundt seg - og vi fikke pratet mye og kost oss. Akkurat nå er det bare hun og jeg som er hjemme, og vi setter begge pris på disse dagene med bare oss to.

Men til vanlig, når alle i familien er sammen, blir det mye krangling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varmer når folk forsvarer og finner gode ting i jenta mi - for hun er ei flott jente :-)

*Like før skoleslutt hadde jeg en lang (2 timers) samtale med sosiallærer. Hun anbefalte utredning hos BUP.

*Rett før vi dra på ferie hadde vi time på familiekontoret, og der snakket vi med dem om BUP. Det kom nok litt overraskende på dem, siden vi ikke har fokusert særlig på jenta de siste månedene, men mer på oss som par. Vi er ikke så flinke til å snakke sammen hjemme (vi to voksne), men på familiesenteret får vi pratet ut. De anbefalte oss å gå til BUP gjennom dem, og at de to på fam senteret evt kunne være med oss og belyse familiesituasjonen.

*Jeg var hos fastlegen og fortalte om jenta. Ut fra det jeg sa, hadde hun ikke noen formening om diagnose, men hun syntes vi skulle få hjelp fra BUP, og gjøre det via familiesenteret.

*Så nå må vi vente til de på fam senteret er tilbake fra ferie, og få til et samarbeid med BUP. Mannen min er imidlertid litt redd for stigmatisering av jenta hvis hun får en diagnose (som jeg skrev om tidligere), så vi er ikke helt enige....

Jenta og jeg tok toget i 11 timer sammen på søndag, og det var utrolig koselig! Hun er en helt annen når hun ikke har søsknene rundt seg - og vi fikke pratet mye og kost oss. Akkurat nå er det bare hun og jeg som er hjemme, og vi setter begge pris på disse dagene med bare oss to.

Høres lurt ut å gå gjennom familiesenteret. Jeg er enig med mannen din om potensiell stigmatisering, men synes det er bra om dere får god veiledning i forhold til hvordan dere kan få det mindre problematisk i hverdagen hjemme. Kanskje ender det opp med at BUP mener dere skal fortsette å få hjelp fra familiesenteret, men det kan også hende at BUP har mer veiledning å tilby. Jeg ville imidlertid tenke meg veldig godt om før jeg forteller omgivelsene eller jenta selv om en eventuell diagnose, selvfølgelig avhengig av hva BUP kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Høres lurt ut å gå gjennom familiesenteret. Jeg er enig med mannen din om potensiell stigmatisering, men synes det er bra om dere får god veiledning i forhold til hvordan dere kan få det mindre problematisk i hverdagen hjemme. Kanskje ender det opp med at BUP mener dere skal fortsette å få hjelp fra familiesenteret, men det kan også hende at BUP har mer veiledning å tilby. Jeg ville imidlertid tenke meg veldig godt om før jeg forteller omgivelsene eller jenta selv om en eventuell diagnose, selvfølgelig avhengig av hva BUP kommer frem til.

''Jeg ville imidlertid tenke meg veldig godt om før jeg forteller omgivelsene eller jenta selv om en eventuell diagnose, selvfølgelig avhengig av hva BUP kommer frem til.

''

De nærmeste vennene våre vet jo om de tingene vi har slitt med i forhold til henne - og de vet også at vi nå trolig kontakter BUP. Men vennene til jenta vår vet jo ingenting.

Dersom det blir utredning, vil hun jo måtte få vite at noe er på gang - men vi tenkte på å fokusere på at vi ønsker at hele familien skal få det bedre, og være mindre sinte på hverandre og være bedre venner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville imidlertid tenke meg veldig godt om før jeg forteller omgivelsene eller jenta selv om en eventuell diagnose, selvfølgelig avhengig av hva BUP kommer frem til.

''

De nærmeste vennene våre vet jo om de tingene vi har slitt med i forhold til henne - og de vet også at vi nå trolig kontakter BUP. Men vennene til jenta vår vet jo ingenting.

Dersom det blir utredning, vil hun jo måtte få vite at noe er på gang - men vi tenkte på å fokusere på at vi ønsker at hele familien skal få det bedre, og være mindre sinte på hverandre og være bedre venner...

''Dersom det blir utredning, vil hun jo måtte få vite at noe er på gang - men vi tenkte på å fokusere på at vi ønsker at hele familien skal få det bedre, og være mindre sinte på hverandre og være bedre venner...''

Inntil det motsatte er bevist, så synes jeg at dere skal presentere dette som et problem dere eier i fellesskap. Det er jo like sannsynlig at dette er et familieproblem, som at det er et problem internt i jenta. Hvis BUP igangsetter en fullstendig utredning, så må hun selvfølgelig informeres, men vent til dere vet hva som kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Dersom det blir utredning, vil hun jo måtte få vite at noe er på gang - men vi tenkte på å fokusere på at vi ønsker at hele familien skal få det bedre, og være mindre sinte på hverandre og være bedre venner...''

Inntil det motsatte er bevist, så synes jeg at dere skal presentere dette som et problem dere eier i fellesskap. Det er jo like sannsynlig at dette er et familieproblem, som at det er et problem internt i jenta. Hvis BUP igangsetter en fullstendig utredning, så må hun selvfølgelig informeres, men vent til dere vet hva som kommer til å skje.

Du har sikkert rett i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Hun er en helt annen når hun ikke har søsknene rundt seg ''

Et helt uautorisert - og kanskje lite veloverveid spørsmål:

Kanskje hun bare går _utrolig_ dårlig sammen med søsknene - at de "trykker på alle de gale knappene"? Er det mulig for henne i hverdagen å kunne distansere seg fra dem,- eller fokuserer dere mye på at alle skal være sammen og ha det hyggelig sammen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

'' Hun er en helt annen når hun ikke har søsknene rundt seg ''

Et helt uautorisert - og kanskje lite veloverveid spørsmål:

Kanskje hun bare går _utrolig_ dårlig sammen med søsknene - at de "trykker på alle de gale knappene"? Er det mulig for henne i hverdagen å kunne distansere seg fra dem,- eller fokuserer dere mye på at alle skal være sammen og ha det hyggelig sammen....?

''Kanskje hun bare går _utrolig_ dårlig sammen med søsknene - at de "trykker på alle de gale knappene"? Er det mulig for henne i hverdagen å kunne distansere seg fra dem,- eller fokuserer dere mye på at alle skal være sammen og ha det hyggelig sammen....?

''

Veldig viktig det du spør om. Hun fungerer jo best når hun ikke er sammen med søsknene. Til vanlig er hun ikke så mye med dem - hun og broren går på samme skole, men er ikke noe sammen på skolen (har hver sine venner). Lillesøstera går på en annen skole, så det er jo i helgene og litt på ettermiddagen konfliktene oppstår. Og nå i ferien.

I ferien ER vi jo mye sammen - men de dagene ingenting skjer, oppfordrer vi dem til å spre seg og leke med vennnene sine fremfor å være sammen (og dermed krangle). Heldigvis glimter de til innimellom og kan ha det fint sammen, spesielt hun og broren. De kan sykle sammen eller gå i Badeland sammen eller noen få andre ting.

Jentene bråker mye når det bare er de to, men de har en rollelek som fungerer godt.

Altså - vi prøver å spre dem - men i ferien har vi jo mer tid samen, og vi ønsker jo å ha en familiefølelse også, med å være alle fem. Akkurat nå er det bare jeg og hun tiåringen som er hjemme - de tre andre ble igjen hos bestemor noen dager, men kommer hjem i kveld. Tror det var en god løsning for alle parter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å ha noen års erfaring med barnehagebarn (største er 11 år, minste er snart 3 år); og mitt aller beste råd er ULL-klær; ull-body, ull-trøyer, ull-stillongs, ull-strømper (type ulvang eller trysil etc), og når det blir kaldere ull-bukser og ull-gensere. Føler at ungene her bor i ull fra tidlig høst til sen vår!!! Ull er mykt og godt, og er etter hvert fått fine farger og mønstre også.

Ellers er det vel regnklær, regnvotter, utedress med avtakbart for.

Støvler og sko.

Ta gjerne mot arvede regnklær, utedresser etc eller kjøp brukt?. Alltid kjekt å ha mer enn ett sett. Dersom dette er ditt første barn og dere planlegger flere, kjøp flere sett (i litt nøytrale farger) og bruk disse til flere barn. Ekstra sett er ikke et must, men utrolig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...