Gjest Monicaen Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg tror ikke at spedbarn, tar skade av røykluft! Hva med de som kjører barnevogn i Oslos gater...? Nyere forskning viser at det er enda verre, enn en t-skjorte som lukter røyk. Akkurat som nyere forskning, viser at barn som har vokst opp i "steriliserte" hjem, har større sjanse for å få astma. Hva har hendt "med den gyldne middelvei"! Hvorfor er det så viktig for deg å forsvare røyking? Det virker ærlig talt temmelig patetisk. Du sier selv at du ikke trenger å slutte å røyke fordi du ikke ønsker å bli gammel. Ergo er du fullt klar over at røyking er skadelig og livsforkortende. Om andre ønsker å ta hensyn til sine barn ved å ikke påføre dem passig røyking og derved gi dem et lengre og bedre liv, så trenger ikke du å argumentere mot det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg røyker verken småbarnsforeldre eller sokkene mine (eller noe annet!) Komma er et fint dyr! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Det er ikke skadelig å røyke sammen med barn, eller andre, det er bare humbug! Røyk og vær glad! Hvor i allverden har du det fra? Allers? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Det trodde jeg også, men det er faktisk :ekstremt: små mengder som skal til for å være detekterbart i barn. Inkl. den røyken som er igjen i lungene hvis man røyker utenfor, og så kommer inn. Jeg har ikke referansen til undersøkelsen lengre, men jeg husker at jeg ble virkelig overrasket. Med vennlig hilsen Ja, har lest denne jeg også... og man fant visst bevis for at foreldre som røkte ikke burde ligge sammen med barnet om natta pga at partikler fra røyken kunne påvirke barnet slik at risikoen for krybbedød økte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 ''Jeg tror ikke at spedbarn, tar skade av røykluft!'' Det er blir fullstendig idiotisk å komme med synsing på denne måten. Alle veit at passiv røyking er skadelig. At forurensing og det å leve i et sterkt trafikkert område ikke er spesielt sunt, rettferdiggjør eller utjevner ikke det faktum at passiv røyking er skadelig for barn. Ja men utgangspunktet for denne diskusjonen var da slett ikke om babyer og småbarn tar skade av passiv røyking. Selvfølgelig gjør de det! Men om røykende foreldre (som altså bare lukter røyk) kan samhandle med barna sine på en like god måte som foreldre uten røyklukt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zwp Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jeg tror røyking fremmer samhandling med barn faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Hvorfor er det så viktig for deg å forsvare røyking? Det virker ærlig talt temmelig patetisk. Du sier selv at du ikke trenger å slutte å røyke fordi du ikke ønsker å bli gammel. Ergo er du fullt klar over at røyking er skadelig og livsforkortende. Om andre ønsker å ta hensyn til sine barn ved å ikke påføre dem passig røyking og derved gi dem et lengre og bedre liv, så trenger ikke du å argumentere mot det. Men jeg tar veldig hensyn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 ''Er dere opptatt av om det lukter røyk av dere når dere er sammen med småbarna? Har røyklukt noen betydning for samhandlingen?'' Jeg er en røyker, men jeg røyker aldri foran babyer eller småbarn! Jeg går ut og røyker, men synes at røyklukt i klær er svært overdrevet! Noen jordmødre, er fanatiske, og det har jeg ikke sansen for. Egentlig merkelig at jeg overlevde, med to røykende foreldre, uten luftemuligheter. Hysteri, gjør ingen godt:( ''Jeg er en røyker, men jeg røyker aldri foran babyer eller småbarn! Jeg går ut og røyker, men synes at røyklukt i klær er svært overdrevet!'' Jeg husker en gang da min unge var baby - en tante var på besøk, gikk ut på terassen og røykte. Kom deretter inn - og gikk ikke direkte opp til ungen min, men en god stund etter - og koste med babyen (ungen sov, så hun strøk litt h*n). Flere timer senere når ungen våknet og jeg tok den opp, stinket det. Og det stinket av mine fingre etterpå bare av at jeg hadde tatt på ungen. Skremmende. Og jeg er ikke hysterisk for skitt eller lukt ellers, men det der var ekkelt. Og den lukten hadde da babyen ligget og sovet i - nede i en dypseng med kanter. Æsj. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Det verste er jo at disse barna kan risikere at venner ikke vil komme hjem til dem på besøk pga røyklukta... Min ene datter har en venninne som har foreldre som røyker inne, og datteren min greier ikke å være der på besøk fordi hun føler hun kveles av lukta i huset... Må legge til at jeg absolutt ikke har sagt noe negativt om foreldrenes røykevaner, men sagt at de jo kan leke på rommet osv istedet ("men det lukter av hele huset og av henne også!" får jeg da vite..).. Ikke lett å vite hva man skal gjøre med slikt... og trist siden denne jenta nesten aldri får med noen hjem Vi har en sånn liten venn her i huset også. Ungen stinker og tingene hennes stinker og når jentungen her har overnattet der hiver jeg alt hun har hatt med seg i vaskemaskina og ungen selv går i dusjen. Når jeg åpner døra til rommet til jentungen her så stinker det røyk om den venninna er på besøk. Veldig synd for det er en skjønn jente! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 ''Er dere opptatt av om det lukter røyk av dere når dere er sammen med småbarna? Har røyklukt noen betydning for samhandlingen?'' Jeg er en røyker, men jeg røyker aldri foran babyer eller småbarn! Jeg går ut og røyker, men synes at røyklukt i klær er svært overdrevet! Noen jordmødre, er fanatiske, og det har jeg ikke sansen for. Egentlig merkelig at jeg overlevde, med to røykende foreldre, uten luftemuligheter. Hysteri, gjør ingen godt:( ''Jeg går ut og røyker, men synes at røyklukt i klær er svært overdrevet!'' Du må bare fortsette å tro det. Jeg har en venninne som røkte, ikke ekstremt mye, men noen sigaretter om dagen. Hun røkte kun utendørs og tok alltid pastiller eller tyggis etterpå og mente at det ikke luktet av henne. Så sluttet hun å røyke og fikk etterhvert sjokk da hun oppdaget hvordan klærne hennes stinket! Selv klær som hadde ligget lenge i klesskapet stinket røyk! Og som sagt - hun røyket kun utendørs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 ''Sønnen min har en slik kamerat. Hvis han har blitt med sønnen min hjem etter skolen, lukter jeg det med en gang jeg kommer hjem. For da stinker det sånn i gangen av jakka og skolesekkn hans at jeg må lufte. Det et rett og slett ubehagelig å ha ham på besøk.'' Du kunne kjenne verre lukt! Jeg elsker å ha ungdommen på besøk her, om de røyker, så tåler jeg det! Hadde vært mye verre med hasj, da hadde jeg sagt _stopp_! ''Du kunne kjenne verre lukt!'' Du vil rett og slett ikke skjønne hvor jævlig den elskede giftpinnen du sutter på stinker du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stinkyen Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 ''Jeg er en røyker, men jeg røyker aldri foran babyer eller småbarn! Jeg går ut og røyker, men synes at røyklukt i klær er svært overdrevet!'' Jeg husker en gang da min unge var baby - en tante var på besøk, gikk ut på terassen og røykte. Kom deretter inn - og gikk ikke direkte opp til ungen min, men en god stund etter - og koste med babyen (ungen sov, så hun strøk litt h*n). Flere timer senere når ungen våknet og jeg tok den opp, stinket det. Og det stinket av mine fingre etterpå bare av at jeg hadde tatt på ungen. Skremmende. Og jeg er ikke hysterisk for skitt eller lukt ellers, men det der var ekkelt. Og den lukten hadde da babyen ligget og sovet i - nede i en dypseng med kanter. Æsj. Samme erfaring med svigermor her. Usj så ekkelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Vi har en sånn liten venn her i huset også. Ungen stinker og tingene hennes stinker og når jentungen her har overnattet der hiver jeg alt hun har hatt med seg i vaskemaskina og ungen selv går i dusjen. Når jeg åpner døra til rommet til jentungen her så stinker det røyk om den venninna er på besøk. Veldig synd for det er en skjønn jente! Ja, det er trist når foreldrenes røykevaner påvirker barna på en negativ måte... Selvsagt er det ikke hyggelig for røykende foreldre å erkjenne dette - de har sikkert ikke tenkt tanken engang... Kanskje like greit å være åpen om at slike ting kan være problematiske og slå ut negativt for barna deres på sosiale måter i tillegg til de fysiske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Heldigvis har jeg aldri røykt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg røyket dessverre da sønnen min var liten. Ikke merket jeg selv hvor ille det luktet heller faktisk - ikke før jeg sluttet å røyke, og kjente lukta av andre som røyker. Lukta sitter virkelig godt i, mye bedre enn jeg trodde sjøl da jeg røyket. Hadde jeg ant det, så hadde jeg sluttet mye tidligere... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 ''Du kunne kjenne verre lukt!'' Du vil rett og slett ikke skjønne hvor jævlig den elskede giftpinnen du sutter på stinker du. ''Du vil rett og slett ikke skjønne hvor jævlig den elskede giftpinnen du sutter på stinker du.'' Mulig det, Lillemus, sånn er det å være avhengig av dritten:( Før kunne jeg kjenne røyklukt i huset mitt, når jeg kom utenfra og inn, men nå lukter jeg jo alldeles ikke noenting... Røyker ikke på soverom eller badet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 ''Jeg er en røyker, men jeg røyker aldri foran babyer eller småbarn! Jeg går ut og røyker, men synes at røyklukt i klær er svært overdrevet!'' Jeg husker en gang da min unge var baby - en tante var på besøk, gikk ut på terassen og røykte. Kom deretter inn - og gikk ikke direkte opp til ungen min, men en god stund etter - og koste med babyen (ungen sov, så hun strøk litt h*n). Flere timer senere når ungen våknet og jeg tok den opp, stinket det. Og det stinket av mine fingre etterpå bare av at jeg hadde tatt på ungen. Skremmende. Og jeg er ikke hysterisk for skitt eller lukt ellers, men det der var ekkelt. Og den lukten hadde da babyen ligget og sovet i - nede i en dypseng med kanter. Æsj. Uff, slik ønsker jeg jo ikke å være. Går jeg til besøk hvor de har babyer, så tar jeg på meg nyvasket tøy, men det lukter sikkert røyk av meg uansett, dessverre. Heretter skal jeg spørre foreldrene om det er greit for dem at jeg holder babyen eller bare får lov til å kikke på den i våken tilstand. Jeg må jo klare å slutte engang! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 ''Faren min ble ikkerøyker og fikk sjokk når han skjønte hvor mye røyklukt det ble av en røyker;)'' Tror jeg helt på! Men jeg har ingen tro på at spebarn ikke tåler røyklukt! Verden er blitt så renslig, at allergier,astma og andre allergiske reaksjoner, bunner i alt for renslighet. Ikke jeg som sier, men det var en professor. Og jeg er totalt enig. Vi sprayer, bruker antibakterier, og glemmer at mange bakterier er normale og holder balansen ved like! ''Men jeg har ingen tro på at spebarn ikke tåler røyklukt!'' Tenk over hva røyklukten kommer av: At de forskjellige giftstoffene og partiklene fra siggaretten avgis fra personen som røyker og sverver rundt i luften slik at spebarn i nærheten tvinges til å innhalere dem. Røyklukt er ikke bra for spebarn, og ingen andre heller. For noen er det svært skadelig. For noen få, dødelig. ''Verden er blitt så renslig, at allergier,astma og andre allergiske reaksjoner, bunner i alt for renslighet. Ikke jeg som sier, men det var en professor. Og jeg er totalt enig.'' Sa denne professoren noe om at vi burde røyke mer for å unngå astma og allergi? ''Vi sprayer, bruker antibakterier, og glemmer at mange bakterier er normale og holder balansen ved like!'' Tobaksrøk handler ikke om bakterier, men svevestøv og giftstoffer. Det kan ikke på noen måte sies å ha noe med 'naturlig bakterebalanse' å gjøre. Selv legger jeg lite merke til lukt, men må si at gammel eller ny røyk virkelig stinker og er svært ubehagelig. Blir oppgitt av røkere som insisterer på å fornekte hvor mye sjenanse, plage og skade røykingen deres kan være for andre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Nei, vi røyker ikke. Er såpass fanatisk ikke-røykere at ungene våre antakelig kommer til å bli skorsteiner i ren protest. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Jeg tror ikke at spedbarn, tar skade av røykluft! Hva med de som kjører barnevogn i Oslos gater...? Nyere forskning viser at det er enda verre, enn en t-skjorte som lukter røyk. Akkurat som nyere forskning, viser at barn som har vokst opp i "steriliserte" hjem, har større sjanse for å få astma. Hva har hendt "med den gyldne middelvei"! ''Jeg tror ikke at spedbarn, tar skade av røykluft! Hva med de som kjører barnevogn i Oslos gater...?'' Ren øsnketenkning og ansvarsfraskrivelse. ''Nyere forskning viser at det er enda verre, enn en t-skjorte som lukter røyk. Akkurat som nyere forskning, viser at barn som har vokst opp i "steriliserte" hjem, har større sjanse for å få astma. Hva har hendt "med den gyldne middelvei"!'' Tobakksrøyk med sine 4000 giftstoffer kommer aldri til å finnes på den gyldne middelveien. Én røyk avgir ti ganger mer farlig svevestøv enn en dieselmotor! http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/25/406465.html Andre linker: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=216972 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10044521 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=272000 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=6062039 mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.