Gå til innhold

I hvilken grad skjermer dere barna fra nyhetene?

annegunn

Anbefalte innlegg

Normalt skjermer vi godt synes jeg... Men nå er vi voksne kanskje mer på nett/nyheter selv, det er mer oppe til enhver tid osv... Så 14-åringen vet nok mye, og femåringen vet at det har sprengt en bombe og at noen blør pga glasskår og måtte på sykehus.

Søren, vi bor i Oslo, størstefrøkna er nesten stor nok til å delta på AUF-leiren.... Vi hørte begge smellet i går.

Hvor mye vet andre småtasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjuåringen min har fått med seg en hel del fra TV og radio, og han lurer på mye i disse dager. Jeg forklarer så godt jeg kan på en måte han kan forstå. Jeg tror det er mye bedre enn å skjerme dem totalt. De får med seg ting likevel, og da er det mye bedre å snakke ordentlig med dem om det.

Vi har snakket om bomben og skytingen. Han lurte på hvorfor noen gjør så slemme ting. Hvorfor voksne kan drepe barn og ungdommer, om det kan skje sånt her hos oss, om det er farlig å være i Oslo, hvorfor noen blir terrorister, hvorfor noen hater muslimer, hva demokrati er, og mye mye mer.

Unger er så smarte, og de får med seg så mye selv om man gjør sitt for å skjerme dem. Jeg tror det er mye bedre for dem å få de harde fakta, og så la dem spørre og grave om det de ikke forstår. Men jeg tror ikke det er bra for dem at TV´n står på hele dagen og peprer dem med sorg og elendighet. Det vil bare gjøre dem enda mer redde. Skremmende bilder bør de skånes for, men jeg tror det er bra for dem å få se litt, så de bedre kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Vi er på ferie og har bare tilgang på BBC og CNN.

Guttungen (12) veit alt som har foregått, men jeg har skjerma ham fra detaljene, og han har ikke lest nyheter. Han så nyhetene i går, men det var før massakren på Utøya ble kjent i særlig grad. Jeg har ikke hatt på nyhetene på tv i dag mens han var våken.

Jeg har orientert ham saklig, og svart på spørsmål han har hatt.

Datra (7) veit om eksplosjonen i Oslo i går, mest fordi jeg fikk vite om det mens vi satt og spiste middag, og ikke klarte å skjule sjokkreaksjonen da faren min ringte. Hun har også sett litt av tv-bildene etter eksplosjonen, og har hatt masse spørsmål rundt hvem som har gjort det, om han kommer i fengsel osv. som jeg har besvart etter beste evne. Jeg har foreløpig ikke sagt noe til henne om skytinga, og har bedt Storebror holde kjeft om det overfor henne.

Synes Dyregrov og Raundalen hadde en del fornuftig å si:

http://www.krisepsyk.no/brosyrer/bombeeksplosjonen_i_oslo______h.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er 11 og 13 og vi har ikke skjermet dem noe særlig. Begge vi foreldre jobber like ved regjeringskvartalet og var på jobb i går da bomben smalt mens barna var hjemme alene. Vi ønsket derfor å informere dem om at vi var trygge i fall de skulle se nyhetene og bli redde for oss. I tillegg hadde den ene bursdag i går, vi hadde gjester og det var umulig å unngå at feiringen ble preget av nyhetene som tikket inn.

Vi har snakket en del med dem om det som har skjedd og svart på spørsmål. Jeg synes de tar det bra og er reflekterte rundt hendelsene. Vi har også passet på å ikke ha på nyhetene hele tiden og å gjøre hyggelige ting sammen i dag.

Vi voksne har vært preget av det som har skjedd i dag og det merker nok barna. Men jeg synes det er greit at de ser at vi blir lei oss, sinte og fortvilet av slik ondskap så lenge det ikke tar helt overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Våre er 11 og 13 og vi har ikke skjermet dem noe særlig. Begge vi foreldre jobber like ved regjeringskvartalet og var på jobb i går da bomben smalt mens barna var hjemme alene. Vi ønsket derfor å informere dem om at vi var trygge i fall de skulle se nyhetene og bli redde for oss. I tillegg hadde den ene bursdag i går, vi hadde gjester og det var umulig å unngå at feiringen ble preget av nyhetene som tikket inn.

Vi har snakket en del med dem om det som har skjedd og svart på spørsmål. Jeg synes de tar det bra og er reflekterte rundt hendelsene. Vi har også passet på å ikke ha på nyhetene hele tiden og å gjøre hyggelige ting sammen i dag.

Vi voksne har vært preget av det som har skjedd i dag og det merker nok barna. Men jeg synes det er greit at de ser at vi blir lei oss, sinte og fortvilet av slik ondskap så lenge det ikke tar helt overhånd.

''Vi har snakket en del med dem om det som har skjedd og svart på spørsmål. Jeg synes de tar det bra og er reflekterte rundt hendelsene. Vi har også passet på å ikke ha på nyhetene hele tiden og å gjøre hyggelige ting sammen i dag.''

Høres veldig fornuftig ut. Barn får uansett vite hva som har skjedd. Håper de ikke er redde for å begynne på skolen igjen.

Tenker mye på barna i Oslo, og hva de føler eller tenker. Jeg tror det er så viktig at foreldre snakker ærlig og åpent med barna sine, slik at de får en slags trygghetsfølelse.

Flott gjort, AV!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt å ikke skjerme ungene noe særlig. Minstemann på 5,5 bryr seg ikke så veldig. Eldste på 11,5 er noe opprørt, stiller noen spørsmål og vi svarer.

Mellomste er hos slektninger på ferie. Hun blir nok skjermet litt der, men vet hva som har skjedd.

Jeg mener man må se an barna, og ikke skjerme dem unødig. De litt store barna vil naturligvis få med seg ting, og da er det bedre at de får fakta enn at de lager seg alle mulige fantasier. Men, det er da naturligvis uhyre viktig at vi som voksne kan være der for å forklare og svar på spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er straks 11 og 13 og de vet at det er en syk mann som har sprengt en bombe i Oslo og skutt mange mennesker på Utøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har vært åpen med barna om det som har skjedd og vi har snakka mye om det... De er 7, 1 og 14. De to eldste leser jo alt på nettet selv....

Vurderer å være med i fakkeltog i byen imorgen for å gi en slags motvekt til det forferdelige.... at de får se med egne øyne at så mange er imot det som har skjedd og kan føle at kjærligheten mellom medmennesker er større enn hatet fra terroristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært åpen med barna om det som har skjedd og vi har snakka mye om det... De er 7, 1 og 14. De to eldste leser jo alt på nettet selv....

Vurderer å være med i fakkeltog i byen imorgen for å gi en slags motvekt til det forferdelige.... at de får se med egne øyne at så mange er imot det som har skjedd og kan føle at kjærligheten mellom medmennesker er større enn hatet fra terroristen.

Imponerende at hun på 1 leser alt på nettet selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg har fortalt det til (nesten) 6-åringen - at hjemme i landet hvor mamma kommer fra, så har det vært en eksplosjon og noen har skutt mange mennesker og derfor er mamma litt lei seg akkurat nå, men at vi er helt trygge og at vi ikke trenger være redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Nå har jeg tenåringsbarn, men skjermer ikke/har ikke skjermet i nevneverdig grad. Mener det er bedre at de får vite hva som har foregått, og så svare på spørsmål rundt det. Da vet jeg hva slags grunninnformasjon de har fått med seg. Unger hører så mye ute, får med seg bruddstykker av det som blir sagt på radio og tv, og leser overskrifter selv. Får de ikke info hjemmefra med må finne info selv, lager de seg gjerne de verste scenarioer, noe som bare skaper mer redsel. Husker selv fra min barndom da det var en hendelse i nabolaget, og alle visste om det, unntatt jeg. Dette sitter så sterkt i meg ennå at jeg har valgt å være veldig åpen om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette får ungene med seg. Synes det er viktig at de får en forståelse av situasjonen.

Jeg har skjermet dem i kun begrenset grad, tatt opp temaet og ikke lagt skjul på at hendelsen også går inn på meg også.

Legger vekt på å dempe inntrykk av at alt har blitt farlig. Det har det ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vi har ikke skjermet guttungen på 10 noe særlig. Vi forklarer, svarer på spørsmål, snakker om det.

Vi lot han få se på film lørdagskvelden, da hadde han veldig behov for å få av nyheter.

Vi har snakket endel om at det er trygt å være rundtom. Vi var på ferie i Oslo denne uken, vi var kjørt fra byen 1 time før det smalt. 2 dager før gikk vi der hvor det ble katastrofeområde. Så vi har selvsagt snakket litt om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Mine er tenåringer. De er ikke skjermet i det hele tatt.

vi snakker med hverandre, og er skjønt enige om at dette var fælt og at det ikke er rart at det var vanskelig å sovne natt til lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 13-åring og han har fått med seg alt. Vi har vært på helgebesøk hos venner og der har tv stått på hele tiden. Innimellom har barna sett på film eller gjort andre ting. De vi var hos jobber innen psykiatrien og har hele tiden forklart for barna hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har en 13-åring og han har fått med seg alt. Vi har vært på helgebesøk hos venner og der har tv stått på hele tiden. Innimellom har barna sett på film eller gjort andre ting. De vi var hos jobber innen psykiatrien og har hele tiden forklart for barna hva som har skjedd.

Det er umulig å skjerme barna. De har TV, internett, mobiler og alt mulig annet.

Viktigste er å prate med dem, lytte til hva de har å si, og bare være der for dem.

Tror du klarer det fint, avidi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...