Gå til innhold

Tipse barnevernet anonymt?

Mandolaika

Anbefalte innlegg

Jeg hører naboer i etasjen under meg krangle høylytt flere ganger i uka (de har verandadøren stående oppe). De har en baby som jeg vil tippe er under 6 måneder. Mannen røyker veldig tett, lukta stiger opp i min leilighet så jeg kjenner at han røyker "døgnet rundt". Jeg tenker da hvordan må lukta være der nede i leiligheten hvor de bor og hvordan dette er for babyen å vokse opp i. Ja, beklager alle røykere, men jeg forstår ikke hvordan man kan la en baby vokse opp i røyk. Han røyker på verandaen, men døra står jo oppe.

Jo mer de krangler jo mer gråter babyen. En av kranglene var om hvorfor babyen gråt sånn da og da, hvorpå babyen gråt mer og mer jo mer de kranglet, uff. :-( Jeg hører også endel av hvordan de snakker til hverandre, i en respektløs tone.

Vet ikke om dette er noe jeg burde gjøre noe med. Jeg synes ikke det skal være sånn, det er sikkert sånn i tusenvis av hjem. Jeg lurer på om jeg bør gå ned til dem og si at jeg hører dem og be dem holde opp av hensyn til babyen og naboer, eller er dette noe jeg strengt tatt ikke har noe med? Bør heller barnevernet tipses anonymt?

Jeg aner ikke hva jeg bør gjøre..... Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Har de kranglet og holdt på sånn lenge?

Er 6 mnd baby deres første barn? Kan det tenkes de går gjennom en krise i forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de kranglet og holdt på sånn lenge?

Er 6 mnd baby deres første barn? Kan det tenkes de går gjennom en krise i forholdet?

''Har de kranglet og holdt på sånn lenge?''

Jeg er usikker for det har jo vært vinter og vår og verandadørene har ikke stått så mye oppe her før i sommer.

''Er 6 mnd baby deres første barn? Kan det tenkes de går gjennom en krise i forholdet?''

Ja, det er deres første barn og det kan tenkes de går gjennom en krise. Men, de har en veldig stygg måte å prate til hverandre på, den tror jeg ikke er særegen for bare denne krisetiden dessverre, hvis det er det de har.

Jeg får bare følge litt med, noe annet er vanskelig all den tid dørene jo står oppe... Hørte i sta at mannen truet med å forlate henne før hun ante det hvis (jeg hørte ikke grunnen).

Jeg får vondt i hjertet mitt for babyen.

Takk for svaret ditt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Har de kranglet og holdt på sånn lenge?''

Jeg er usikker for det har jo vært vinter og vår og verandadørene har ikke stått så mye oppe her før i sommer.

''Er 6 mnd baby deres første barn? Kan det tenkes de går gjennom en krise i forholdet?''

Ja, det er deres første barn og det kan tenkes de går gjennom en krise. Men, de har en veldig stygg måte å prate til hverandre på, den tror jeg ikke er særegen for bare denne krisetiden dessverre, hvis det er det de har.

Jeg får bare følge litt med, noe annet er vanskelig all den tid dørene jo står oppe... Hørte i sta at mannen truet med å forlate henne før hun ante det hvis (jeg hørte ikke grunnen).

Jeg får vondt i hjertet mitt for babyen.

Takk for svaret ditt i alle fall.

Stakkars lille familie. Og stakkars barn. Fint at du følger litt med- at det er noen "ører" og at det er noen som kan reagere dersom dette vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille familie. Og stakkars barn. Fint at du følger litt med- at det er noen "ører" og at det er noen som kan reagere dersom dette vedvarer.

Ja, jeg får følge litt med, er foreløpig ikke helt der at jeg ringer barnevernet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

jeg hadde en lignende episode i oppgangen våres.Det gjaldt riktig nok en eldre dame og hennes gamle mor.

De bodde under oss, og den eldre damen jobbet som can.mag i klinisk Psykologi. Flere ganger i uken hørte jeg hvordan hun behandlet sin gamle mor, med de styggeste ord hun kunne finne på.Hvordan hun tvang henne i dusjen og dunkingen ,jeg ikke forsto!

Til slutt holdt jeg ikke ut lenger! Jeg traff henne i gangen og sa det som det var: at det var skammelig hvordan hun behandlet sin gamle mor og at jeg hørte hvert eneste skjellsord hun brukte ,at jeg forlangte...at hun selv søkte hjelp om hun hadde det vanskelig!

Det gikk vel ca 3-4 mnd så flyttet hun! Jeg håper , hun skjønnte at hun trengte hjelp!

Kan du ikke snakke litt med naboene dine? Røyking og krangel er vel ikke nok grunn å tipse barnevernet, men

fortell hva du hører og at det plager deg veldig og at du håper at babyen har det godt opp i alt det bråket.

Spør, om de kansje trenger noe hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde en lignende episode i oppgangen våres.Det gjaldt riktig nok en eldre dame og hennes gamle mor.

De bodde under oss, og den eldre damen jobbet som can.mag i klinisk Psykologi. Flere ganger i uken hørte jeg hvordan hun behandlet sin gamle mor, med de styggeste ord hun kunne finne på.Hvordan hun tvang henne i dusjen og dunkingen ,jeg ikke forsto!

Til slutt holdt jeg ikke ut lenger! Jeg traff henne i gangen og sa det som det var: at det var skammelig hvordan hun behandlet sin gamle mor og at jeg hørte hvert eneste skjellsord hun brukte ,at jeg forlangte...at hun selv søkte hjelp om hun hadde det vanskelig!

Det gikk vel ca 3-4 mnd så flyttet hun! Jeg håper , hun skjønnte at hun trengte hjelp!

Kan du ikke snakke litt med naboene dine? Røyking og krangel er vel ikke nok grunn å tipse barnevernet, men

fortell hva du hører og at det plager deg veldig og at du håper at babyen har det godt opp i alt det bråket.

Spør, om de kansje trenger noe hjelp!

Grusomt å høre det du forteller om.

Ja, jeg skal følge med litt til og går evt. ned og prater med dem. Slik de fremstår for meg så er de typen til å bare svare at jeg ikke har noe med det, men jeg skal uansett gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

Ja, jeg skal følge med litt til og går evt. ned og prater med dem. Slik de fremstår for meg så er de typen til å bare svare at jeg ikke har noe med det, men jeg skal uansett gjøre det.

:0) Kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''Han røyker på verandaen, men døra står jo oppe.''

Hvis han røyker på verandaen er jo det i seg selv positivt. Det kan jo tenkes at han ikke røyker inne. At noe lukt siver inn kan jo tenkes, men du kjenner det sikkert mer på verandaen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han røyker på verandaen, men døra står jo oppe.''

Hvis han røyker på verandaen er jo det i seg selv positivt. Det kan jo tenkes at han ikke røyker inne. At noe lukt siver inn kan jo tenkes, men du kjenner det sikkert mer på verandaen oppe.

Neida, røykingen i seg selv er ikke noe å tenke på, er mer røykingen kombinert med kjeftingen og kranglingen, babygråten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror barnevernet antagelig vil le av deg hvis du ringer inn ang røyking. De har altfor mye å gjøre til å kunne ta seg av slike bagateller som at folk med barn røyker.

Jeg har diskutert det med barnevernet faktisk og de lo og sa at hvis de skulle opprette sak på folk som røkte enten de røkte inne eller ute så hadde de ikke kunne gjort noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mye bedre løsning. Dessuten er jeg imot at folk melder andre til barnevernet anonymt og anonyme henvendelser blir ikke tatt alvorlig fordi de regner med at de som ringer anonymt ikke har rent mel i posen sjøl.

Jeg har meldt folk til barnevernet et par ganger, bla. en som alltid gikk rundt med kniv og en annen som stadig fikk juling og sa navnet mitt begge gangene. De opplyser vanligvis ikke hvem som har anmeldt det og hvis de gjør det så gjør de det enten man har ringt anonymt eller ikke. En venninne av meg fikk høre telefonsamtalen hvor hun var blitt anmeldt og med spørsmål om hun visste hvem det var og det var onkelen hennes som hadde ringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Tispe barnevenet annonymt. Ellers kan du få "naboene" på nakken.

Det går ikke lenger...

Det vil si; man kan jo tipse anonymt, men siden foreldrene det gjelder kan få lese alt som har kommet inn, så er det ikke så vanskelig å forstå hvem det er dersom det er noen som kan høre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke lenger...

Det vil si; man kan jo tipse anonymt, men siden foreldrene det gjelder kan få lese alt som har kommet inn, så er det ikke så vanskelig å forstå hvem det er dersom det er noen som kan høre dem.

Jeg synes det er bra. Hvis folk ikke har guts til å si navnet sitt så kan de la være å ringe. Hvis det var alvorlig nok så hadde de antagelig sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mye bedre løsning. Dessuten er jeg imot at folk melder andre til barnevernet anonymt og anonyme henvendelser blir ikke tatt alvorlig fordi de regner med at de som ringer anonymt ikke har rent mel i posen sjøl.

Jeg har meldt folk til barnevernet et par ganger, bla. en som alltid gikk rundt med kniv og en annen som stadig fikk juling og sa navnet mitt begge gangene. De opplyser vanligvis ikke hvem som har anmeldt det og hvis de gjør det så gjør de det enten man har ringt anonymt eller ikke. En venninne av meg fikk høre telefonsamtalen hvor hun var blitt anmeldt og med spørsmål om hun visste hvem det var og det var onkelen hennes som hadde ringt.

''(...)..anonyme henvendelser blir ikke tatt alvorlig fordi de regner med at de som ringer anonymt ikke har rent mel i posen sjøl.''

Jeg tror ikke det stemmer, da er de i såfall veldig uproffesjonelle. Barnevernet har plikt på seg til å sette i gang undersøkelsessak på alle henvendelser, både de anonyme og de som velger å stå frem med fullt navn. Men det sier seg selv at det er vanskelig å følge opp anonyme henvendelser, siden barnevernet da kun har de offentlige organene å hevende seg til (fastlege, sykehus, skole, barnehage, helsesøster osv). Og har ikke de observert noe urovekkende, så blir saken ofte henlagt. Det er derfor å håpe på at folk har guts nok til å melde det inn under fullt navn - det er tross alt melder som sitter med den viktigste informasjonen.

Det hadde også vært ønskelig at skole/barnehage o.l. ble flinkere til å melde fra. Etter å ha gått tjenestevei flere ganger, uten at noe skjedde, tok ei lærervenninne av meg til slutt og gikk direkte til barnevernet i det som i ettertid viste seg å være en grov omsorgssvikt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ha ringt likevel

Husker jeg hadde en sånn nabo en gang, babyen var på samme alder.

Der var det slutt med foreldra egentlig,

men eksen pleide hele tiden å komme innom,

og det endte hver gang med høylytt krangling så ungen hylgrein...

Hørte et dunk en gang og ungen hylgrein, vet ikke hva som skjedde... ble mora slått?

En annen gang ville hun ikke slippe han inn, han stod utenfor og banket og banket og ropte og hun skrek faen du slipper ikke inn bla bla...

ungen hylgrein...

Til slutt ble hun så redd at hun kom opp til oss sammen med ungen for å "søke ly"....

Vi spurte om vi skulle ringe politiet. Nei, det måtte vi ikke. Hun var så redd barnevernet skulle bli involvert, for det var de forrige plassen hun bodde, der hadde han slått inn døra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde en sånn nabo en gang, babyen var på samme alder.

Der var det slutt med foreldra egentlig,

men eksen pleide hele tiden å komme innom,

og det endte hver gang med høylytt krangling så ungen hylgrein...

Hørte et dunk en gang og ungen hylgrein, vet ikke hva som skjedde... ble mora slått?

En annen gang ville hun ikke slippe han inn, han stod utenfor og banket og banket og ropte og hun skrek faen du slipper ikke inn bla bla...

ungen hylgrein...

Til slutt ble hun så redd at hun kom opp til oss sammen med ungen for å "søke ly"....

Vi spurte om vi skulle ringe politiet. Nei, det måtte vi ikke. Hun var så redd barnevernet skulle bli involvert, for det var de forrige plassen hun bodde, der hadde han slått inn døra!

Takk for svar, jeg har ikke hørt noe annet enn munnhuggeri, men kommer til å følge nøye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vel dramatisk å varsle barnevernet. Alle som har hatt småbarn vet hvor tøff den perioden er, og at slitne foreldre kan bikke over og bli kranglete er vel ikke helt uvanlig. Røyking og småbarn er jo ikke det ultimate, men han går jo tross alt ut på verandaen.

Jeg tror jeg ville sett det litt an. Kanskje de trenger noen som kan passe barnet så de får seg litt søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å lese noe i innlegget ditt som skulle tilsi at det er nødvendig å kontakte barnevernet.

Jada, røykingen og kranglingen er ikke bra, men noen barnevernssak kan det vel ikke være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...