Gå til innhold

Vekt, 11 åring

Gjest mamma med spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest mamma med spiseforstyrrelse

Min datter på 11 år er 147 høy og veier 37 kilo. Jeg synes hun har lagt på seg de siste månedene, men det er også da hun har strukket seg ce 6 cm.

Er denne vekten og høyden normal, eller er hun overvektig?

Hun ligger riktig, med BMI på 17.1, i forhold til BMI-tabeller for barn, men jeg vet ikke likevel. Sliter med spiseforstyrrelser selv, og klarer ikke se hva som er et normalt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du (hvis du ikke allerede har gjort det) må kontakte noen som kan hjelpe deg med dine tanker omkring dette. Jeg synes innlegget ditt viser skumle tanker omkring ditt barns vekt, og er redd du fort kan smitte over dine spiseforstyrrelser til din datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Hun er overhodet ikke overvektig.

Det er mulig hun kommer til å vokse i rykk og napp fremover. Periodevis kan hun bli rundere for så å strekke seg igjen.

Ikke bekymre deg. Støtter Bookworm sitt forslag om å skaffe hjelp til deg selv, for at du selv skal være roligere i forhold til ditt barns kroppsfasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Min datter på 11 er 148 cm høy og 30 kg, men hun er svært spinkel og tynn. Datteren din høres helt normal ut hva vekt angår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg synes du (hvis du ikke allerede har gjort det) må kontakte noen som kan hjelpe deg med dine tanker omkring dette. Jeg synes innlegget ditt viser skumle tanker omkring ditt barns vekt, og er redd du fort kan smitte over dine spiseforstyrrelser til din datter.

Godt sagt, Bookworm, høres ut som datteren ihvertfall _ikke_ er overvektig. Er BMI på 17,1 litt lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den alderen vokser mange veldig i rykk og napp. Høyden kan f.eks. gjøre et "rykk" for så å stå nesten stille en stund, selv om vekten øker litt i samme periode.

Kanskje snart, kanskje om et år og kanskje ikke før om flere år, vil hun få en "sluttspurt" høydemessig - og så kommer mensen. For mange (men ikke alle) er da høydeveksten omtrent slutt, men det skal skje _mye_ med kroppsfasongen hennes før hun er helt ferdig med puberteten. I denne perioden er det viktig at du lar prosessen gå sin gang, uten å være for opptatt av hvordan hun ser ut fra dag til dag.

Datteren din virker ikke det minste overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jeg vil si at din datter er helt normal, mht alder, høyde og vekt og overhodet ikke overvektig. Har selv en 13-åring, hun er 154 og 38 kilo. Hun er i utgangspunktet ei veldig spinkel og spe jente, og ligger i nedre grense på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma med spiseforstyrrelser

Jeg har naturligvis oppsøkt - og fått - masse hjelp med dette, og er i prinsippet kurert i den forstand at jeg har et normalt kosthold og en normal vekt.

Men vrangforestillinger, eller hva man skal kalle det, problemer med å se hva som er overvekt eller ikke, sliter jeg med å se. Det er det jo flere som gjør, men heller i den forstand at de ikke ser at barna er overvektige,mens jeg ser overvekt "for tidlig". Det er jeg klar over,og tror ikke jeg er noen fare for barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nærmere å veie for liten enn for mye.

Jeg synes du på nytt skal oppsøke hjelp slik at du ikke ødelegger for din datter pga egne problemer.

Jeg synes også du skal slutte å veie dattera di/vite hva hun veier og slutte fullstendig å henge deg opp hvor vidt hun er tynn, overvektig eller ikke. Diskvalifiser deg selv i forhold til å han en mening om dette. Temaet er tabu for deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Datteren din er på 44 prosentilen. Det betyr at hun ligger under gjennomsnittet i vekt for jenter med hennes alder og høyde. Så hun kan trygt gå litt opp i vekt.

Her har du en lenke som viser prosentilen:

http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Result.aspx?&dob=1/1/2000&dom=1/1/2011&age=132&ht=147&wt=37&gender=2&method=1

Legg merke til at alt mellom 5 og 85 prosentilen er sunn vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naturligvis oppsøkt - og fått - masse hjelp med dette, og er i prinsippet kurert i den forstand at jeg har et normalt kosthold og en normal vekt.

Men vrangforestillinger, eller hva man skal kalle det, problemer med å se hva som er overvekt eller ikke, sliter jeg med å se. Det er det jo flere som gjør, men heller i den forstand at de ikke ser at barna er overvektige,mens jeg ser overvekt "for tidlig". Det er jeg klar over,og tror ikke jeg er noen fare for barna mine.

''Det er jeg klar over,og tror ikke jeg er noen fare for barna mine.''

Beklager, men tror du tar feil. Du skriver et innlegg på DOL om en høyst normalvektig 11-åring som du mistenker er overvektig, og du har regna ut BMI på henne som du til alt overmål betviler.

Du har fått mange fornuftige svar i denne tråden - ta det til deg, først og fremst for datteren din sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma med spiseforstyrrelser

''Det er jeg klar over,og tror ikke jeg er noen fare for barna mine.''

Beklager, men tror du tar feil. Du skriver et innlegg på DOL om en høyst normalvektig 11-åring som du mistenker er overvektig, og du har regna ut BMI på henne som du til alt overmål betviler.

Du har fått mange fornuftige svar i denne tråden - ta det til deg, først og fremst for datteren din sin skyld.

Nå må dere ikke se spøkelser på høylys dag. Jeg har ikke veid henne, hun hadde veid og målt seg hos en venninne.Vi har ikke en gang vekt hjemme. Vi snakker aldri om vekt og kosthold hjemme heller, annet enn om å begrense søtsaker til en dag i uken.

Hun er slank i ben og armer, men har en "stor" mage. Det er det ikke noen tvil om, og det ligger til familien min å ha denne magen. Det er diabetes 2 i familien også, og magefett og diabetes 2 henger sammen.

Fordi hun har den kroppsfasongen hun har, synes jeg det er vanskleig å vurdere om vekten hennes er normal, totalt sett. Ideelt sett skulle jeg ønske at hun ikke hadde tendenser til å samle fett rundt magen, og kanskje vokser hun det av seg. Det har ikke resten av oss gjort, og magefettet var medvirkende årsak tl at jeg fikk spiseforstyrrelser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...