Gjest Hvordan få kvelden tilbake? Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hvordan få treåringen min til å legge seg på kvelden? Dvs faktisk legge hodet ned på puta og legge seg til å sove? Han er ganske samarbeidsvillig i leggeprosessen i åttetiden, pusser tenner og tar på pysj, deler glad ut godnattakoser og hopper opp i senga. Så leker han på rommet sitt/i senga til han kollapser fullstendig utmattet i 10-11-tiden. Altså nå. Jeg har brukt hele kvelden på å gå ut og inn av rommet hans: sunget, godsnakket, gjort avtaler om bare to kosedyr i senga (og ingen biler, bøker /andre harde leker), blitt sint (rasende et par ganger), sittet der inne, sittet i fotenden osv.osv. I utgangspunktet er det en sang og god natt og ut døra, og så gjør det ingenting om han leker litt med kosedyrene sine ti minutter-en halv time hvis det ender med søvn. Slik var det i hele fjor. I sommmer har det utartet seg til tre/fire timer på det meste. Han roper på oss, og kommer hvis vi ikke går inn til ham (ca 12 ganger i kveld...) Hvordan få han til å VILLE sove? jeg tror det er en viljesak, han er fullstendig overtrøtt på slutten og kjemper mot søvnen så godt han kan. Det vil nok bedre seg noe når han begynner i barnehagen igjen, men det er noen uker til. Har ikke lyst til å vekke han hver morgen klokken 7 og få en enda mer overtrøtt unge hele dagen resten av ferien heller (men det er kanskje det som skal til?). Klistremerkesystem har ikke virket, men har noen noen tips til å gjøre de merkene virkelig attraktive? Han er lovt en ting han virkelig ønsker seg hvis han fikk alle merkene, til nå har han ikke fått et eneste ett... Noen tips? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ble sånn plutselig Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Gutten min blir 3 om noen mnd. Han legger seg greit om kvelden men våkner etter en time eller to og vil ikke sove igjen. Ikke samme problem men .. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest voksentid?? hva er det? Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Han sover vel ikke på dagtid? hva med å prøve å legge ham kl sju? Jeg syns jeg har registrert at snuppa vår legger seg greit i sju tida, men blir vanskelig dersom det blir forseint. Ellers hjelper det vel fint lite med kjefting ol, men jeg vet, det er ikke lett å unngå. Hver gang du går inn til ham og snakker til ham kaster du glør på bålet (heter det det?) La ham holde på så lenge han holder seg i senga. Går han ut av senga går du inn og putter ham i senga igjen, uten et eneste ord. Minst mulig oppmerksomhet. Vanskelig? JA! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Gutten min blir 3 om noen mnd. Han legger seg greit om kvelden men våkner etter en time eller to og vil ikke sove igjen. Ikke samme problem men .. Gjør som nanny, legg barnet i sengen uten å si noe, gjenta det helt konsekvent. Du er mammaen , han er barnet, hvem skal bestemme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chips Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Helt enig med det som er skrevet her! Minst mulig oppmerksomhet,ikke snakk til ham,følg ham i seng om han står opp og ribb rommet for leker om det distraherer ham.. Vår gutt var veldig vanskelig å få til og roe seg da han måtte over i vanlig seng.Jeg gjorde som over, prøvde sitte inne på rommet,men det ble bare styr. Sett deg rett utenfor døren...Gikk seg fort til hos oss,og han er sta som få og en skikkelig pøbel.Men han skjønner når han har møtt sin "overmann";-) Han våkner ofte om natten,ligger lenge våken...Så det er alltid noe... Men alt er i perioder,trøst deg med det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Helt enig med det som er skrevet her! Minst mulig oppmerksomhet,ikke snakk til ham,følg ham i seng om han står opp og ribb rommet for leker om det distraherer ham.. Vår gutt var veldig vanskelig å få til og roe seg da han måtte over i vanlig seng.Jeg gjorde som over, prøvde sitte inne på rommet,men det ble bare styr. Sett deg rett utenfor døren...Gikk seg fort til hos oss,og han er sta som få og en skikkelig pøbel.Men han skjønner når han har møtt sin "overmann";-) Han våkner ofte om natten,ligger lenge våken...Så det er alltid noe... Men alt er i perioder,trøst deg med det! giodt sagt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvordan få kvelden tilbake? Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Takk for svar. Vi får prøve å sitte rett uten for døråpningen hele tiden og gå inn enda mer konsekvent hver gang han beveger seg utenfor senga. Det blir brøling og bråk. Ikke lett å ikke si noe, enten snill "dulling" eller sint da. Det blir jo en slåsskamp, ekkelt å bruke fysisk makt, han bare griner og blir helt oppøst når vi er løfter ham tilbake (vi gjør allerede det en 10-15 ganger hver kveld). Ribbe rommet for leker er litt av en jobb! Vi har egentlig en regel om kun to leker og kun nattlys på (det er ganske lyst), men han brøler seg til en til og fem til og mer lys osv. Vi får bare ta fighten denne helga. Hvor lang tid vil det ta tror dere? En kveld, en uke? Og skal vi overse turning, høylytt leking, stå på hodet, skravle, brøle osv. så lenge han er i senga? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Når våkner han på morgenen da? Om han sover til 11 kan det hende du må drøye leggetiden tilsvarende. Kan ikke forvente samme leggetid som når han står opp kl 0700 på hverdager. Kan hende jeg bommer på svaret mitt her.. men synes mange forventer at ungene skal sove så utrolig mye. Gjerne til kl 10-11 om morgenen, også vil de legge dem igjen tidlig på kvelden. I tillegg har ungene ofte en roligere dag (film etc) enn det de har i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trebarnsmamman Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har ikke egentlig noen gode råd, vil bare si at vår treåring også kan ligge og kikke i bøker/leke i senga leeeenge etter at hun er i seng, gjerne i et par-tre timer (sovner gjerne mellom kl 21 og 22). Og hun står opp i vanlig tid på morran, rundt kl 7. Hun bråker jo ikke, bare pusler med sitt i timesvis, så vi har gitt opp å gjøre noe med det. Hun deler rom med søstra, så vi kan liksom ikke sette iverk de store tiltakene heller (fjerne leker osv). Hvis hun er ekstra trøtt en kveld ligger vi bare sammen med henne til hun sovner (da ligger hun i ro uten å protestere), og da sovner hun i løpet av 5-10 minutter... Vi satser på at det er en fase som hun skal gjennom, og at det går over etter hvert Hun sov lite som baby også, så hun trenger kanskje mindre søvn enn vi tror? Hun er forøvrig frisk som en fisk, og moden og flink for alderen, så vi bekymrer oss ikke så mye Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har dere prøvd å sitte der til han sovner? Jeg pleide alltid å være i rommet til mine sovnet - det kunne ta en time eller noe sånt. Orket aldri å gå fra en skrikende unge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Takk for svar. Vi får prøve å sitte rett uten for døråpningen hele tiden og gå inn enda mer konsekvent hver gang han beveger seg utenfor senga. Det blir brøling og bråk. Ikke lett å ikke si noe, enten snill "dulling" eller sint da. Det blir jo en slåsskamp, ekkelt å bruke fysisk makt, han bare griner og blir helt oppøst når vi er løfter ham tilbake (vi gjør allerede det en 10-15 ganger hver kveld). Ribbe rommet for leker er litt av en jobb! Vi har egentlig en regel om kun to leker og kun nattlys på (det er ganske lyst), men han brøler seg til en til og fem til og mer lys osv. Vi får bare ta fighten denne helga. Hvor lang tid vil det ta tror dere? En kveld, en uke? Og skal vi overse turning, høylytt leking, stå på hodet, skravle, brøle osv. så lenge han er i senga? ''... men han brøler seg til en til og fem til og mer lys osv.'' Dette vet han. Nemlig at dersom han brøler og hyler nok, så får han viljen sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg har samme problem med min 2.5-åring. Du har min fulle sympati, men jeg har dessverre ingen råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Vekk ham kl. 8 om morgenen, ikke la ham sove lenge utover og tro at han skal slokne igjen kl. 20. Hold ham aktiv om dagen, vær mye ute og lek, gå turer, vær på stranden / i skogen / på lekeplassen. Ikke la ham sove på dagtid. Og selvsagt - null oppmerksomhet etter leggetid. 2 leker i sengen, ikke tre eller fire eller fem. La ham brøle til han blir hes, han skal ikke vinne noe på sånn oppførsel. Om han kommer opp følges han tilbake til sengen uten ett ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Vekk ham kl. 8 om morgenen, ikke la ham sove lenge utover og tro at han skal slokne igjen kl. 20. Hold ham aktiv om dagen, vær mye ute og lek, gå turer, vær på stranden / i skogen / på lekeplassen. Ikke la ham sove på dagtid. Og selvsagt - null oppmerksomhet etter leggetid. 2 leker i sengen, ikke tre eller fire eller fem. La ham brøle til han blir hes, han skal ikke vinne noe på sånn oppførsel. Om han kommer opp følges han tilbake til sengen uten ett ord. ''Og selvsagt - null oppmerksomhet etter leggetid. 2 leker i sengen, ikke tre eller fire eller fem. La ham brøle til han blir hes, han skal ikke vinne noe på sånn oppførsel. Om han kommer opp følges han tilbake til sengen uten ett ord.'' Huff, det hørtes ikke særlig hyggelig ut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 ''Og selvsagt - null oppmerksomhet etter leggetid. 2 leker i sengen, ikke tre eller fire eller fem. La ham brøle til han blir hes, han skal ikke vinne noe på sånn oppførsel. Om han kommer opp følges han tilbake til sengen uten ett ord.'' Huff, det hørtes ikke særlig hyggelig ut Det skal ikke være hyggelig å holde mamma og pappa våkne og opptatte hele kvelden heller. En 3-åring skal sove etter kl. 20-20:30. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Det skal ikke være hyggelig å holde mamma og pappa våkne og opptatte hele kvelden heller. En 3-åring skal sove etter kl. 20-20:30. Når trådstarter skriver " I utgangspunktet er det en sang og god natt og ut døra", så lurer jeg litt om ikke det hadde gått an å sitte der litt lenger. Jeg forventet meg aldri at legging skulle gå så fort som "en sang og god natt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Når trådstarter skriver " I utgangspunktet er det en sang og god natt og ut døra", så lurer jeg litt om ikke det hadde gått an å sitte der litt lenger. Jeg forventet meg aldri at legging skulle gå så fort som "en sang og god natt". Frem til de var 1-1,5 år gamle satt vi litt ved sengen ved sengetid, men da de var tre år var det rett i seng, kos og "natta" og ferdig med det ja. Vi gjorde unna kveldsritualet med sang og sånt før vi gikk på rommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Frem til de var 1-1,5 år gamle satt vi litt ved sengen ved sengetid, men da de var tre år var det rett i seng, kos og "natta" og ferdig med det ja. Vi gjorde unna kveldsritualet med sang og sånt før vi gikk på rommet. Ok, jeg hadde nok en mykere legging - så med mindre trådstarter har forsøkt - uten hell - å sitte/ligge der en god stund, så ville jeg heller prøvd det enn å gjøre leggingen til en trasig affære med gråt og kjefting. Men jeg er nok en del mindre "ordnung muss sein" enn de fleste, jeg er vel klar over det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Ok, jeg hadde nok en mykere legging - så med mindre trådstarter har forsøkt - uten hell - å sitte/ligge der en god stund, så ville jeg heller prøvd det enn å gjøre leggingen til en trasig affære med gråt og kjefting. Men jeg er nok en del mindre "ordnung muss sein" enn de fleste, jeg er vel klar over det. Vi hadde aldri problemer med leggingen og den var overhodet ikke full av kjefting og sånt altså! ) Med eldstemann satt jeg ved sengen en liten stund til han sovnet i begynnelsen når han begynte å legge seg "alene" og for ham funket det fint. Med yngstemann funket det helt omvendt - hun syntes det var kjempestas om mamma satt på rommet og turnet bananas i sengen siden hun hadde publikum! Om jeg bare la henne ned, nusset "natta" og gikk ut så sovnet hun fint på noen minutter. ) Vi har bevisst unngått all form for "dilling" ved leggetid og for våre har det funket helt fint. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Vi hadde aldri problemer med leggingen og den var overhodet ikke full av kjefting og sånt altså! ) Med eldstemann satt jeg ved sengen en liten stund til han sovnet i begynnelsen når han begynte å legge seg "alene" og for ham funket det fint. Med yngstemann funket det helt omvendt - hun syntes det var kjempestas om mamma satt på rommet og turnet bananas i sengen siden hun hadde publikum! Om jeg bare la henne ned, nusset "natta" og gikk ut så sovnet hun fint på noen minutter. ) Vi har bevisst unngått all form for "dilling" ved leggetid og for våre har det funket helt fint. ) Ja, de er jo så forskjellige,- våre har ikke blitt mer våkne av at vi har vært der, tvertimot - og de har heller aldri vært problematiske å ha i sengen utpå natten - noen er jo sånn at de da ikke sovner igjen. Men jeg har vært hjemme hos folk (innen familien) som har det som rituale at ungen skriker seg i søvn i flere minutter - det synes jeg er trasig å høre på. Altså, ikke som sånn "kur", men som fast legging. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.