Gjest prøverrrrrrrr Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Helst skulle jeg sett at hun lærte seg å gå på do da det kan være litt problematisk på reiser, på besøk hos folk, kjøpesentre osv.. hvis hun skulle bli trengt og der ikke er potte, men hun har helt angst for do. Har prøvd ulike seteringer og krakk, men nei.... doen er visst veldig farlig. Hun har sett venner gå på do, men nei, hun skal ikke. Bare potte sier hun. Så - hun godtar i alle fall potta, kanskje jeg bør venne henne av med bleien før jeg begynner å mase om do igjen? Er redd pottetreningen går i dass om jeg maser for mye om do. Potte går hun gjerne på nemlig. Men hvordan skal jeg gå frem, har prøvd tidligere uten hell, følt hun ikke var klar for det. Nå er det straks barnehagestart og det hadde vært fint å sluttet med dagbleie i alle fall før hun startet. På barnehagen har de lave toaletter beregnet på barn, hun sier en i barnehagen pleier holde henne i hånden mens hun sitter på det, så det toalettet godtar hun... Det jeg har gjort hittil er at hun sover med bleie på, men morgenen startes med at jeg tar av bleien og hun får gått på potte, så har jeg på truse og bukse osv og minner henne på at hun ikke har bleie og må gå på potte. Jada, no problem sier hun.. Og av og til går det bra noen timer, men andre ganger...nei. Har lokket henne med premie hvor hun skal samle smilefjes hver gang hun har tisset i potta, og hun får to smilefjes hvis hun klarer å bæsje i potta. Når hun har samlet nok skal hun få en premie, og det virker som det frister. Hun prøver, men samtidig virker det som hun ikke er moden for det. Hun får av og til tilbakefall hvor hun nekter å gå uten bleie... Hvor lang tid pleier det å gå fra en prøver uten bleie hjemme til de er tørre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hva med å holde henne over doringen i tissestilling? For å unngå skitne småfingre, så holder jeg helst vår jente på den måten når vi er på farten. Hun er snart 2,5, og ble tørr i vår. Det gikk på ei ukes tid å unngå uhell, og nå har vi vært på bilferie med lange kjøreturer, og hun har holdt seg tørr hele tida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hva med å holde henne over doringen i tissestilling? For å unngå skitne småfingre, så holder jeg helst vår jente på den måten når vi er på farten. Hun er snart 2,5, og ble tørr i vår. Det gikk på ei ukes tid å unngå uhell, og nå har vi vært på bilferie med lange kjøreturer, og hun har holdt seg tørr hele tida. Har prøvd hjemme da, men hun er livredd do og spenner seg og gjøre seg helt stiv i kroppen så det er umulig å holde henne over dosetet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til fire barn Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har aldri brukt pottetrening vi, så når de har sluttet med bleie så har de stort sett vært tørre. De har sluttet da de har vært klare rett og slett, fra 2 til 4 år gamle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har aldri brukt pottetrening vi, så når de har sluttet med bleie så har de stort sett vært tørre. De har sluttet da de har vært klare rett og slett, fra 2 til 4 år gamle. Samme erfaring har jeg... ikke pottetrening og eldste var tørr 2,5 år gammel, og de to yngste knapt 2 år gamle.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Vi hadde ingen pottetrening, men ventet til de selv viste tegn til å være klare. (ha lyst til å prøve doen, ha på seg truse, etc.). De var begge rundt 3,5 da de sluttet med bleie for godt. Erfaringen min er at de tingene jeg stresset med (slutte å amme, slutte med smokk, begynne å spise skorpe osv), løste seg av seg selv når de var klare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Vi hadde ingen pottetrening, men ventet til de selv viste tegn til å være klare. (ha lyst til å prøve doen, ha på seg truse, etc.). De var begge rundt 3,5 da de sluttet med bleie for godt. Erfaringen min er at de tingene jeg stresset med (slutte å amme, slutte med smokk, begynne å spise skorpe osv), løste seg av seg selv når de var klare. Har samme erfaring som deg, bortsett fra mht amming... Jeg hadde fulle mugger til jeg krevde nedtrapping under hyl og skrik Yngste var jeg ikke så "streng" mot da jeg ville se om hun slutta selv.... men jeg satte absolutt grense ved toårsdagen..Rett før toårsdagen måtte det tvangstiltak til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Når det gjelder do kan det virke skremmende å høre tiss/bæsj havne i do med et plask... legg dopapir i do slik at hun ikke ser hullet og hører plasket Kanskje blir det lettere da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har aldri brukt pottetrening vi, så når de har sluttet med bleie så har de stort sett vært tørre. De har sluttet da de har vært klare rett og slett, fra 2 til 4 år gamle. Men de ville på do? Problemet her er litt det at hun er så redd toalettet... Så uansett om hun er klar, så er do virkelig skremmende virker det som... men kanskje om jeg ikke maser om do, så kanskje hun tar intitiativ til å prøve selv en dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har samme erfaring som deg, bortsett fra mht amming... Jeg hadde fulle mugger til jeg krevde nedtrapping under hyl og skrik Yngste var jeg ikke så "streng" mot da jeg ville se om hun slutta selv.... men jeg satte absolutt grense ved toårsdagen..Rett før toårsdagen måtte det tvangstiltak til Ja, noen ganger må man sette en grense ;-) Jeg ville nok også tvangsavsluttet ammingen om det ikke hadde gått av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har du prøvd å spørre henne hvorfor hun er så redd for toalettet? Kanskje hun selv har forslag til hva som kan gjøres for at hun ikke skal være redd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Er hun redd for å falle oppi? I så fall kan det kanskje hjelpe med en slik doring til å sette oppå den vanlige doringen, om dere ikke har det fra før. Da blir ikke hullet så stort og skremmende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Men de ville på do? Problemet her er litt det at hun er så redd toalettet... Så uansett om hun er klar, så er do virkelig skremmende virker det som... men kanskje om jeg ikke maser om do, så kanskje hun tar intitiativ til å prøve selv en dag? 3 åringer har ikke all verden til hukommelse. Så fortsett med potte og glem do en måneds tid. Deretter foreslå do i lett tone. Om barnet sier nei, så utsett det temaet enda en måned. Fint at hun vil bruke potte. Det er fin trening det- i å få kontroll på blære/tarm. Det kan også være at hun i barnehagen fort blir påvirket til å ville bruke do. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Har aldri brukt pottetrening vi, så når de har sluttet med bleie så har de stort sett vært tørre. De har sluttet da de har vært klare rett og slett, fra 2 til 4 år gamle. Hadde ei to-åring som var klar. Viste tydelig motvilje mot tøy-bleiene, og var ivrig med potten. Men jeg hadde også kolikk-baby på den tiden, og kunne ikke følge opp. Ble at eldste fikk papir-bleie- og dermed godtok h*n bleien et drøyt år til. Yngste bare bestemte at "nå slutter jeg med bleier". Og da sluttet h*n på dagen- både med dag og nattbleier. Det var omkring 3 årsdagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.