Gå til innhold

Han har blitt nervøs

Gjest Divia

Anbefalte innlegg

Gjest Divia

Etter terrorangrepet har gutten min blitt nervøs. Før var han hjemme alene noen timer men det vil han ikke no. På kvelden er ikke på rommet sitt lengere å ser tv men bare på stua der det er folk. Han svetter vist det er lyder ute eller fra nabo. Han spørr om alarmen går vist noen bryter seg inn. Han var aldri redd for noe før men nå er han forandret. Går dette over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Har du forsøkt å prate med han? Fortelle at forbryteren er fanget osv og forsøkt å "uskadeliggjøre situasjonen"?

Unngå å ha på nyheter og unngå stygge avisoppslag i nærheten av barnet. Barnet er ikke i stand til å beskytte seg mot de sterke inntrykkene- og da er det foreldrenes oppgave å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over hvis du hjelper ham med det...

Snakk om det som har hendt, spør ham hva han er redd for og hva han tror kan skje... Så tar du det derfra med å forsikre ham om at det han er redd for så å si umulig kan skje... Viktig å være konkret!

Mye mulig han har sett og hørt litt mye hvis han reagerer så kraftig... 10- og 11-åringen her har fått med seg så å si alt, men vi har snakket med dem hele veien og skånet dem for de aller verste bildene når vi har hatt mulighet... Det har ikke alltid funket, så noe av det verste har de også fått med seg...

De har imidlertid hatt en del spørsmål, som vi har svart på etter beste evne.

5-åringen har fått forklart hva som har skjedd, men har sett minimalt av bilder heldigvis, og ser ikke ut til å bry seg i det hele tatt...

Få ham til å fortelle HVA han er redd for og hvorfor han ikke vil være alene osv... Og ta det derfra....Viktig at han ikke går alene med redselen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke etter terrorrangrepet kom reaksjonen hos min 10-åringen. Vi var på hytta da, og plutselig turde hun ikke gå på do om kvelden (vi har utedo).

Jeg ble først litt irritert, men så sa hun litt forsiktig: "Jeg er så redd for at det skal komme en gjerningsmann...."

Jeg snakket med henne, og det kom frem at hun var velidg redd for at Breivik skulle rømme. Hun hadde også blitt veldig overrasket over at han så så normal ut, at han ikke så skummel ut, slik hun trodde "tyver" så ut...

I går var hun alene noen timer hjemme midt på dagen. Da hadde hun lukket alle vinduene i huset og låst døra, fordi hun var redd det skulle komme noen tyver... Nå er heldigvis svigermor hjemme hos oss noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke etter terrorrangrepet kom reaksjonen hos min 10-åringen. Vi var på hytta da, og plutselig turde hun ikke gå på do om kvelden (vi har utedo).

Jeg ble først litt irritert, men så sa hun litt forsiktig: "Jeg er så redd for at det skal komme en gjerningsmann...."

Jeg snakket med henne, og det kom frem at hun var velidg redd for at Breivik skulle rømme. Hun hadde også blitt veldig overrasket over at han så så normal ut, at han ikke så skummel ut, slik hun trodde "tyver" så ut...

I går var hun alene noen timer hjemme midt på dagen. Da hadde hun lukket alle vinduene i huset og låst døra, fordi hun var redd det skulle komme noen tyver... Nå er heldigvis svigermor hjemme hos oss noen dager.

Det er ikke lett dette nei. Men det går vel over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...