Gå til innhold

Hodepine hos 9-åring

Gjest Mamma til gutt med hodepine

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til gutt med hodepine

Min sønn, 9 år, har hodepine ofte - det siste halve året så godt som hver dag. Det gjelder særlig om morgenen når han våkner, men han får også tidvis "anfall" av kraftig hodepine i løpet av dagen. I de verste tilfellene har han kastet opp, men det er sjelden. Han er en grei, glad gutt. Svært flink på skolen, flink i sport og med mange venner. Godt humør. Jeg har mistenkt migrene og har ført hodepinedagbok, men ikke funnet noen spesiell utløsende årsak (bortsett fra at han konsekvent har hodepine om morgenen). Jeg passer på at han får regelmessige måltider og nok søvn. Muligens forverres hodepinen av fysisk aktivitet, men han er fysisk aktiv hver dag så det er vanskelig å finne en tydelig sammenheng. Selv har jeg migrene, men fikk det først i voksen alder. Hos meg er litt hard trening en utløsende årsak. Min sønn beskriver hodepinen omtrent slik jeg selv ville beskrevet migrene, at smerten sitter i ene halvdel av hodet fra pannen og bakover. Hos han er det venstre side av hodet. Men smerten kan også være ganske diffus, og den har mange ulike styrkegrader. Min sønn hadde en tilsvarende periode for et par år siden. Vi gikk jevnlig til barnelege. Han tok EEG og fikk avdekket at han er disponert for epilepsi, men det gjelder jo mange og han har ikke hatt epileptisk anfall. Han ble tilbudt døgnopphold på epilepsiklinikk, men jeg synes ikke det var et spor som det var verdt å forfølge og droppet det etter avtale med barnelegen. Vi fikk også sjekket synet hans hos øyelege, uten å finne noe unormalt. Ellers ble det mest prat hos barnelegen, og siden hodepinen ga seg i den perioden sluttet vi å dra til han. Nå har altså situasjonen oppstått igjen for ca. et halv år siden. For noen uker siden gikk vi til fastlegen og jeg ba om å få teste migrenemedisin. Siden min sønn er bare 9 og immigrane har 12 års grense, ble min fastlege rådet (av en barnelege på Ullevål), å sjekke polyppene først samt ta en MR. Vi har gjort begge deler - polyppene er normale men MR avdekket en cyste på høyre side i hodet. Både radiologen, barnenevrolog på OUS Ullevål samt fastlegen, tolket cysten som ufarlig og neppe en årsak til hodepinen. Vi ble rådet til å ta ny MR om ca. 6 måneder. Vi har testet immigrane (nesespray) 2 ganger uten nevneverdig effekt. Siste gang var i dag, og da forverret hodepinen seg kraftig ca 20 minutter etter medisineringen. Etter ca. 1,5 timer sovnet han heldigvis. Ellers er han en frisk og rask gutt, nesten aldri syk. Han er allergisk mot de fleste typer pollen og mot nøtter, men mest mot bjørkepollen. Han tar antihistaminer daglig bare i bjørkesesongen, og ellers bare ved behov (for eksempel kløe i halsen av noen typer frukt). Han går til allergilege ca. 1 gang per år, men han tror ikke hodepinen har med allergi å gjøre (det vil si, det er vanskelig å få et klart svar). Jeg kjøpte ny hodepute til han i går, i tilfelle han reagerer på midd, men det har ikke hjulpet så langt i hvert fall. Nå lurer jeg på om det er noe som helst annet jeg kan følge opp. Bør jeg innhente en "second opinion" om cysten i hodet? Kan det være andre årsaker? Finnes andre medisiner enn migrenemedisin? (Vanlig paracet eller ibux hjelper ikke). Vennlig hilsen bekymret mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er en lang sykehistorie du beretter og det er gjort mange og detaljerte undersøkelser/ utredninger uten at smertene er blitt forklart.

I sykehisorien hefter jeg med at du har en skoleflink gutt og sikkert også ergjerrig, han gør det godt også i fysisk aktivitet. Hodepinen synes mest uttalt om morgenen. Smerten er halvsidig, sitter i ene " halvdel av hodet og bakover". Moren har migrene.

Han er ikke i den typiske alder for migrene, men du kjenner sikkert til at det er en viss familiær dispsiosjon for migrene,dette gjøre at jeg vil ha oppmerksomheten rettet mot migrene som en mulig forklaring.

Hos gutten vil jeg også diskutere stressfaktorer som mulig medvirkende til hodepinen, han er skoleflink og sikkert ergjerrig.

At hodepinen er mest uttalt om morgenen kan peke på at økt intrakranielet trykk er medvirkende til smertene og jeg synes MR skal gjentas selv om man ikke synes den påvviste cyste forklarer hodepinen.

Det finnes andre medisiner enn migrenemedikamenter jeg jeg synes ikke jeg i denne spalten skal endre legens dosering/ vurdering.

Jeg har forsøk å peke på det i sykehisotiren som jeg syne er viktigst å konsentrere seg om i utredeningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...