Liliaceae Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Besteforeldrene skal være barnevakt for våre to barn på 5 og 9 noen timer på ettermiddagen neste helg, og samme kveld skal besteforeldrene på en stor familiefest. De sa at barna kan være med, for det er sikkert moro for de å møte andre barn og leke. Dette sa jeg ja til og fortalte barna om festen. Nå viser det seg at vi må hente barna før besteforeldrene skal på denne festen, og jeg fortalte det til det ene barnet, hvorpå hun ble veldig skuffet fordi hun hadde gledet seg. Jeg fikk meg ikke til å si noe til besteforeldrene, men ble litt satt ut over at de sa at barna må hentes kl. 17, når jeg vet at de skal være på festen en time senere... Synes at besteforeldre bør tåle at barna tar det opp med de, og gi de en forklaring hvis de spør hvorfor det ikke ble slik likevel. Og synes ærlig talt de fortjener å måtte forklare seg om barna spør. Eller bør jeg bare "dysse det ned" overfor barna, slik at besteforeldre skal slippe å høre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hvem har brutt avtalen om at de skulle få bli med på festen og hva er grunnen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det beste er som regel å hverken dysse ned eller hause opp slike situasjoner, men gi barna rom til å selv finne ut hva de selv mener om det. Spør ungene om hvorfor, kan du si at det vet du ikke så de må spørre besteforeldrene om det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Hvem har brutt avtalen om at de skulle få bli med på festen og hva er grunnen? Besteforeldrene sa bare at barna må hentes kl. 17.. Og nevnte ingenting om festen... Men jeg vet at festen starter kl. 18, så jeg skjønner jo at de ikke har tenkt å ta med barna. Aner ikke hvorfor.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Det beste er som regel å hverken dysse ned eller hause opp slike situasjoner, men gi barna rom til å selv finne ut hva de selv mener om det. Spør ungene om hvorfor, kan du si at det vet du ikke så de må spørre besteforeldrene om det. mvh ''Spør ungene om hvorfor, kan du si at det vet du ikke så de må spørre besteforeldrene om det.'' Ja, det er akkurat det jeg har gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 ''Spør ungene om hvorfor, kan du si at det vet du ikke så de må spørre besteforeldrene om det.'' Ja, det er akkurat det jeg har gjort. Er du bekymret for at det blir feil? Tror det ofte fungerer best å la barn kommunisere slike ting direkte med den/de det gjelder fremfor å påta seg en støtdemperrolle. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Er du bekymret for at det blir feil? Tror det ofte fungerer best å la barn kommunisere slike ting direkte med den/de det gjelder fremfor å påta seg en støtdemperrolle. mvh ''Er du bekymret for at det blir feil?'' Ja, på en måte føler jeg meg litt slem overfor besteforeldre, som helt sikkert kommer til å føle seg litt dumme og få dårlig samvittighet. Men de kan like godt føle skuffelsen direkte fra barna, enn at jeg formidler det på en forsiktig måte. ''Tror det ofte fungerer best å la barn kommunisere slike ting direkte med den/de det gjelder fremfor å påta seg en støtdemperrolle.'' Helt enig. Må bare begynne å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hva er grunnen til at avtalen ble brutt? Jeg synes det er litt vesentlig. Men at barna fortjener en forklaring synes jeg, men når de har fått den forklaringen så skal også barna slå seg til ro med avgjørelsen. Livet inneholder dessverre en del skuffelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 31. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2011 Hva er grunnen til at avtalen ble brutt? Jeg synes det er litt vesentlig. Men at barna fortjener en forklaring synes jeg, men når de har fått den forklaringen så skal også barna slå seg til ro med avgjørelsen. Livet inneholder dessverre en del skuffelser. Aner ikke grunnen. Fikk bare beskjed om at barna skal hentes en time før jeg vet de skal være et annet sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Aner ikke grunnen. Fikk bare beskjed om at barna skal hentes en time før jeg vet de skal være et annet sted. Ok, da er det jo vanskelig å gi barna en forklaring. Kan du ikke snakke med dem da? Spørre om hva som er grunnen fordi barna er skuffet og lurer på hvorfor de ikke fikk være med likevel? Dette er vel enten dine eller din manns foreldre, så det må vel være mulig med kommunikasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Besteforeldrene sa bare at barna må hentes kl. 17.. Og nevnte ingenting om festen... Men jeg vet at festen starter kl. 18, så jeg skjønner jo at de ikke har tenkt å ta med barna. Aner ikke hvorfor.. Da må du spørre besteforeldrene først, om det ikke var slik at de hadde sagt at barnebarna skulle få være med på festen. De kan jo ha glemt det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Det kan være litt dumt å ta det opp nå i etterkant og gjøre en stor sak av det. Hadde dette vært mine foreldre, ville jeg nok spurt om grunnen til endringen i avtale med en gang beskjeden kom. Barn må lære seg å takle skuffelser, men jeg prøver å forklare grunnen til slike endringer når de oppstår, slik at de forstår at noen ganger er det gode grunner til at ting ikke blir slik som man hadde tenkt eller gledet seg til. Jeg synes ikke du skal hindre barna i å ta opp temaet direkte for å "spare" besteforeldrene. De er da voksne mennesker som (antar jeg?) kan stå for sine egne beslutninger, og burde være i stand til å forklare barna på en pedagogisk måte hvorfor de dessverre ikke kunne få være med denne gangen likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Dette blir jo vanskelig for oss å svare på så lenge vi ikke vet grunnen til at de brøt avtalen. Hvis de hadde en god grunn, så er det vel bare å si grunnen til barna. Hvis de er lunefulle og rare mennesker som bryter avtaler og forandrer mening i hytt og pine, så blir det litt vanskeligere å forholde seg til, og da ville jeg vært forsiktig med å fortelle om planene deres til barna mine, hvis det ofte viste seg at det uansett ikke ble noe av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.