Anonym 82 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg har ei jente på snart 3,5 år som NEKTER å leke selv. Hun har bare gradvis sluttet med det, og det siste året har hun så og si ikke lekt selv i det hele tatt. Ute er det litt lettere, da kan jeg få henne til å leke litt selv, men det blir mye - se på meg mamma, se så fort jeg kan løpe mamma - istedet for leking. Det er nok både fordi hun er i "verdensmesteralderen", og fordi hun da slipper å leke helt selv. Men inne er det største problemet. Hun nekter fullstendig å leke selv. Nå har jeg satt alle lekene hennes opp på rommet hennes, men hun får lov til å hente hva hun vil og leke med det her i stua, men det er helt uaktuellt. Hun kan leke litt med lillebror (4 mnd), eller kikke litt på hans leker aleine, men ikke sine egne. Og hun har massevis av leker av alle slag! Istedet setter hun seg i sofaen ved siden av meg og krangler. Kverulerer og krangler på alt jeg sier. Jeg prøver å leke med henne innimellom, for jeg har lyst til å være en slik mamma, men jeg kan eller vil ikke leke HELE dagen! Noen ganger vil jeg sette meg ned med en kopp te, og noen ganger vil jeg kunne sitte og amme uten å krangle over hodet på lillebror! Jeg har prøvd å sette igang lek, og få henne til å fortsette selv, men da springer hun gråtende etter meg for at jeg skal hjelpe henne å rydde opp så hun kan bli med meg i sofaen. Jeg har prøvd å "tvinge" henne til å leke ved å si at hun får gå opp på rommet sitt og finne på noe der en halvtime frem til vi skal noe for eksempel, men da kommer jeg opp og finner henne sovende i senga - ikke ei leke er rørt! Jeg har prøvd å belønne lek. For eksempel hvis hun ber om en is, kan jeg si at hun ikke får noen is nå fordi hun bare har kranglet hele dagen, men at hun skal få en seinere hvis hun leker litt selv og slutter å krangle. Da springer hun opp på rommet, tar hvilken som helst leke, snur den frem og tilbake et par ganger, og roper ned til meg "nå har jeg lekt, kan jeg få is nå?". Og slik fortsetter det med roping annenhvert minutt til jeg gir opp. Og jeg har prøvd å be henne starte en lek mens jeg bare gjør meg ferdig med det jeg skal, så skal jeg komme og bli med i leken. Da vil hun heller vente på meg (og krangle så lenge). Sender jeg henne likevel opp på rommet for å starte leken eller hente ned det hun vil leke med, finner jeg henne seinere bare sittende på sengen og vente på meg. Gjerne roper hun og veeeeenter...! Er dette personlighet, eller noe vi har vennet henne til? Noen som har noen tips om hvordan jeg kan løse dette? Det driver meg til vanvidd! Hun har som sagt en lillebror på 4 mnd, men dette begynte lenge før han blei født, og det har bare gått på gradvis, tilsynelatende uten at det har noe med ham å gjøre. Ellers må jeg si at vi er relativt lite inne. Vi er stort sett ute hver dag, både etter barnehagen, i ferier og helger. Uansett vær. Men nå som lillebror er liten, så blir det jo litt mer innetid selvsagt, så han skal få slippe ut av vognen innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hei, Mine jenter har alltid lekt mye, så har ikke hatt tilsvarende problem. Men: Er det ikke mulig at hun kan få ha en krok i stua med plass til leker? Eller iallefall en kasse. Det er ikke det samme å gå opp på rommet og hente når man bare er 3 år. Jeg tror at det kunne ha løst mye jeg. (Mine er 9 og 7 år, og vi har hatt lekekrok i stua helt fram til nå nesten..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Hei, Mine jenter har alltid lekt mye, så har ikke hatt tilsvarende problem. Men: Er det ikke mulig at hun kan få ha en krok i stua med plass til leker? Eller iallefall en kasse. Det er ikke det samme å gå opp på rommet og hente når man bare er 3 år. Jeg tror at det kunne ha løst mye jeg. (Mine er 9 og 7 år, og vi har hatt lekekrok i stua helt fram til nå nesten..) Hun har hatt det helt til de siste par mnd, men det blei ikke brukt likevel, så da gadd jeg ikke å ha det i stua lenger. Hadde hun bare villet leke selv, så skulle hun ha fått flytte nesten alt hun eier ned her;-) Men hun sitter likevel bare i sofaen og krangler... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hun har hatt det helt til de siste par mnd, men det blei ikke brukt likevel, så da gadd jeg ikke å ha det i stua lenger. Hadde hun bare villet leke selv, så skulle hun ha fått flytte nesten alt hun eier ned her;-) Men hun sitter likevel bare i sofaen og krangler... Hmmm... Har hun noen å leke med da? Mange ganger er de samme lekene som er nitriste når de er alene gullgjeve når det er noen å leke sammen med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Hmmm... Har hun noen å leke med da? Mange ganger er de samme lekene som er nitriste når de er alene gullgjeve når det er noen å leke sammen med. Ja lekene er morsomme nok hvis en av oss voksne er med og leker! I tillegg har hun ei nabojente som er innom innimellom, som hun leker godt med. Da blir rommet endevendt! Men straks hun har gått, er det tilbake til krangling i sofaen for jenta mi...! At det er morsommere å leke sammen med noen har jeg all forståelse for, men det ville vært veldig ok om hun KUNNE leke litt selv også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Ja lekene er morsomme nok hvis en av oss voksne er med og leker! I tillegg har hun ei nabojente som er innom innimellom, som hun leker godt med. Da blir rommet endevendt! Men straks hun har gått, er det tilbake til krangling i sofaen for jenta mi...! At det er morsommere å leke sammen med noen har jeg all forståelse for, men det ville vært veldig ok om hun KUNNE leke litt selv også! Finnes det noe annet enn å leke hun kunne kose seg med? For eksempel å fargelegge, perle med nabbiperler, male, tegne? Så kunne dere i det minste fått snudd litt på trenden med krangling... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Finnes det noe annet enn å leke hun kunne kose seg med? For eksempel å fargelegge, perle med nabbiperler, male, tegne? Så kunne dere i det minste fått snudd litt på trenden med krangling... Ja, det glemte jeg i grunnen å nevne. Hun har ei egen "hobbyhylle" her nede, med tegnesaker, malesaker, modelleire, perler etc etc... Dette er ofte eneste redning, for da sitter hun bare et par meter fra meg, og kan vise meg det hun driver med hele tiden. Men det er gjerne morsomt i 10 min bare, hvis jeg ikke er med, og så er vi på`n igjen... I barnehagen sier de at hun "aldri" driver med slikt, og det sørgelige antallet tegninger jeg har fått hjem i løpet av årene bekrefter jo dette. Så det er tydelig at det bare er noe hun går med på å gjøre fordi jeg "tvinger" henne til å velge mellom pest og kolera... Og det er jo innmari trist synes jeg, når hun egentlig synes det er veldig morsomt å leke med dokker og lekemat med kaffeservice etc. Jeg veit i hvert fall at vi har en heldig lillebror, som kommer til å få være med på leken! Ingen er for liten og teit for henne, bare man kan leke;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Det er helt vanlig at de ikke kan leke på rommet sitt alene i den alderen. Mange klarer heller ikke å aktivisere seg hvis moren sitter i sofaen. Dette er ikke kritikk mot deg, jeg forstår at du er nødt til å amme minsten og har behov for pauser. Men mange har erfart at det er umulig å aktivisere dem når de selv ser så "tilgjengelige" ut. Noen knep du kan prøve: Sett på en barne-CD i bakgrunnen, det hjalp for mine to i sin tid. Få henne til å "hjelpe deg" med noe husarbeid (enten ved at hun deltar på ordentlig, eller ved at hun driver med sitt eget koppestell mens du vasker opp eller tar ut av maskinen). Kanskje er det morsomt, kanskje finner hun ut at hun heller vil snike seg unna for å leke i stua (hvor det må være leker tilgjengelig). Lag en konkurranse - hvor stort hus kan hun bygge av klossene før dere må gå i butikken (eller noe sånt) Få leken til å virke litt nyttigere - tegn noen epler slik at dere husker det i butikken, lag en perledings dere kan henge i vinduet hennes, osv. Denne går selvfølgelig ikke hvis hun dermed bare blir frustrert fordi hun ikke får det til. Vent til hun blir litt større :-)) Alle barn er ikke så flinke til å leke selv, som mødrene sier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Det er helt vanlig at de ikke kan leke på rommet sitt alene i den alderen. Mange klarer heller ikke å aktivisere seg hvis moren sitter i sofaen. Dette er ikke kritikk mot deg, jeg forstår at du er nødt til å amme minsten og har behov for pauser. Men mange har erfart at det er umulig å aktivisere dem når de selv ser så "tilgjengelige" ut. Noen knep du kan prøve: Sett på en barne-CD i bakgrunnen, det hjalp for mine to i sin tid. Få henne til å "hjelpe deg" med noe husarbeid (enten ved at hun deltar på ordentlig, eller ved at hun driver med sitt eget koppestell mens du vasker opp eller tar ut av maskinen). Kanskje er det morsomt, kanskje finner hun ut at hun heller vil snike seg unna for å leke i stua (hvor det må være leker tilgjengelig). Lag en konkurranse - hvor stort hus kan hun bygge av klossene før dere må gå i butikken (eller noe sånt) Få leken til å virke litt nyttigere - tegn noen epler slik at dere husker det i butikken, lag en perledings dere kan henge i vinduet hennes, osv. Denne går selvfølgelig ikke hvis hun dermed bare blir frustrert fordi hun ikke får det til. Vent til hun blir litt større :-)) Alle barn er ikke så flinke til å leke selv, som mødrene sier. Hmm, her nærmer vi oss greia tror jeg! Det at jeg virker så tilgjengelig når jeg setter meg ned. Som du nevner er jeg nødt til å amme lillemann, hvilket stort sett er en gang pr 1,5 timer faktisk. Og i tillegg synes jeg det er koselig å kunne sitte med ham på fanget innimellom også, og kose litt:-) Gjerne med jenta mi også altså, men det blir lett bare krangling som jeg sier, hvis jeg ikke kan/ønsker å vie all oppmerksomheten min mot henne. Men jeg får være litt obs på nettopp dette. Kanskje finne på noe hun kan drive med mens jeg sitter, og så holde meg litt i aktivitet ellers, til hun kommer igang med lek av seg selv. Denne kranglingen tærer på meg, og tapper meg for energi. Dermed har jeg nok også sittet mer rolig enn både hun og jeg skulle ønske. Og da blir det vel en ond sirkel da... Da skal jeg jammen ta tak i det med en gang, og bryte sirkelen:-) Ikke sikkert det er gjort over natten likevel, men det høres unektelig riktig ut det du sier, og jeg føler meg supermotivert til å ta tak i dette så vi kan kose oss sammen igjen! Det er vondt å gå slik og bare krangle med den lille kroppen som man elsker så høyt:-( Unner henne en bedre hverdag! Tusen takk for svaret, og for de andre tipsene også:-) Fra og med i morgen....... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Hmm, her nærmer vi oss greia tror jeg! Det at jeg virker så tilgjengelig når jeg setter meg ned. Som du nevner er jeg nødt til å amme lillemann, hvilket stort sett er en gang pr 1,5 timer faktisk. Og i tillegg synes jeg det er koselig å kunne sitte med ham på fanget innimellom også, og kose litt:-) Gjerne med jenta mi også altså, men det blir lett bare krangling som jeg sier, hvis jeg ikke kan/ønsker å vie all oppmerksomheten min mot henne. Men jeg får være litt obs på nettopp dette. Kanskje finne på noe hun kan drive med mens jeg sitter, og så holde meg litt i aktivitet ellers, til hun kommer igang med lek av seg selv. Denne kranglingen tærer på meg, og tapper meg for energi. Dermed har jeg nok også sittet mer rolig enn både hun og jeg skulle ønske. Og da blir det vel en ond sirkel da... Da skal jeg jammen ta tak i det med en gang, og bryte sirkelen:-) Ikke sikkert det er gjort over natten likevel, men det høres unektelig riktig ut det du sier, og jeg føler meg supermotivert til å ta tak i dette så vi kan kose oss sammen igjen! Det er vondt å gå slik og bare krangle med den lille kroppen som man elsker så høyt:-( Unner henne en bedre hverdag! Tusen takk for svaret, og for de andre tipsene også:-) Fra og med i morgen....... :-) Hva med å finne en bok du kan lese for henne mens du ammer lillebror? Da hører jo han også stemmen din, og forhåpentligvis får begge ungene oppmerksomhet nok til å være stille. Mener å huske jeg gjorde det når jeg ammet lillesøster her i huset... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Ja, det glemte jeg i grunnen å nevne. Hun har ei egen "hobbyhylle" her nede, med tegnesaker, malesaker, modelleire, perler etc etc... Dette er ofte eneste redning, for da sitter hun bare et par meter fra meg, og kan vise meg det hun driver med hele tiden. Men det er gjerne morsomt i 10 min bare, hvis jeg ikke er med, og så er vi på`n igjen... I barnehagen sier de at hun "aldri" driver med slikt, og det sørgelige antallet tegninger jeg har fått hjem i løpet av årene bekrefter jo dette. Så det er tydelig at det bare er noe hun går med på å gjøre fordi jeg "tvinger" henne til å velge mellom pest og kolera... Og det er jo innmari trist synes jeg, når hun egentlig synes det er veldig morsomt å leke med dokker og lekemat med kaffeservice etc. Jeg veit i hvert fall at vi har en heldig lillebror, som kommer til å få være med på leken! Ingen er for liten og teit for henne, bare man kan leke;-) Det er koselig- men slitsomt med barn. ;-) 3 åring krever en god del, selv om mor egentlig er opptatt med amming av baby. 10 minutt opptatthet med ting - høres normalt ut. Forøvrig hadde vi noen leker i boks i stua frem til i alle fall skolealder (og noe også til langt opp i skolealder). Menneske er sosiale vesener, og på små barn er det særlig tydelig. Mye mer moro å leke eller være i rom hvor det er andre, enn å være mutters alene i et annet rom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hva med å finne en bok du kan lese for henne mens du ammer lillebror? Da hører jo han også stemmen din, og forhåpentligvis får begge ungene oppmerksomhet nok til å være stille. Mener å huske jeg gjorde det når jeg ammet lillesøster her i huset... Husker jeg klarte å sovne MENS jeg ammet baby og leste for en to-åring som omtrent hang over meg.... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ja, det glemte jeg i grunnen å nevne. Hun har ei egen "hobbyhylle" her nede, med tegnesaker, malesaker, modelleire, perler etc etc... Dette er ofte eneste redning, for da sitter hun bare et par meter fra meg, og kan vise meg det hun driver med hele tiden. Men det er gjerne morsomt i 10 min bare, hvis jeg ikke er med, og så er vi på`n igjen... I barnehagen sier de at hun "aldri" driver med slikt, og det sørgelige antallet tegninger jeg har fått hjem i løpet av årene bekrefter jo dette. Så det er tydelig at det bare er noe hun går med på å gjøre fordi jeg "tvinger" henne til å velge mellom pest og kolera... Og det er jo innmari trist synes jeg, når hun egentlig synes det er veldig morsomt å leke med dokker og lekemat med kaffeservice etc. Jeg veit i hvert fall at vi har en heldig lillebror, som kommer til å få være med på leken! Ingen er for liten og teit for henne, bare man kan leke;-) Mine har også vært slik - i mange år. Jeg synes 10 minutters konsentrasjon for en treåring høres ganske vanlig ut ;-) Lesing, en dvd innimellom, lydbok, andre cd-er var ting jeg brukte mens jeg ammet den minste. Ellers hva med å fylle vann i badekaret og putte treåringen oppi, og så sitter du på badegolvet og ammer babyen? Nå om sommeren kan du jo amme ute også (hvis du har hage eller veranda) - og så kan hun store holde på oppi et plaskebasseng eller leke med vann og kopper og kar ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Husker jeg klarte å sovne MENS jeg ammet baby og leste for en to-åring som omtrent hang over meg.... ;-) ''Husker jeg klarte å sovne MENS jeg ammet baby og leste for en to-åring som omtrent hang over meg.... ;-)'' *nikker* Etter å ha hentet to småttiser i barnehagen, trasket dem hjem via butikken, laget og spist middag, ryddet og deretter benket seg i sofaen og satt seg til å lese for de to håpefulle var det noen ganger jeg rett og slett sovnet mens jeg leste for dem ja. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 ''Husker jeg klarte å sovne MENS jeg ammet baby og leste for en to-åring som omtrent hang over meg.... ;-)'' *nikker* Etter å ha hentet to småttiser i barnehagen, trasket dem hjem via butikken, laget og spist middag, ryddet og deretter benket seg i sofaen og satt seg til å lese for de to håpefulle var det noen ganger jeg rett og slett sovnet mens jeg leste for dem ja. ) En gang sovnet jeg på benken på lekeplassen også - det var litt flaut. Babyen lå i vogna mens toåringen lekte i sandkassa. Våknet da en annen mor kom med sine barn.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.