Gå til innhold

Baderegler

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Nå har vi tre svømmende barn :-)

Hun minste på 7 lærte plutselig å svømme i forrige uke - veldig moro! Hun på 10 har kunnet svømme i ca ett år, og han på 12 har svømt siden han var 9.

Jentene er jeg ikke helt trygg på ennå, så de skal alltid ha en voksen i nærheten når de bader. I forhold til gutten har vi nå sagt at han får lov til å bade sammen med kamerater, men de må være minst tre sammen. Er de tre, kan de "slippe" å ha med voksne.

Det er gangavstand til stranda hjemmefra - flere badesteder i nærheten.

Hvilke regler har dere for barna i forhold til bading? Jeg tror at en del av 10-åringens venner får lov til å bade uten voksne til stede, men det gjør ikke mi jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor, så får svømmedyktige bade sammen med venner fra de er 11 år gamle. Forutsetningen er at de er gode svømmere og selvfølgelig at de er i stand til å holde avtaler mht stuping og hvor langt ut de kan svømme (det er sterk strøm her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Min nylig fylte 10-åring har svømt som en fisk lenge. Da vi var i utlandet svømte hun hver dag, hun hopper og stuper, så jeg føler meg helt trygg på svømmeferdighetene hennes. Men jeg sender henne ikke til badestranda enda. Er litt redd hun skal svømme for langt ut og at noe skal skje. Jeg ser det an litt. Siden jeg er usikker, venter jeg og ser hva foreldrene til vennene gjør. Har ikke hørt at noen sender ungene alene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, så får svømmedyktige bade sammen med venner fra de er 11 år gamle. Forutsetningen er at de er gode svømmere og selvfølgelig at de er i stand til å holde avtaler mht stuping og hvor langt ut de kan svømme (det er sterk strøm her).

Jeg tror nok vi er noe strengere enn "folk flest" her i nærheten.... Kanskje har det med den drukningsulykken vi var med på for et par år siden, kanskje har det med at mine foreldre praktiserte det slik.

Jeg selv er en god svømmer og trygg i vann, mannen min bader ikke. Jeg føler vel kanskje at dette med badingen er litt ekstra stort ansvar da, siden han ikke deltar på noen måte i forhold til dette.

Jeg vet bare at jeg har sett hvor fort ting kan skje, og synes dette er trygge regler. Vet at gutten min badet uten voksne i fjor, og jeg sa tda til ham at det fikk han ikke lov til. Nå får han altså lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nylig fylte 10-åring har svømt som en fisk lenge. Da vi var i utlandet svømte hun hver dag, hun hopper og stuper, så jeg føler meg helt trygg på svømmeferdighetene hennes. Men jeg sender henne ikke til badestranda enda. Er litt redd hun skal svømme for langt ut og at noe skal skje. Jeg ser det an litt. Siden jeg er usikker, venter jeg og ser hva foreldrene til vennene gjør. Har ikke hørt at noen sender ungene alene enda.

Bor dere i nærheten av badestrand? Her hos oss er det veldig enkelt å tusle ned til stranda (3 minutter å gå) - så jeg er jo litt usikker på om de kommer til å holde reglene - særlig dersom 10-åringen blir presset av ei venninne som er bedre til å svømme og som har foreldre som er trygge på henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Bor dere i nærheten av badestrand? Her hos oss er det veldig enkelt å tusle ned til stranda (3 minutter å gå) - så jeg er jo litt usikker på om de kommer til å holde reglene - særlig dersom 10-åringen blir presset av ei venninne som er bedre til å svømme og som har foreldre som er trygge på henne....

Ganske nært ja. Hun kommer ikke til å dra uten at hun får klarsignal fra meg. Der føler jeg meg trygg, men jeg lot henne være alene med venner i bassenget den gangen hun var 8 og 9. Litt forskjell på basseng og badestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Guttungen på 10 får kun bade på grunna, som jeg ser fra vinduet (men tar med noen minutt å komme ned), uten voksne. I gåavstand har vi brygger og mer brådype badesteder, der har jeg i sommer bestemt at en voksen kan være med.

Han er svært svømmedyktig, gått på svømmekurs og virkelig funnet sin ting som han mestrer veldig bra. (vi har strevd litt med å finne aktivitet som han føler han mestrer).

Nå skal det sies at det er lite barn her på hans alder, enten yngre eller mye eldre, så det er forsåvidt ikke noen veldig aktuell problemstilling, all den tid han ikke ber om å få bade annet enn på grunna her nede.

Jeg ser også barna litt an, i kompisgjengen som jo her, og han hos dem, så er svømmeferdighetene som natt og dag blandt gutta. Veldige sprik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi er noe strengere enn "folk flest" her i nærheten.... Kanskje har det med den drukningsulykken vi var med på for et par år siden, kanskje har det med at mine foreldre praktiserte det slik.

Jeg selv er en god svømmer og trygg i vann, mannen min bader ikke. Jeg føler vel kanskje at dette med badingen er litt ekstra stort ansvar da, siden han ikke deltar på noen måte i forhold til dette.

Jeg vet bare at jeg har sett hvor fort ting kan skje, og synes dette er trygge regler. Vet at gutten min badet uten voksne i fjor, og jeg sa tda til ham at det fikk han ikke lov til. Nå får han altså lov.

Jeg synes også man skal ha trygge regler rundt bading - men som i alle andre sammenhenger så går det en grense et eller annet sted mellom trygge regler og overbeskyttelse. Man lar jo barn sykle, selv om det skjer utrolig stygge ulykker fra tid til annen.

Det høres ut som om dere praktiserer omtrent samme reglene som foreldre her gjør. (Liten forskjell på om de er 11 eller 12 når de får lov.) Vi bor også nært stranden (2 minutter), slik at de ungene jeg prater om har mange års erfaring med intenst badeliv før de får bade alene.

Jeg fikk bade masse alene (kremmmt... jeg fikk faktisk bade en god del _helt_ alene også) selv som barn. Hadde hytte på Sørlandet, like ved en kanal som ga gode og oversiktlige bademuligheter. Kanoturer og bading er noe av det jeg husker best fra mine somre i 10-12 års alderen :-). Begge mine foreldre var vokst opp ved sjøen, og de hadde både respekt for vannet men anså samtidig det som en selvfølge av vi skulle lære oss å håndtere sjøliv på en selvstendig måte.

P.S. Vi hadde båt også....*s* jfr ditt klageinnlegg ovenfor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vi har ikke slike baderegler, det er uaktuelt hos oss. Mest pga avstanden til nærmeste badestrand. Det tar en halvtimes tid med bil, og ungene må derfor kjøres. Det er også uaktuelt at den voksne bare slipper av ungene og drar igjen for så å hente dem senere nettopp pga avstanden.

Hvis ingen voksne er tilgjengelige for en dag på stranda, må ungene nøye seg med å "bade" i vannsprederen eller i bassenget på plenen (type oppblåsbart med 10 cm vanndybde).

Mine kan for øvrig svømme alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine på snart 8,5 og 12 kan svømme og har kunnet det i flere år, men det er overhodet ikke noe tema at de skal dra alene for å bade hverken ute eller inne. Det vil det ikke bli på flere år og det er ikke noe problem eller noen greie her i huset i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....og vi bor ikke i gåavstand til hverken strand eller svømmehall. Skjønner at det kan bli litt annerledes hvis man gjør det, da spør jo barna om å få dra på bading alene så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svømmemamma

11-åringen vår får bade alene med venner, både på stranda og i basseng.

Men hun er aktiv svømmer og svømmer bedre enn jeg gjør, selv om jeg er ganske god selv, om jeg skal være så ærlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Vår minste (snart 6) lærte å svømme i sommer. Han får ikke lov til å være alene!

De to eldste (10 og 11) lærte seg å svømme for 3 og 5 år siden. De får lov til å dra sammen med venninner i svømmehallen. Eldste hadde fått lov til å dra på badeplass sammen med venninner om hun hadde spurt, men det har hun ikke. Sikkert fordi det ikke har vært særlig til badevær mens vi har vært hjemme...

For meg handler det om hvor trygge ungene er i vannet, og hvor godt de evt. takler om noe uforutsett skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...