amtyst Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hei, Hvordan ser du på barns plikter i huset? Når skal barn begynne å ha faste plikter? Og i så fall når er de gamle nok? Vi har en 11 og en 7-åring som har så godt som ingen plikter i huset og mens jeg føler at det er på tide, i det minste for 11-åringen, så er pappa'n mer i tvil. Det betyr ikke at de aldri gjør noe - de tar av asjetten etter seg etter mat (setter i vasken, vi voksne setter inn i oppvaskmaskina) og tømmer skolesekken for matboks og drikkeflaske/beskjeder , henger opp tøyet sitt i gangen (iallfall etter mas), legger klærne i skittentøykurven og dekker bordet av og til på oppfordring. Eldstemann må også legge på plass det rene tøyet som vi legger på rommet hennes etter vask. Ingen av de får ukepenger ennå, men får til kino o.l. ved behov (de bruker ikke mye penger og maser lite om det). Hva er vanlig og greit å kreve, tro? Takknemlig for å få høre andre foreldres tanker rundt dette. (Innlegget legges også på "foreldre-tenåring"). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Våre barn har omtrent samme oppgaver som dine. De har ikke noen faste oppgaver - men jeg ber dem ganske ofte om å sette inn oppvasken, tømme oppvaksmaskinen, henge ut tøy på snora, ta inn tøy fra snora, legge på pplass håndklær og kluter som jeg har brettet - dekke på bordet, stikke bort itl butikken og handle småting osv. Neon dager har vi rydderaid, og da kan de være flinke. Vi begynner da med fellesrommene, og de tar sine ting bort fra stue og kjøkken og gang og legger på plass. Så skal de rydde sine rom, der er det ymse hvor bra det blir.. Sjelden de støvsuger eller vasker. De får ikke ukepenger, men det må vi begynne med nå. Ser at 12 åringen spesielt har behov for en del penger, og jeg tror han skal få disponere litt selv nå. Han har stort sett fått det han trenger til kino, brus/chips på fotballkamp, is når han har vært i Dyreparken osv. Vi har ikke snakket om beløp ennå. Men jeg kan tenke meg at f.eks. hun på 7 får 20 kr, hun på 10 får 35 og han på 12 får 50 kr pr uke? Vi har hatt et opplegg tidligere der de fikk x kroner pr huslig aktivitet de gjorde. Det fungerte en stund, men ikke så lenge. Gikk mest på at vi ikke hadde kontanter hjemme + at han eldste var ivrigst og tok alle oppgavene før de to andre var kommet fra skolen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Vi har det nok omtrent som dere. 11-åringen får ikke uekpenger, men månedspenger. Lettere å administrere for mor, som sjelden har kontanter :-). Jeg tar ut på lønningsdag, det fungerer greit. Ungene må rydde rommene sine, dog får de hjelp av og til når det har hopet seg alt for mye opp. 8-åringen har ikke vært veldig villig til dette, men har helt endret holdning i sommer så nå vurderer vi månedslønn der også. De må rydde vekk skolesekken når de kommer fra skolen (sette den på plass med en gang, er planen), ta ut matboksen og evt. beskjeder. Etter middag må de gjøre leksene uten mas og press. De skal henge opp jakker og sette vekk sko. De tar av eget dekketøy fra bordet og setter i oppvaskmaskinen/i kummen. De skal legge skitne klær til vask i skittentøyskurven, og legge renvaskede klær inn i sine egne klesskap. Oppgaver som går litt på omgang er å tømme oppvaskmaskinen, sette på en klesvask, hente posten, gå ut med søppel. 11-åringen har et marsvin og må fore, gi vann og gjøre rent i buret. 8-åringen har katt og må fore den, og gir også hunden mat noen ganger. Begge er med og rydder ute når vi skal klippe gresset. Når vi har skikkelige ryddesjauer inne hjelper de også til, og tar først og fremst sine egne ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Omtrent slik her også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Vi har tre barn på 11, 10 og snart 6 år. Alle sammen må rydde ut av sekkene sine selv (matbokser, drikkeflasker og beskjeder). De dekker på middagsbordet og rydder av etter seg selv. De legger skittetøy til vask. De rydder på plass rene klær. De må henge opp yttertøy på knaggene og sette skoene (litt) pent i gangen. De to eldste må rydde på rommene sine selv, mens minstemann fremdeles får litt hjelp. De må gå ut med søppel når de får beskjed om det. Rydde ut av oppvaskmaskinen når de får beskjed om det. Hjelpe til med matlaging innimellom. Støvsuge og tørke støv på stua ved behov og når de får beskjed om det. De to eldste passer på yngstemann innimellom også. De får ukepenger (50,- for de eldste og 20,- til yngste). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.