Gå til innhold

Hvilke plikter har din 11 og 7 åring?

amtyst

Anbefalte innlegg

Vi har en 11 og en 7-åring som har så godt som ingen plikter i huset og mens jeg føler at det er på tide, i det minste for 11-åringen, så er pappa'n mer i tvil. Det betyr ikke at de aldri gjør noe - de tar av asjetten etter seg etter mat (setter i vasken, vi voksne setter inn i oppvaskmaskina) og tømmer skolesekken for matboks og drikkeflaske/beskjeder , henger opp tøyet sitt i gangen (iallfall etter mas), legger klærne i skittentøykurven og dekker bordet av og til på oppfordring. Eldstemann må også legge på plass det rene tøyet som vi legger på rommet hennes etter vask.

Ingen av de får ukepenger ennå, men får til kino o.l. ved behov (de bruker ikke mye penger og maser lite om det).

Hva er vanlig og greit å kreve, tro?

Takknemlig for å få høre andre foreldres tanker rundt dette. (Innlegget legges også på "foreldre-småbarn").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dere må vurdere omfanget av plikter ut i fra hele familiesituasjonen. Hvis dere egentlig syns det er greiest at dere voksne gjør husarbeidet, kanskje en av dere er hjemme på heltid eller deltid, så må dere kanskje spørre dere selv om hvorfor dere vil at ungene skal ha plikter. Jeg syns det er meningsløst å ha plikter bare for å ha plikter.

Hos oss er ungene 9 og 10, og fordi begge foreldre jobber til dels over 100 %, og har en del reisevei, er det en dyd av nødvendighet og for så vidt "rettferdig" at ungene bidrar med husarbeid. De kommer hjem ved 14:30 - tida, mens vi voksne kommer hjem rundt 17-17:30.

For at vi som familie skal ha noe tid sammen, og at vi foreldre skal ha tid til å kjøre ungene på fritidsaktiviteter og lignende, har vi satt opp arbeidslister som forteller hvilke plikter ungene har hver enkelt dag i uka. Til gjengjeld får ungene betalt for jobben de gjør, gjennom at de får månedslønn. De får ikke all verden, men vi har en felles forståelse av at de får penger, og bidrar i hjemmet. Det er jo også slik at fordi foreldrene jobber så tjener vi penger, og det at ungene bidrar med husarbeid hjelper oss til å få dagene til å gå rundt, og da virker det rimelig og fornuftig at de får noe betaling for det. I utgangspunktet får de 200 kroner i måneden, men i perioder hvor de jobber ekstra får de opp til 350-400 kroner i måneden. Da får de ekstra betalt for jobber ut over det som står på lista.

Vi har lagt det opp slik at på vanlige skoledager har ungene husarbeid som tilsvarer 30-45 minutters arbeid (i deres tempo). Dette syns jeg ikke er urimelig. Og det gjør at når vi voksne kommer hjem er kjøkkenbenkene noen lunde ryddige, og kjøkkenet klart til å lage middag.

I sommer har ungene hatt mye ferie, og noe ferie mens vi voksne har jobbet. Da har de hatt mer jobb, og fått mer betalt. De har nok enkelte uker tjent opp til 200 kroner i uka, men da har de også vasket og støvsugd huset, ordnet klesvask og oppvask, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter har hattplikter i lang tid:

7 åringen: spisebord, legge sammen sokker, vaske badebenk + speil.

11 åring: stuebord, oppvaskmaskin og søppel.

Det viser seg at dette sklir ut.

Vi går nå over til at hele familien rydder/vasker/tørker støv hver dag kl. 1730. Forhåpentligvis vil leiligheten vår slutte å være "bombe"?

Det er faktisk litt kos å gjøre det praktiske sammen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to yngste er 7 og 11 år gamle. De har ansvar for å gi vann og mat til kattene en uke hver, samt at de hjelper til der jeg ber dem om det (dekke bordet, kaste søpla, legge sammen klær (elleveåringen alt og syvåringen kluter og lettere ting), elleveåringen tar også ut/inn av oppvaskmaskinen innimellom, de rydder også rommene sine og gjør dem klare til helgevask.

Når de kommer hjem fra skolen skal de også ta ut matboksene fra sekkene sine og legge dem i oppvaskkummen.

11-åringen får 200 kr pr mnd og syvåringen får femti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...