Gå til innhold

Smotteslutt - trenger stor-jente-bytte-ting

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Vi har drøyet smokkeslutten på storesøster (snart 3,5 år) her i huset fordi hun fikk en lillebror i våres. Men NÅ må det skje.

Men vi har lyst til å gi noe tilbake også, når vi tar fra henne smokken. Altså bytte babysmokkene mot en stor-jente-ting:-) Men hva skal denne stor-jente-tingen være?

Hun trenger IKKE flere leker - har rommet fullt, og leker ikke med det likevel. Og ikke er det noe jeg kan komme på at hun _trenger_ heller, eller ønsker seg. Jeg prøver å tenke på noen eldre jenter hun leker med, om det er noe de har som hun forbinder med det at de er store jenter, men kan ikke komme på noe.

Noen tips? Hva har fått deres jenter til å føle seg som store jenter i den alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe du eller pappan har som hun ofte vil låne da - som også finnes i "barneutgave" eller som er såpass barnevennlig at hun kan få sin egen?

Ellers lurer jeg på hvorfor smokken MÅ byttes mot noe? Holder det ikke med å si at nå er hun stor jente og storesøster og storesøstre bruker ikke smokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe du eller pappan har som hun ofte vil låne da - som også finnes i "barneutgave" eller som er såpass barnevennlig at hun kan få sin egen?

Ellers lurer jeg på hvorfor smokken MÅ byttes mot noe? Holder det ikke med å si at nå er hun stor jente og storesøster og storesøstre bruker ikke smokk?

Joda, hun er klar for smokkeslutt hun, og jeg ser ikke for meg at det blir noe problem i det hele tatt faktisk. Så det er ikke for å "blidgjøre"

Men en teori vi prøver å følge er at når noe tas vekk, skal noe annet komme inn og erstatte det, for å markere overgangen til å bli litt større. Og dette er noe hun setter stor pris på, det å få "bevisene" på at hun er stoooor - spesiellt nå etter at lillebror kom. Så da har vi lyst til å gjøre det:-)

Idèen din om noe vi har som hun liker å låne var egentlig ikke dum. Må bare komme på HVA! Hun har leketelefon og en gammel ordentlig mobil, barnedatamaskin osv... Og leker som sagt ikke med det... Må prøve å finne på en ting hun kommer til å bruke. Fikk Liverpooldrikkeflaske av pappaen sin nå om mandagen da, DET er kuuuult det - for sånt har pappa;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hun er klar for smokkeslutt hun, og jeg ser ikke for meg at det blir noe problem i det hele tatt faktisk. Så det er ikke for å "blidgjøre"

Men en teori vi prøver å følge er at når noe tas vekk, skal noe annet komme inn og erstatte det, for å markere overgangen til å bli litt større. Og dette er noe hun setter stor pris på, det å få "bevisene" på at hun er stoooor - spesiellt nå etter at lillebror kom. Så da har vi lyst til å gjøre det:-)

Idèen din om noe vi har som hun liker å låne var egentlig ikke dum. Må bare komme på HVA! Hun har leketelefon og en gammel ordentlig mobil, barnedatamaskin osv... Og leker som sagt ikke med det... Må prøve å finne på en ting hun kommer til å bruke. Fikk Liverpooldrikkeflaske av pappaen sin nå om mandagen da, DET er kuuuult det - for sånt har pappa;-)

Lommelykt? Liverpool-matboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommelykt? Liverpool-matboks?

Lommelykt har hun også - både en liten "maglite" og en med Ole Brum. Det er faktisk en av de få tingene hun "leker" med... Matboks bruker hun ikke i barnehagen, så det blir bare når vi er på tur i skogen etc. Og hun har ellerede to. Meeeen, pappa ønsket seg fryktelig en slik sist vi var i lekebutikken, så kanskje de skulle få en hver? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva med å planlegge å reise et sted (trenger ikke være så langt unna) for å gi fra seg smokkene for godt?

Inspirert av Sabeltanns smokkesanking :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lommelykt har hun også - både en liten "maglite" og en med Ole Brum. Det er faktisk en av de få tingene hun "leker" med... Matboks bruker hun ikke i barnehagen, så det blir bare når vi er på tur i skogen etc. Og hun har ellerede to. Meeeen, pappa ønsket seg fryktelig en slik sist vi var i lekebutikken, så kanskje de skulle få en hver? ;-)

Gutten vår fikk sparkesykkel, husker jeg. Stor stas:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en milepæl:-) Jenta vår har sluttet med smokk!

Vi kom på hva vi skulle kjøpe til henne - et Liverpool sengesett! Pappaen er Liverpoolfan, og da er jo selvsagt alt med Liverpool det kuuuuuleste i verden;-) Så da kjøpte vi det mens hun var i barnehagen i dag, og snakket om kanskje å iverksette planen etter helga...

Da hun kom hjem fra barnehagen spurte jeg henne om hun følte seg klar for å slutte med smokk snart. Ja, sa hun, for jeg er stor jente:-) Så da fortalte vi henne hva vi hadde kjøpt til stor-jenta vår, og hun hyyyyylte av lykke!

Vi lekte et par timer, og så, da hun var ferdig i dusjen på kvelden, sa spurte jeg henne igjen, om hun var klar for å kaste smokkene - det var hun:-) Så gikk hun opp og hentet alle smokkene i senga, kom ned igjen og kastet alle sammen i søpla!!! Et laaangt vemodig blikk i søplabøtta etterpå, og så var det over:-)

Stooor og stolt jente la seg i Liverpoolsengesettet sitt i kveld, og sovnet som en stein - ikke ET ORD om smokken:-) Stolt av lille store jenta mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en milepæl:-) Jenta vår har sluttet med smokk!

Vi kom på hva vi skulle kjøpe til henne - et Liverpool sengesett! Pappaen er Liverpoolfan, og da er jo selvsagt alt med Liverpool det kuuuuuleste i verden;-) Så da kjøpte vi det mens hun var i barnehagen i dag, og snakket om kanskje å iverksette planen etter helga...

Da hun kom hjem fra barnehagen spurte jeg henne om hun følte seg klar for å slutte med smokk snart. Ja, sa hun, for jeg er stor jente:-) Så da fortalte vi henne hva vi hadde kjøpt til stor-jenta vår, og hun hyyyyylte av lykke!

Vi lekte et par timer, og så, da hun var ferdig i dusjen på kvelden, sa spurte jeg henne igjen, om hun var klar for å kaste smokkene - det var hun:-) Så gikk hun opp og hentet alle smokkene i senga, kom ned igjen og kastet alle sammen i søpla!!! Et laaangt vemodig blikk i søplabøtta etterpå, og så var det over:-)

Stooor og stolt jente la seg i Liverpoolsengesettet sitt i kveld, og sovnet som en stein - ikke ET ORD om smokken:-) Stolt av lille store jenta mi!

Så flink hun var da! :o))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Tohjulssykkel med støttehjul kanskje?

Datteren min sluttet uten noe som helst premie.

Jeg fant bare ikke igjen smokken... mente julenissen måtte ha tatt den og at han lovte hun skulle få en stor og fin presang til jul.

Hun maste ikke mer etter den, passet på å ikke nevne ordet smokk.

Klarte å slutte før hun fikk en lillesøster to mnd senere :) Tror nok det hadde blitt vanskelig etter at hun kom da, vil jo ha det samme som babyen vet du...

og nå har du jo baby i hus... så da kan det hende det må andre virkemidler til.

Men prøv deg med den at dere ikke finner smokken, samme hvor hun maser. De er lette å distrahere i den alderen, så snakk om noe annet koselig...

eller kanskje du kan love at hun skal få bli med på lekebutikk og plukke seg ut akkurat den leken hun vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tohjulssykkel med støttehjul kanskje?

Datteren min sluttet uten noe som helst premie.

Jeg fant bare ikke igjen smokken... mente julenissen måtte ha tatt den og at han lovte hun skulle få en stor og fin presang til jul.

Hun maste ikke mer etter den, passet på å ikke nevne ordet smokk.

Klarte å slutte før hun fikk en lillesøster to mnd senere :) Tror nok det hadde blitt vanskelig etter at hun kom da, vil jo ha det samme som babyen vet du...

og nå har du jo baby i hus... så da kan det hende det må andre virkemidler til.

Men prøv deg med den at dere ikke finner smokken, samme hvor hun maser. De er lette å distrahere i den alderen, så snakk om noe annet koselig...

eller kanskje du kan love at hun skal få bli med på lekebutikk og plukke seg ut akkurat den leken hun vil?

Jeg skrev nettopp en oppfølger om at det gikk over all forventning:-) Nå sover hun i nytt sengetøy, etter å ha kastet smokkene i søpla helt selv. Ikke et pip om smokken da hun la seg, og hun sovnet som en stein:-) For hun er nemlig stooor jente!

Vi ville ikke ta fra henne smokken rett før lillebror skulle bli født og få smokk, derfor har vi drøyet litt lenger istedet. Men så viser det seg til min store fortvilelse at han ikke tar smokk... Men, nå har hun altså sluttet:-) Så da har vi INGEN smokkebarn...! Rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink hun var da! :o))))

Ja jaggu! Trodde som sagt at det skulle gå greit, men dette gikk da over all forventning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jaggu! Trodde som sagt at det skulle gå greit, men dette gikk da over all forventning:-)

Ikke for å være ekkel, altså..men suksessen har jo ikke vart så lenge ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, det er sant;-) Hun våknet faktisk for 3 minutter siden og gråt, og jeg tenkte "å nei, nå er det igang!". Men neida, hun våknet av noen ungdommer utenfor, og var tørst... Jeg spurte om det var litt rart uten smokken, og hun nikket. Så la hun seg ned og sovnet igjen. Tror dette går helt flott jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig greit å slutte med smokken her i huset også. Den var riktignok i bruk bare i sengen (og hadde vært det i et par år), det var like før guttungen fylte 3 år og jeg ble drittlei av å måtte spurte inn på rommet hver natt når smokken gikk i golvet og poden våknet. Det hjalp ikke om han hadde et lass smokker i sengen, han visste alltid hvor mange det var og alle måtte være på plass.

Så en morgen samlet jeg sammen alle smokkene jeg fant, puttet dem i en pose og kastet dem i søppeldunken ute i podens påsyn. Han snufset litt ved dagduppen og spurte etter den om kvelden og det var det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig greit å slutte med smokken her i huset også. Den var riktignok i bruk bare i sengen (og hadde vært det i et par år), det var like før guttungen fylte 3 år og jeg ble drittlei av å måtte spurte inn på rommet hver natt når smokken gikk i golvet og poden våknet. Det hjalp ikke om han hadde et lass smokker i sengen, han visste alltid hvor mange det var og alle måtte være på plass.

Så en morgen samlet jeg sammen alle smokkene jeg fant, puttet dem i en pose og kastet dem i søppeldunken ute i podens påsyn. Han snufset litt ved dagduppen og spurte etter den om kvelden og det var det. :o)

Stakkars liten - brutal var du;-) Men noen ganger kan som kjent det enkle være det beste...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten - brutal var du;-) Men noen ganger kan som kjent det enkle være det beste...!

*hehe* Jeg hadde tenkt å kjøpe en bil (han var bilgal på den alderen!) og bytte mot smokken, men jeg fikk brått nok av smokkebråk og dette var på en søndag formiddag i tillegg... Stakkaren fikk nok en bil etterpå mener jeg å huske. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...