Gjest Mamma som gjerne vil ha svar Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hei Min sønn som nettopp har fylt fire år har lenge (hele livet?) vært plaget av magesmerter og tidvis diare og oppkast. Han har vært testet for cøliaki gjennom blodprøve og matvareallergier uten utslag. Han har fått påvist gastroøsofagal refluks gjennom 24 timers syremåling (da han var 1 1/2 år), og søvnapner gjennom natt på søvnlaboratorium (da han var drøye 2 år). Han ble operert for mandler og polypper. For refluksen tar han losec og gaviscon. Han er mye trøtt og uopplagt, blir i perioder irritabel og frustrert. Jeg mistenker at det er noe i maten han ikke tåler. Matvarer han klager over at han får vondt av og stopper å spise er sjokolade, boller, vafler, melkeis og noen ganger frukt som druer - ja gjerne søtsaker som han liker godt, men som han da stopper å spise pga ubehag. Likevel er det søtsaker magen hans synes å takle bedre, som gelegotteri og saftis. Avføringen hans er veldig variable i form og farge, ofte veldig løs og noen ganger ser det nesten ut som han har kastet opp i do istedenfor. Vi synes det er vanskelig å skjønne hva det er i maten han ikke tåler, men det blir tydeligere og tydeligere for oss, jo mer han språklig kan formidle, at han har mye vondt. Dette går i stor grad også utover hverdagen hans, da han kan bli irritabel, frustrert og utagerende. Hva kan dette være? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Den ene jenta mi har også refluks og har prøvd ut ulike typer medisiner i flere år. Hun har hatt to slike undersøkelser som din gutt - en bare på ph, en annen som viste flere ting (impedansemåling?), den siste på Rikshospitalet. Vi kuttet ut omtrent all melk til henne i et par år, og det hjalp litt. Nå spiser hun det hun vil, og gulpingen/refluksen er veldig redusert i forhold til i 5-6-7- års alder. Ut fra de matvarene du lister opp, kan det jo se ut som om mat med melk i er noe av det han ikke tåler? Jenta mi reagerte ikke på melkesukkeret, men legen mente hun kunne reagere på melkeproteinet. Jenta mi hadde perioder med løs mage, men det er ikke noe problem lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Du har en gutt som har hatt langvarige magesmerter og som ha gjennomgått tetaljerte og adekvate undersøkelser med med behandling, men uten at symptomene og plagene er forsvunnet. Jeg er enig med deg i at det synes som om det er noe i maten han ikke tåler. Matvareintoleranse er et vidt bekgrep som betyr reaksjon på visse typer mat. Det angis ast 3-4 % av barn reagerer på mat.Matvareintoleranse kan skyldes allergi, immunologisk reasjoner, eller at visse substanser i matvaren utløser reaksjoner i tarmen fordi det er for lite enzymer,enzymdefekt, som skal bryte ned substanser i maten. Og som derfor utløser reaksjon. Jeg synes det er fint at du har laget en liste over mat du ikke synes han tåler og reaksjonen hans. Fortsett med det, skriv ned hans reaksjon,magesymptomer, hyppighet av avføring, smertene, avføringens konsistrens og utseende. Følg vekten hans.Disse opplysningene vil være av verdi for legen, som jeg synes igjen skal undersøke ham, i det detekektiv arbeide det er å forklare hans symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.