Gå til innhold

Misforstått bruk av begrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir overrasket, tidvis provosert og av og til såret når mennesker, det være seg venner, bekjente eller folk i mediene som snakker om at noe er "helt schizofrent".

Sykdomsbegrepet blir da gjerne brukt i negative sammenhenger om mennsker, styresett eller annet som inneholder motstridende kontraster.

Senest i dag uttalte Åsne Seierstad seg på Dagsrevyen og brukte begrepet "schizofren" på denne uopplyste måten.

Jeg synes det er litt leit...det var bare det jeg hadde på hjertet...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

9

• Bookworm

3

• nitty-gritty

2

• bibben

1

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg henger meg på med misbruk av sinnsykt og sykt.

Når etappevinneren i TdF og kommentatorene synes det er helt sykt å vinne, da er språket forflatet og misbrukt.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Selv opplever jeg at sinnet mitt er splittet - selv om jeg bare er schizoaffektiv. Jeg mangler evnen til å føle at noe er sant - alt som kommer inn i hodet har lik verdi. Snakker om når jeg har tankekjør. Det har jeg ikke nå, dog. Så det gir vel en viss mening, selv om folk flest tror det dreier seg om spillet personlighet. Men det betyr jo "splittet sinn". Det er noe annet.

Gjest xddasd
Skrevet

Sinnsykt og schizofrent.. men også manisk og deprimert er misbrukte ord. For ikke å si psykotisk og psykopat. Og det er de som blander sammen psykose og psykopati..

Folk bør tenke litt over ordvalget.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Når etappevinneren i TdF og kommentatorene synes det er helt sykt å vinne, da er språket forflatet og misbrukt.

Forflatet ja! Der har du det. Det er derfor jeg må trappe ned på AD.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å ha et korrekt og tørt språk når jeg skriver her inne. Sinnsykt og sykt er vanlig i talespråket, og alle vet hva det egentlig betyr.

Gjest skal slutte
Skrevet

Åsne Seierstad sier mye rart, hun.

Men enig med deg i at slike uttrykk ikke skal misbrukes.

Selv bruker jeg dessverre uttrykket "sykt" litt for ofte, men det skal jeg jammen prøve å slutte med.

Skrevet

Helt enig. Folk flest bruker schizofreni-begrepet om noe som er splittet. gjerne også intellektuelle mennesker som burde vite bedre.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Helt enig. Folk flest bruker schizofreni-begrepet om noe som er splittet. gjerne også intellektuelle mennesker som burde vite bedre.

Men sinnet _er_ jo splittet da, ved en slik psykose?

Tankene er ikke integrerte med hverandre. De er splittet fra hverandre... i det ene øyeblikket tenker man én ting, i et annet noe helt annet...

Skrevet

Tror folk vet lite om psykiske lidelser! Har hørt dem si mye rart, det er støtende men tror ikke de tenker på det. Og ofte bruker folk utrykket "helt psyko", forstår ikke hva de mener med det. Har selv blitt kaldt psyko og spacea, vet ikke hva det betyr. Men det klinger ikke bra.

Skrevet

''Senest i dag uttalte Åsne Seierstad seg på Dagsrevyen og brukte begrepet "schizofren" på denne uopplyste måten.'' Dette hørte jeg også. Og jeg ble veldig overrasket over at en person som bruker språket aktivt som journalist og forfatter, ikke har noe bedre ord å ta i bruk enn dette...

Skrevet

Jeg ønsker ikke å ha et korrekt og tørt språk når jeg skriver her inne. Sinnsykt og sykt er vanlig i talespråket, og alle vet hva det egentlig betyr.

''Sinnsykt og sykt er vanlig i talespråket, og alle vet hva det egentlig betyr.''

Men det er jo ikke bra at det er det vanlige talespråket, det er jo nettopp det mange reagerer på. Jeg synes også det er for mye (mis)bruk av ordene sykt og sinnssykt!

Skrevet

Jeg har (heldigvis) ikke hørt noen utstrakt bruk av ordet schizofren, annen enn i sammenhenger hvor det faktisk snakkes om sykdommen... Men jeg reagerer på den utstrakte bruken av ordene sykt og sinnssykt - jeg synes ikke noe om at det brukes i den grad det blir gjort!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg ønsker ikke å ha et korrekt og tørt språk når jeg skriver her inne. Sinnsykt og sykt er vanlig i talespråket, og alle vet hva det egentlig betyr''

Enig

Skrevet

Jeg har (heldigvis) ikke hørt noen utstrakt bruk av ordet schizofren, annen enn i sammenhenger hvor det faktisk snakkes om sykdommen... Men jeg reagerer på den utstrakte bruken av ordene sykt og sinnssykt - jeg synes ikke noe om at det brukes i den grad det blir gjort!

''Men jeg reagerer på den utstrakte bruken av ordene sykt og sinnssykt - jeg synes ikke noe om at det brukes i den grad det blir gjort!''

Det er nok dessverre ikke noe å gjøre noe med - det er godt befestet hos ungdommen... Men,- det går vel over snart, skulle man tro? Kanskje vi kan pønske ut noen nye ord vi kan snike inn istedet - de må bare være såpass gode (evt. sjokkerende) at de unge adopterer dem ;-)

Skrevet

''Men jeg reagerer på den utstrakte bruken av ordene sykt og sinnssykt - jeg synes ikke noe om at det brukes i den grad det blir gjort!''

Det er nok dessverre ikke noe å gjøre noe med - det er godt befestet hos ungdommen... Men,- det går vel over snart, skulle man tro? Kanskje vi kan pønske ut noen nye ord vi kan snike inn istedet - de må bare være såpass gode (evt. sjokkerende) at de unge adopterer dem ;-)

''Det er nok dessverre ikke noe å gjøre noe med ''

Nei, det er det nok ikke, og dette er vel det samme som har skjedd i generasjon etter generasjon - ungdommen adopterer nye ord og uttrykk, og vi voksne rynker på nesa over dette;-))

Skrevet

Tror folk vet lite om psykiske lidelser! Har hørt dem si mye rart, det er støtende men tror ikke de tenker på det. Og ofte bruker folk utrykket "helt psyko", forstår ikke hva de mener med det. Har selv blitt kaldt psyko og spacea, vet ikke hva det betyr. Men det klinger ikke bra.

Jeg tror de fleste forstår den egentlige betydningen meget godt, men språket er hele tiden i utvikling, og ord får flere betydninger. Med litt godvilje skulle det ikke være så vanskelig å skille sinnsykt fra sinnsykt og schizofren fra schizofren.

Jeg så ikke intervjuet med Seierstad, men hvis noen sier til meg at de har en schizofren platesamling sier det meg med et enkelt ord at vedkommendes platesamling er bred, og at det kanskje til og med kan være vanskelig å fatte at en og samme person kan like så mye forskjellig. Hentet fra Hollywoodversjonen av schizofreni, der det stort sett er snakk om spilttet personlighet. Jeg synes ikke det er noe galt i det, jeg. Alle vet vel endel om hva schizofreni _egentlig_ er, og at splittet personlighet er veldig sjeldent?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk tar dette så ille opp. Samme med sinnsykt. Det sa vi allerede som unger, og selv da visste vi da godt forskjellen. Vi brukte det ofte som et sterkere ord for veldig, eller i betydningen helt vilt, eller et enda sterkere ord for rart.

Skrevet

Jeg tror de fleste forstår den egentlige betydningen meget godt, men språket er hele tiden i utvikling, og ord får flere betydninger. Med litt godvilje skulle det ikke være så vanskelig å skille sinnsykt fra sinnsykt og schizofren fra schizofren.

Jeg så ikke intervjuet med Seierstad, men hvis noen sier til meg at de har en schizofren platesamling sier det meg med et enkelt ord at vedkommendes platesamling er bred, og at det kanskje til og med kan være vanskelig å fatte at en og samme person kan like så mye forskjellig. Hentet fra Hollywoodversjonen av schizofreni, der det stort sett er snakk om spilttet personlighet. Jeg synes ikke det er noe galt i det, jeg. Alle vet vel endel om hva schizofreni _egentlig_ er, og at splittet personlighet er veldig sjeldent?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk tar dette så ille opp. Samme med sinnsykt. Det sa vi allerede som unger, og selv da visste vi da godt forskjellen. Vi brukte det ofte som et sterkere ord for veldig, eller i betydningen helt vilt, eller et enda sterkere ord for rart.

Enig med deg jeg. Og her i landet er vi så paranoide for ordet "neger" at til og med krydderboksen "black boy" forsvant.

I spania er det "negro" for ditten og "negro" for datten. Det betyr bare svart! Jeg så negro på kaffemenyen, i vinhylla, i skosortimentet...overalt.

Ikke kan man bruke sykt og ikke schitzo. Snart skal du se at "scchpaa" heller ikke er lov fordi det betyr et eller annet snusk på kaudervelsk.. Oh, jeg sa kaudervelsk! Det kan jo oppfattes slik at jeg er negativ til et eller annet språk jeg ikke kan!

*vasker munnen med såpe*

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

'' Samme med sinnsykt. Det sa vi allerede som unger, og selv da visste vi da godt forskjellen. Vi brukte det ofte som et sterkere ord for veldig, eller i betydningen helt vilt, eller et enda sterkere ord for rart''

Og misforstå det er Aspergeriskt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...