Gå til innhold

Øm klump i leppa

Gjest Bekymret mamma 2

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma 2

Klump i leppen Hei Jeg har en jente på 11 år som har fått en liten klump i overleppa. Den er ikke synlig, men vi kjenner den når vi klemmer på leppa. Hun sier at hun tror hun fikk den etter at hun slo leppa i bildøra. Hun kan ikke huske at hun hadde denne klumpen før dette uhellet.Hun synes at det er vondt når vi klemmer på den. Det jeg lurer på er om enn kan få slike klumper etter skade eller om det er noe annet. Hvis det er noe annet er det i såfall noe farlig som jeg burde ta henne med til lege for mer undersøkelse. Bør jeg bekymre meg for dette? Hvis det er en klump hun har fått etter skade hvor lang tid vil den være der? Hun sier at hun slo seg for noen måneder siden. Ellers så plager ikke klumpen henne noe utenom hvis hun har mye mat i munnen som hun skal tygge. Da kjenner hun den sier hun. På forhånd takk for svaret. Hilsen en bekymret mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hvor lenge har hun hatt klumpen? Hvis det kun er få dager ville jeg tenkt det kunne være en liten kvise. De kan være ubehagelige under leppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg tror hennes forklaring på klumpen er riktig. Ved slag eller skade vil det blir blødning i underhuden og i bindevevet.En slik blødning gir en slags betennelsesreaksjon i vevet omkring.Den har som mål å løse opp blødningen og derved gjør at den resoberes av vevet og hevelsen forsvinner. En slik nedbrytning kan ta lang tid og og i denne tiden vil det føles en klump der og den kan være øm .

Under slimhinnen i leppa er det også spyttkjertler som også kan hovne opp ved periodevis tilstopping av utførselsganger.

Jeg synes du kan ta det med ro og følge klumpen ved å ta på den. Øker den i størrelse bør tu la lege se på klumpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...