Gå til innhold

Kunstig eller ekte sukker?

Gjest forskjellig praksis

Anbefalte innlegg

Gjest forskjellig praksis

Er det bedre eller verre å bruke cola med kunstig sukker fremfor vanlig sukker til barn i skolealder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Jeg fikk en lang lekse av en kollega en gang om kunstige søtningsstoffer - hun så at jeg brukte suketter i teen. Da sluttet jeg tvert.

Mine barn får ikke kunstige søtstoffer, bare ordentlig sukker. Men selvsagt i begrensete mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

SI det.

For å svare hva jeg -tror- er best da, så ville jeg gått for vanlig sukker om barnet ikke hadde noe problemer med vekten, men kunstig søtning ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine drikker så lite brus at jeg gir dem sukkerbrus med god samvittighet. Jeg synes ikke barn skal drikke så mye brus at det er et problem om de drikker lightbrus eller sukkerbrus.

Selv drikker jeg fint lite brus, men holder meg laaaaangt unna lettbrusene, jeg drikker ikke kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derom strides de lærde.

Jeg velger vanlig sukker. Jeg er skeptisk til kunstige søtningsstoffer, og da særlig aspartam. Jeg vil ikke at barnet mitt skal få i seg mer enn høyst nødvendig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det politisk korrekte svaret er at de ikke skal drikke brus i det hele tatt.

;-)

Her i huset er vi i den lykkelige situasjonen at ingen av oss er noe begeistra for brus uansett, så om det er med eller uten sukker når de en sjelden gang drikker, er tilfeldig.

Jeg er usikker hva jeg hadde gjort dersom forbruket var større. Kommer an på f.eks evnt vektproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De offisielle kostholdsrådene ble endret for noen år siden, slik at de nå foreslår bruk av sukkerfri brus helt ned i treårs alderen (tror det var tre år?).

Hva som gjelder for det enkelte barn, mener jeg avhenger av hvor mye sukker barnet får i seg forøvrig og hvor mye brus det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare hva jeg -tror- er best da, så ville jeg gått for vanlig sukker om barnet ikke hadde noe problemer med vekten, men kunstig søtning ellers.

Kunstig søtning kan særlig hos barn gi et løfte om sukker (energi) og dermed øke appetitten. Brus med kunstig søtstoff blir dermed et skritt frem og to tilbake.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Jeg vil tro at til barn, som ikke bør få brus mer enn en gang i uka, så må du gjerne gi brus med sukker. men til voksne som trenger å gå ned mange kg, så hjelper det godt å bytte ut sukkerholdig med light varientene.

kjenner en dame som er ca 30 år. hun veier ca 130 kg++, røyker som en svamp. har astma. når hun er på besøk hos meg, så vil hun aldri ha pepsi max, kun vanlig coca cola. for det er jo så farlig med disse søtstoffene. ...da blir det snakk om litt dobbeltmoral; røyke kan hun, snakker ikke om at det er farlig. selv om hun har astma. ikke er det farlig å være så overvektig heller... men søtstoff, det er farlig det.....må le litt for meg selv da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at til barn, som ikke bør få brus mer enn en gang i uka, så må du gjerne gi brus med sukker. men til voksne som trenger å gå ned mange kg, så hjelper det godt å bytte ut sukkerholdig med light varientene.

kjenner en dame som er ca 30 år. hun veier ca 130 kg++, røyker som en svamp. har astma. når hun er på besøk hos meg, så vil hun aldri ha pepsi max, kun vanlig coca cola. for det er jo så farlig med disse søtstoffene. ...da blir det snakk om litt dobbeltmoral; røyke kan hun, snakker ikke om at det er farlig. selv om hun har astma. ikke er det farlig å være så overvektig heller... men søtstoff, det er farlig det.....må le litt for meg selv da....

''...røyker som en svamp...''

Røyker som en skorstein. Drikker som en svamp.

Svamper røyker ikke. Mulig svenske "svamper" kan forbindes med røyksopp, men ikke de norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bra da?:) Hun vet at hun utsetter seg for alt røyken inneholder hver dag, så da passer hun på at hun ikke attpåtil får i seg søtningsstoffer som kanskje ikke er så bra for folk. Det er vel et forsøk på å ta vare på helsa det også. Synes du røykere like godt kan utsette seg for alt mulig annet usunt? Leve på burgere og brus, siden de kanskje dør i fortid likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det bra da?:) Hun vet at hun utsetter seg for alt røyken inneholder hver dag, så da passer hun på at hun ikke attpåtil får i seg søtningsstoffer som kanskje ikke er så bra for folk. Det er vel et forsøk på å ta vare på helsa det også. Synes du røykere like godt kan utsette seg for alt mulig annet usunt? Leve på burgere og brus, siden de kanskje dør i fortid likevel?

Det syns jeg var et fornuftig og ikke-fordømmende svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Svamper røyker ikke. Mulig svenske "svamper" kan forbindes med røyksopp, men ikke de norske.

he he. ble litt feil det da. vakum-skalle i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Jo, du har nok rett i det. Men hvis hun hadde byttet ut vanlig brus med light brus, så hadde hun garantert gått ned mange kg, da jeg vet at hun drikker mye brus. og helsegevinsten hadde vært enormt stor! Tror at jeg hadde prioritert det på den måten.

Har selv gått ned mange kg det siste året, så jeg vet hva jeg snakker om.

Men selvfølgelig, de som røyker, de må jo få lov å leve sunt ellers. har jo ikke noe med det, jeg. men det var nå bare min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De offisielle kostholdsrådene ble endret for noen år siden, slik at de nå foreslår bruk av sukkerfri brus helt ned i treårs alderen (tror det var tre år?).

Hva som gjelder for det enkelte barn, mener jeg avhenger av hvor mye sukker barnet får i seg forøvrig og hvor mye brus det er snakk om.

''De offisielle kostholdsrådene ble endret for noen år siden, slik at de nå foreslår bruk av sukkerfri brus helt ned i treårs alderen (tror det var tre år?).''

Det var en litt pussig formulering, den riktige formuleringen var vel mer i gata om at "barn under 3 år ikke bør få brus med kunstig søtning"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Kunstig søtning kan særlig hos barn gi et løfte om sukker (energi) og dermed øke appetitten. Brus med kunstig søtstoff blir dermed et skritt frem og to tilbake.

mvh

Ok! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Smask*

Har visst sagt det før: Du skulle vært norsklærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De offisielle kostholdsrådene ble endret for noen år siden, slik at de nå foreslår bruk av sukkerfri brus helt ned i treårs alderen (tror det var tre år?).''

Det var en litt pussig formulering, den riktige formuleringen var vel mer i gata om at "barn under 3 år ikke bør få brus med kunstig søtning"?

''Det var en litt pussig formulering, den riktige formuleringen var vel mer i gata om at "barn under 3 år ikke bør få brus med kunstig søtning"?''

Slik jeg husker det, så ble det gjort en endring fra tidligere anbefalinger hvor man mente at barn ikke skulle få brus med kunstig søtning før en vesentlig høyere alder enn 3 år. Jeg kan sikkert klare å søke det opp, men siden dette er et tema hvor folk ser ut til å mer følge magefølelse enn andre typer råd, så ser jeg ikke noe stort poeng i det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...