UlrikkeE Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Snuppa fyller 6 i november og begynner på skolen om knappe to uker. Det har aldri vært noe spørsmål om å være noe annet sted enn ute i gata her alene før (jevnaldrende bor i hus ved siden av og rett over veien). Nå begynner det imidlertid å komme, og jeg kjenner jeg sliter med å finne ut hvor mine grenser går og hvor hennes BØR gå... Vi bor i "villastrøk" med 30-soner overalt... Veien parallell med vår er en 50-sone hvor det ofte kjøres fortere, men jeg frykter forsåvidt ikke at hun skal gå dit (det er ikke på vei til noe/noen), og det er gang/sykkelvei langs også... Hvor langt fikk/får deres 5-6-åringer bevege seg alene - hvor langt får de gå alene for å besøke noen osv? Var nettopp ei som begynner i 2.klasse her på døra nå (de gikk i bhg sammen og har vært sammen ute etter det jevnlig). Sist de spurte sa jeg nei til at snuppa kunne bli med henne hjem. Nå sa jeg ja (de har fått kattunge hun ville vise fram, hvem kan si nei til det da??? ), men jeg kjenner at jeg ikke er HELT komfortabel med det (men føler kanskje at jeg burde vært det?) Vær så snill og opplys meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Mange steder forsøker man å få til at barn er i stand til å gå til og fra skolen alene når de skal begynne i 2. klasse (selv om det er minst et par km til skolen), ergo begynner man å øve i løpet av 1. klasse. Jeg synes dette kan være et greit utgangspunkt for vurdering av hvor langt en 6-åring kan gå alene. Se for deg at det skal skje en gradvis opptrapping i løpet av første klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Så lenge hun ikke går på an annen og langt farligere vei, er det ikke farligere på den samme veien 2 km fra dere enn det er like utenfor deres hus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Så lenge hun ikke går på an annen og langt farligere vei, er det ikke farligere på den samme veien 2 km fra dere enn det er like utenfor deres hus. Hehe, DET vet jeg... Akkurat nå er hun nemlig sammen med ei som er året eldre, som allerede i fjor hadde VELDIG stor bevegelsesradius - så jeg er mer skeptisk til hvor hun kan finne på å "ta henne med" (mener ikke tvang altså) og evt gå fra henne... For eksempel... Sikkert hønemor jeg altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Mange steder forsøker man å få til at barn er i stand til å gå til og fra skolen alene når de skal begynne i 2. klasse (selv om det er minst et par km til skolen), ergo begynner man å øve i løpet av 1. klasse. Jeg synes dette kan være et greit utgangspunkt for vurdering av hvor langt en 6-åring kan gå alene. Se for deg at det skal skje en gradvis opptrapping i løpet av første klasse. Min pode ble ikke 6 før i desember da han startet på skolen i fjor. Han gikk ofte alene til og fra skolen etter den første uka. Har ca en km skolevei men gangveg nesten hele vegen. Gikk helt fint d. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Min pode ble ikke 6 før i desember da han startet på skolen i fjor. Han gikk ofte alene til og fra skolen etter den første uka. Har ca en km skolevei men gangveg nesten hele vegen. Gikk helt fint d. ''Min pode ble ikke 6 før i desember da han startet på skolen i fjor. Han gikk ofte alene til og fra skolen etter den første uka. Har ca en km skolevei men gangveg nesten hele vegen. Gikk helt fint d.'' Det likte jeg å høre:-) Har nemlig en diskusjon gående vedr. en bekjent som nå begynner i tredje og som fortsatt ikke har gått hjem alene en eneste gang. Jeg tror det er en kjempeviktig del av selvstendighetsutviklingen å bevege seg ute på egenhånd, men synes jeg ser en tendens til økt beskyttelsestrang i den del familier i min omgangskrets. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Min pode ble ikke 6 før i desember da han startet på skolen i fjor. Han gikk ofte alene til og fra skolen etter den første uka. Har ca en km skolevei men gangveg nesten hele vegen. Gikk helt fint d. Jeg gikk frem og tilbake til barnehagen da jeg var like gammel, måtte krysse veier og alt... Hadde dette kommet mer gradvis, hadde jeg sikkert ikke tenkt på det - men det kom liksom over natta, og da ble jeg usikker på hva som er "normalen"... Hun har enten vært hos venner som er såpass langt unna at hun omtrent må kjøres (ihvertfall sykle) eller lekt med dem som bor i gata... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 ''Min pode ble ikke 6 før i desember da han startet på skolen i fjor. Han gikk ofte alene til og fra skolen etter den første uka. Har ca en km skolevei men gangveg nesten hele vegen. Gikk helt fint d.'' Det likte jeg å høre:-) Har nemlig en diskusjon gående vedr. en bekjent som nå begynner i tredje og som fortsatt ikke har gått hjem alene en eneste gang. Jeg tror det er en kjempeviktig del av selvstendighetsutviklingen å bevege seg ute på egenhånd, men synes jeg ser en tendens til økt beskyttelsestrang i den del familier i min omgangskrets. Min sønn insisterte å slutte SFO på sin 8 årsdag- hvilket han gjorde. Gikk selvsagt til/fra skole selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Min sønn insisterte å slutte SFO på sin 8 årsdag- hvilket han gjorde. Gikk selvsagt til/fra skole selv. ''Min sønn insisterte å slutte SFO på sin 8 årsdag- hvilket han gjorde. Gikk selvsagt til/fra skole selv.'' Det samme gjorde nevøen min og bestekompisen hans. De hadde noen flotte år med alenetid og frihet om ettermiddagene...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg hadde nok latt henne "gå fritt" innenfor det området du regner for trygt trafikkmessig. Men det forutsetter jo at det er enkelt å avgrense det på en forståelig måte, og at du kan stole på henne. Jeg husker min fremmelige sønn ringte på hos en jente i klassen sin etter noen uker i første klasse, og spurte om de skulle ta følge til skolen sammen dagen etter. Denne jenta er eldstebarnet til moren sin, ikke minstemann som junior. Så jeg ble oppringt og kryssforhørt om i hvilken grad vi hadde gått opp skoleveien og øvd på trafikale utfordringer osv. Jeg kjente ikke planene hans med denne jenta, så jeg ble litt overrumplet. Han hadde streifet såpass mye på egenhånd at jeg ikke hadde tenkt nevneverdig på skoleveien, bare presisert at han selvsagt måtte følge trafikklyset... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jenta vår ble 6 år nylig, og vi lar henne gå til barn som ikke bor i vår gate, men så nært at hun lett finner veien hjem igjen. I fjor ville ikke hun selv ønsket det engang, men hun er virkelig klar for å utvide horisonten nå. Vi har noen klare regler. Hun informerer alltid hvor hun går. Er ikke vedkommende hjemme kommer hun enten hjem og informerer om veien videre, eller hun går til noen andre som sørger for å sende beskjed til oss. Dette fungerer så fint. Hun er veldig flink til å fortelle hvor hun går Synes selv det er underlig å se hvor selvstendig minstesnuppa er blitt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Så lenge hun ikke går på an annen og langt farligere vei, er det ikke farligere på den samme veien 2 km fra dere enn det er like utenfor deres hus. Det er ikke farlig for BARNA, nei! Men tenk på hjertene våre, kontrollbehovet, beskyttelsesinstinktet.... Det er jo DET som er problemet Jeg harselerer ikke - jeg er en av dem som jobber konstant med å snakke fornuft til meg selv i forhold til hva barna skal få lov til.Vanskeligste oppgaven jeg noen gang har hatt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lora Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 ''Min sønn insisterte å slutte SFO på sin 8 årsdag- hvilket han gjorde. Gikk selvsagt til/fra skole selv.'' Det samme gjorde nevøen min og bestekompisen hans. De hadde noen flotte år med alenetid og frihet om ettermiddagene...*s* Min datter på 7 år kjøres og hentes overalt. Orker ikke tanken på å la henne gå alene noe sted på flere år. Selv om jeg vet jeg MÅ slippe taket. Det eneste jeg er redd for er kidnappere. Hun er superfornuftig og nøye med ting, og ville nok aldri ha funnet på "noe tull" på vei til skolen. Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Min datter på 7 år kjøres og hentes overalt. Orker ikke tanken på å la henne gå alene noe sted på flere år. Selv om jeg vet jeg MÅ slippe taket. Det eneste jeg er redd for er kidnappere. Hun er superfornuftig og nøye med ting, og ville nok aldri ha funnet på "noe tull" på vei til skolen. Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år. ''Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år.'' Hun er sju år, og du har fortsatt tenkt å drøye et par år før hun kommer seg til skolen på egenhånd...? Jeg tenker at du har et problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 ''Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år.'' Hun er sju år, og du har fortsatt tenkt å drøye et par år før hun kommer seg til skolen på egenhånd...? Jeg tenker at du har et problem. Hehe, samme tenkte jeg. Hun skulle bare visst at jeg sender mine på feriekoloni fra de er åtte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Min datter på 7 år kjøres og hentes overalt. Orker ikke tanken på å la henne gå alene noe sted på flere år. Selv om jeg vet jeg MÅ slippe taket. Det eneste jeg er redd for er kidnappere. Hun er superfornuftig og nøye med ting, og ville nok aldri ha funnet på "noe tull" på vei til skolen. Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år. ''Min datter på 7 år kjøres og hentes overalt. Orker ikke tanken på å la henne gå alene noe sted på flere år. Selv om jeg vet jeg MÅ slippe taket. '' Den sommeren min niese var 7 år var hun på feriekoloni på Hudøy alene, (og som sekstenåring reiste hun til den andre siden av jordkloden alene, som utvekslingselev). Du må ta tak i ditt eget kontrollbehov og ikke la det gå ut over din datters selvstendighetsutvikling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Min datter på 7 år kjøres og hentes overalt. Orker ikke tanken på å la henne gå alene noe sted på flere år. Selv om jeg vet jeg MÅ slippe taket. Det eneste jeg er redd for er kidnappere. Hun er superfornuftig og nøye med ting, og ville nok aldri ha funnet på "noe tull" på vei til skolen. Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år. Med mindre hun har en lang og/eller farlig skolevei så er du litt ute å kjøre med det kontrollbehovet ditt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Datteren min er like gammel som din, og hun får bevege seg 4-5 gater oppover og 4-5 gater nedover i radius når hun er ute og leker. Det er en naturlig og lett forståelig avgrensning, rent geografisk, derfor akkurat den radiusen. Avtalen er at dersom hun vil gå utenfor det området eller vil gå inn til noen, må hun komme hjem og gi beskjed. Dersom avtalen brytes, får hun begrensninger med begrunnelse om at vi må vite hvor hun er for å kunne gjøre voksenjobben vår med å passe på henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Min datter på 7 år kjøres og hentes overalt. Orker ikke tanken på å la henne gå alene noe sted på flere år. Selv om jeg vet jeg MÅ slippe taket. Det eneste jeg er redd for er kidnappere. Hun er superfornuftig og nøye med ting, og ville nok aldri ha funnet på "noe tull" på vei til skolen. Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år. ''Det eneste jeg er redd for er kidnappere.'' Risikoen for at hun skal bli kidnappet er omtrent null komma niks i forhold til risikoen for at hun (eller andre norske barn) skal bli skadet / drept i trafikken. Du har sett for mye krim. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lora Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 ''Jeg har et ekstremt kontrollbehov, og blir veldig stressa av tanken på å la henne gå til skolen alene om et par år.'' Hun er sju år, og du har fortsatt tenkt å drøye et par år før hun kommer seg til skolen på egenhånd...? Jeg tenker at du har et problem. Ja, selvfølgelig har jeg det. Nå går det sikkert mye bedre, nå som du påpekte det. Jeg sier jo selv at jeg har et sterkt kontrollbehov. Det er ikke slik at jeg ikke forstår det. Samtidig er det også de som er altfor slepphendte med ungene sine. En gylden middelvei er ofte det beste. I denne tråden virker det som om flere skryter av hvor tidlig man er ute med ditt og datt. Det er vel tross alt sluttresultatet som er viktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.