Gå til innhold

P-piller til 12-åring

Gjest ikke noe særlig å ha

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville aldri satt min fremtidige 12 åring på p-piller. Da skal hun bli så dårlig at det er absolutt siste utvei og anbefalt av legen.

Og det er slett ikke sikkert at hun slipper mensen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun ikke ha mens? Er det bare midlertidig (pga ferie el.l)? Det finnes piller som utsetter mensen, som ikke er p-piller (primolut), kunne det vært aktuelt? Synes det høres litt tidlig ut å starte på p-piller og altfor tidlig å ha sex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei på 13 og kunne aldri i verden ha tenkt meg å sette henne på p-piller. hvorfor slippe mensen? Jeg er av den oppfatning at de bør lære seg å leve med den, jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg må si at jeg blandet meg aldri med noe slikt til mine døtre. Forstår ikke helt hvorfor en tolvåring ikke skal ha mensen.....

Hun er for ung for sex og mensen er ikke noe problem og bør ikke være det i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mummi2

Jeg ville aldri satt min fremtidige 12 åring på p-piller. Da skal hun bli så dårlig at det er absolutt siste utvei og anbefalt av legen.

Og det er slett ikke sikkert at hun slipper mensen uansett.

Ikke for å slippe mens,kun hvis hun har smerter som nedsetter livskvalitet.Er ikke sikkert hun mister mens uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å slippe mens,kun hvis hun har smerter som nedsetter livskvalitet.Er ikke sikkert hun mister mens uansett.

Da ville jeg gått for noe som faktisk ER smertedempende istedet for hormoner.. snakk med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes hun er alt for ung til å begynne å klusse med hormonene. Med mindre hun er aktiv svømmer så ser jeg egentlig ingen grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mummi2

Da ville jeg gått for noe som faktisk ER smertedempende istedet for hormoner.. snakk med lege.

jeg mener om det ikke går med smertedempende ,selvsagt.....for det er ikke alltid det fungerer med det ( snakker av erfaring her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

For å slippe: ja.

For å regulere: nja.

Jeg var 13 da jeg fikk mensen, og hadde den gjerne fem uker i strekk. Det ble litt problematisk, ettersom den gjerne dukket opp igjen etter to ukers pause også. Så jeg fikk p-piller for å regulere syklusen slik at den ble tre uker av og en uke på.

Men 12 år er ungt for hormoner altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg ville kun godtatt piller hvis hun hadde kraftige plager ved mens. Sånn ellers er ikke menstruasjon en sykdom, men noe naturlig som vi må gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det måtte vært noen spesielt tungtveiende medisinske grunner for at min datter på 12 skulle ha brukt p-piller...

Hva er årsaken til at 12-åringen vil/må slippe å ha mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For å slippe: ja.

For å regulere: nja.

Jeg var 13 da jeg fikk mensen, og hadde den gjerne fem uker i strekk. Det ble litt problematisk, ettersom den gjerne dukket opp igjen etter to ukers pause også. Så jeg fikk p-piller for å regulere syklusen slik at den ble tre uker av og en uke på.

Men 12 år er ungt for hormoner altså...

''Jeg var 13 ... (..)

Men 12 år er ungt for hormoner altså...''

Så grensen går akkurat mellom 12 og 13?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mensen kan være vond

Har selv ei på 13 og kunne aldri i verden ha tenkt meg å sette henne på p-piller. hvorfor slippe mensen? Jeg er av den oppfatning at de bør lære seg å leve med den, jeg da...

Hvorfor slippe mensen? Vet ikke hva som er årsaken i trådstarter sin datters tilfelle. Men mange har fryktelige messmerter, da synest jeg p.piller er verdt et forsøk.

Husker selv enorme smerter(som rier ) en gang i måneden fra 10 år til jeg fikk barn, Skulle ønske noen hadde foreslått p.piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kun for å slippe mensen så mener jeg at hun er for ung. Tilsette kroppen hormoner uten gode grunner på barn, nei, det ville jeg ikke.

Hadde hun hatt store smerter, så hadde jeg vurderert det. Smertedempende medikament hjelper ikke alltid. Jeg slet veldig selv i tenårene, og skulle ønske at jeg hadde fått evnt p-piller da. Men da snakker vi om sterke smerter, og det hjalp ikke med paracet og ibux. Det frarøvet meg mange dager, huff. Uansett ville jeg ha prøvd andre metoder først selvsagt, men i samråd med lege når ikke annet førte frem, så kunne p-piller vært alternativ. (på mange av pillene har en jo mensen)

Samme om den er svært uregelmessig over lengre tid, at den opptrer i ukesvis, da er det også en vurderingsak.

Kun for å slippe er litt for enkelt tenker jeg, senere ja, men det er noe med å lære seg å ta den delen av livet også, og ikke minst at det er ikke bare å tilsette kroppen alt mulig om enn ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slippe mensen? Vet ikke hva som er årsaken i trådstarter sin datters tilfelle. Men mange har fryktelige messmerter, da synest jeg p.piller er verdt et forsøk.

Husker selv enorme smerter(som rier ) en gang i måneden fra 10 år til jeg fikk barn, Skulle ønske noen hadde foreslått p.piller.

Ja, det har du fullstendig rett i, men hvis det er tilfellet så synes jeg det er legen som skal ta den avgjørelsen... Det skal være ytterst gode grunner til å sette en 12-åring på hormonpreparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor store mens-plager hun har.

Noen helsesøstre har tatt til ordet for å gi p-piller til så små jenter uten foreldrenes vitende for å hindre uønskede svangerskap.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...