Gå til innhold

P-piller til 12-åring

Gjest ikke noe særlig å ha

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

''Jeg var 13 ... (..)

Men 12 år er ungt for hormoner altså...''

Så grensen går akkurat mellom 12 og 13?

;)

Heh, jeg fikk dem ikke med en gang da...

Men poenget var at OM vi (det var vel mamma som foreslo det) kunne unngått det, så hadde vi sikkert det. Men det var ikke noe annet alternativ.

Dessuten er det to år mellom 12-årsdag og siste 13-dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ella Ellinor

I motsetning til alle andre her, syns jeg at hun godt kan få slippe mensen hvis legen syns det er forsvarlig. Skulle ønske jeg hadde hatt den muligheten, mensen var et mareritt som formørket mye av min ungdomstid fra jeg var 13 til ca. 20 og den endelig ble noenlunde regelmessig og jeg fikk vett og kunnskap nok til å skaffe meg tilstrekkelig med smertestillende. Det at mensen er en bagatell, naturlig og en del av livet syns jeg er noe stort tull. Det er en grunn til at jeg en gang i måneden har forbannet at jeg er født jente. Og jeg hadde det ikke værst, venninnen min pleide og besvime og være borte fra skolen i dagevis, jeg mistet bare enkelttimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

I motsetning til alle andre her, syns jeg at hun godt kan få slippe mensen hvis legen syns det er forsvarlig. Skulle ønske jeg hadde hatt den muligheten, mensen var et mareritt som formørket mye av min ungdomstid fra jeg var 13 til ca. 20 og den endelig ble noenlunde regelmessig og jeg fikk vett og kunnskap nok til å skaffe meg tilstrekkelig med smertestillende. Det at mensen er en bagatell, naturlig og en del av livet syns jeg er noe stort tull. Det er en grunn til at jeg en gang i måneden har forbannet at jeg er født jente. Og jeg hadde det ikke værst, venninnen min pleide og besvime og være borte fra skolen i dagevis, jeg mistet bare enkelttimer.

''I motsetning til alle andre her, syns jeg at hun godt kan få slippe mensen hvis legen syns det er forsvarlig. Skulle ønske jeg hadde hatt den muligheten, mensen var et mareritt som formørket mye av min ungdomstid''

Alle andre stemmer jo ikke, jeg sa jo også at dersom det var problemer, som du beskriver, og som jeg selv opplevde, så er det en mulighet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan passe jobb / skolegang pga. mensen, er det såpass spesielle omstendigheter at legen nok vil anbefale medisinering. De fleste kvinner har det heldigvis ikke på den måten. Trådstarter skriver bare at det dreier seg om å "slippe noe som ikke er noe særlig å ha", og vi svarer ut fra det.

P-piller og andre medikamenter kan også ha bivirkninger, bl.a. av den grunn synes jeg ikke man skal ta dem bare for å slippe _normalt_ ubehag og de upraktiskheter som følger med mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke noe særlig å ha

Hvis man ikke kan passe jobb / skolegang pga. mensen, er det såpass spesielle omstendigheter at legen nok vil anbefale medisinering. De fleste kvinner har det heldigvis ikke på den måten. Trådstarter skriver bare at det dreier seg om å "slippe noe som ikke er noe særlig å ha", og vi svarer ut fra det.

P-piller og andre medikamenter kan også ha bivirkninger, bl.a. av den grunn synes jeg ikke man skal ta dem bare for å slippe _normalt_ ubehag og de upraktiskheter som følger med mensen.

Blir nok ingen p-piller på henne ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Er ikke mensen naturlig? Merkeligste jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke mensen naturlig? Merkeligste jeg har hørt...

Når man argumenterer med at noe er "naturlig" mener man ofte implisitt at det er noe man bare skal tåle og ikke forsøke å endre.

Jeg kan være enig i at en slik argumentasjon er noe tull.

Hvor 'naturlig' lever vi egentlig? Skal vi være så forbasket naturlige burde vi slutte med helt med p-piller og ta imot de barna naturen sjenker oss. En av ti førstegangsfødende ville dø slik det er når naturen ordner opp på egenhånd. Og de som ikke kan få barn har bare uflaks.

Det meste av moderne medisin er 'unatrulig'. Og flesteparten av tingene man kan kurrere nå var for noen tiår eller hundreår siden en naturlig del av livet som man bare måtte takle.

Definisjonen av hva som er en 'naturlig del av livet' og det man som den største selvfølge lar moderne medisin frita oss for, følger ganske slavisk hva legevitenskapen er i stand til å få til.

Jordskjelv, flom, hjerteinfarkt og impotens er også naturlige deler av livet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Når man argumenterer med at noe er "naturlig" mener man ofte implisitt at det er noe man bare skal tåle og ikke forsøke å endre.

Jeg kan være enig i at en slik argumentasjon er noe tull.

Hvor 'naturlig' lever vi egentlig? Skal vi være så forbasket naturlige burde vi slutte med helt med p-piller og ta imot de barna naturen sjenker oss. En av ti førstegangsfødende ville dø slik det er når naturen ordner opp på egenhånd. Og de som ikke kan få barn har bare uflaks.

Det meste av moderne medisin er 'unatrulig'. Og flesteparten av tingene man kan kurrere nå var for noen tiår eller hundreår siden en naturlig del av livet som man bare måtte takle.

Definisjonen av hva som er en 'naturlig del av livet' og det man som den største selvfølge lar moderne medisin frita oss for, følger ganske slavisk hva legevitenskapen er i stand til å få til.

Jordskjelv, flom, hjerteinfarkt og impotens er også naturlige deler av livet.

mvh

Joda, jeg ser den, men det er da måte på hvor enkelt vi skal gjøre livet for ungene våre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser den, men det er da måte på hvor enkelt vi skal gjøre livet for ungene våre.....

Om p-pille er medisinsk tilrådelig i dette tilfellet, har jeg ingen formening om.

Hadde det funtes en helsemessig helt trygg og fornuftg måte å slippe mensen på til en overkommelig pris hadde jeg ikke hatt noe prinsippielt imot å la en tenåring benytte dette. Hva var i så fall problemet? Det er 'naturlig' og gjøre livet så bekvemt som mulig.

At noen slikt noen gang vil finnes, er jeg mer i tvil om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hun kan få bivirkninger av p-pillen. Jeg begynte med det da jeg fikk min første kjæreste og det utløste noen voldsomme depresjoner. Jeg prøvde tre forskjellige merker, men alt var like ille. Ha dette i bakhodet om du velger å la datteren din ta p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor store mens-plager hun har.

Noen helsesøstre har tatt til ordet for å gi p-piller til så små jenter uten foreldrenes vitende for å hindre uønskede svangerskap.

mvh

Hva?

Hadde ei helsesøster putta i jenta mi p-piller, uten mitt/ vårt samtykke, hadde det virkelig blitt månelyst!

En 12-åring skal da ikke ha sex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

Hadde ei helsesøster putta i jenta mi p-piller, uten mitt/ vårt samtykke, hadde det virkelig blitt månelyst!

Er veldig enig!

Jenta mi er 10 år nå, og ikke planer om hun skal ha p-piller om to år. Og jeg håper at hun venter mange år med å ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

Jeg synes også det er hårreisende. Argumentet er at det er bedre enn at jentene blir gravide.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...