Gå til innhold

Pubertet - jenter og gutter

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Kjøpte på haugenbok.no

100% meg, din guide til puberteten. + Hva skjer med meg.

Begge bøkene er kjempepopulære hos oss. Jentene mine er 7, 9 og 12 år. De sloss omtrent om å ha bøkene på sitt rom for å lese i om kvelden. Vi har bladd og lest litt sammen også.

Lettforklart, tegninger osv.

Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte på haugenbok.no

Begge bøkene er kjempepopulære hos oss. Jentene mine er 7, 9 og 12 år. De sloss omtrent om å ha bøkene på sitt rom for å lese i om kvelden. Vi har bladd og lest litt sammen også.

PS. Hadde bøkene i postkassen fredagen etter å ha bestillt på nett onsdag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte på haugenbok.no

Takk for tips :-) Må visst ta meg en tur i bokhandelen en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ei tøtte

Har en gutt på 13 som har vært i full pubertet i snart 1 år. Han er veldig opptatt av kropp og utssende men vil ikke snakke noe om sin egen utvikling, i allefall ikke med meg. Han har vokst enormt i kroppen det siste året, og har masse kviser men hodet henger ikke helt med. Han er fortsatt ganske barnslig men "vet selvfølgelig alt" og er verdensmester i å kverrulere.

Vi fikk kvisemedisin til tenåringsjenta. Jeg synes egentlig det er en unødvendig belastning for ungdommer å ha mye kviser om man kan unngå det. Vokste opp med søsken som var hardt angrpet og det har de lidd under. Reseptfrie kvisememidler fungerer ikke. Hun fikk Dalacin. Hadde mitt barn blitt hardt angrepet hadde jeg gått til hudterapaut om så ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenåringsmamma40

Når omtrent begynte guttene dine å vokse? Både jeg og mannen min er over gjennomsnittet høye - men gutten vår er lavere enn del fleste guttene i klassen. Mannen min husker ikke når veksten hans satte fart.

takk for boktips.

Tror dette er veldig forskljellig fra barn til barn.

Eldstemann var vel rundt 162 da han begynte på ungdomskolen, jeg er høy(180) og faren er like lang som meg. Han vokste 10 cm fra høst til vår det skoleåret. Nå er han snart 18 år og har endt på ca 180.

Lillebroren hans skal starte i 7. klasse nå og han har arvet min høyde, og er 165 cm nå. Han har ikke begynt å "vokse" som en tenåring enda. Ikke i puberteten i det hele tatt. Det var eldste på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerdans

Det klarer du :-)

Jenta di skal også opp i femte? Da skal de ha om kropp og pubertet, og det er jo en fin anledning til å snakke sammen. Jeg fikk ikke helt med meg det da gutten min hadde det som tema (han jobber så selvstendig, så jeg fulgte ikke helt med) - og så det først et par måneder seinere at de hadde hatt om det. Da ville han IKKE snakke om det.

Men jenta mi kommer nok til å spørre mye, tror jeg.

Ja, hun er i 5. De skal ha kost og helse, og jeg nevnte at de da sikkert også skulle snakke om kroppen og at det skjer endringer når man blir ungdom. Jeg sa at om hun f.eks. merket svettelukt var det kanskje på tide å begynne med deodorant. Hun sa at de ikke skulle ha om kroppen nå, men lage mat. Og det virket som om hun ikke ville snakke noe mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sommerdans

Tenk over at hvis du ikke vil snakke om sex med datteren din, kan det hende at den første hun får vite noe om temaet fra, blir bøllegutten nederst i veien, som har mesteparten av sin viten fra tenåringsbrorens filmer og favoritt-nettsider. Det er ikke sikkert at hans versjon er noe hyggelig for helt unge jenter.

Jeg mener ikke at du skal invadere henne med informasjon hun ikke har etterspurt, men vær litt obs hvis du begynner å høre f.eks. halvgrove vitser som hun kanskje ikke har skjønt helt.

Det kan være greit å komme med litt grunnleggende informasjon (tilpasset barnas "nivå"), før de blir så store at alt er kjempeflaut og foreldrene er verdens dummeste, som det ikke går an å snakke med om noe.

Takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er i 5. De skal ha kost og helse, og jeg nevnte at de da sikkert også skulle snakke om kroppen og at det skjer endringer når man blir ungdom. Jeg sa at om hun f.eks. merket svettelukt var det kanskje på tide å begynne med deodorant. Hun sa at de ikke skulle ha om kroppen nå, men lage mat. Og det virket som om hun ikke ville snakke noe mer om det.

Jeg kikket gjennom den ene "o-fag" boka de har fått nå - Yggdrasil heter den. Der var det et kapittel om kropp og pubertet - så veldig greit ut :-)

Jenta mi syntes det hørtes spennende ut (hun smugkikket litt sammen med meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...