Gå til innhold

Digitale medier og barn

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg så det var en artikkel i dag i VG om unge og bruk av div. digitale medier kunne føre til fedme osv..

Vi har lite begrensinger på slikt, da jeg syns det er lærerrikt selv.

Det hender at vi kjøper ny programvare sammen da vi alle er teknisk interesserte.

I artikkelen nevnte de at foreldres engasjement er viktig i dette mer enn å være restriktiv.

Jeg ble da litt tryggere for jeg har lurt litt da jeg oppdaget at mange har mye tidsbegrensning på bruk av data.

Jeg tenker har man tid og ikke skal gjøre lekser eller på skolen eller fritidsaktiviteter så er det en flott hobby og lærerrikt/ spennende. Ikke minst kreativt.

Jeg kjøper feks nå photoshop til min sønn fordi jeg som student får 80 % på dette. Slike ting snakker vi en hel del om.

Link:http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10097383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vi er blant de som har restriksjoner i bruk av data hjemme.

Barna er ganske små ennå (8 og 10), antakelig får de styre det mer selv når de blir litt større.

Restriksjoner gjelder selvfølgelig ikke skoleoppgaver.

Restriksjonene gjelder spilling og surfing på youtube eller etter tegnefilmer o.l. Slikt mener jeg de ikke lærer noe særlig av, og de blir dessuten sure og utilfredse om de sitter foran skjermen over lengre perioder.

Særlig eldstemann kunne nok gjerne sittet foran PC'en det meste av fritiden om han fikk lov, men vi foreldre merker jo at han har det bedre etter andre aktiviteter, og da særlig om han er utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er ganske små ennå (8 og 10), antakelig får de styre det mer selv når de blir litt større.

Restriksjonene gjelder spilling og surfing på youtube eller etter tegnefilmer o.l. Slikt mener jeg de ikke lærer noe særlig av, og de blir dessuten sure og utilfredse om de sitter foran skjermen over lengre perioder.

Særlig eldstemann kunne nok gjerne sittet foran PC'en det meste av fritiden om han fikk lov, men vi foreldre merker jo at han har det bedre etter andre aktiviteter, og da særlig om han er utendørs.

Hei!

Ja okey, mine er på omtrent samme alder.

Men syns det går mye tid på å finne ut av ting, lage ting, oppdatere, søke etter informasjon.

Feks av spill er jo mindcraft det som fenger og det er jo et kreativt spill.

Min eldste lagde en musikkvideo der satt han seg selv inn i et mindcraft spill og brukte flere tusen blocks. Jeg ble imponert over hvor fint det ble og hvor konsentrert han hadde sittet med dette i dagevis. Uten masse tid til å finne ut av ting kunne han feks ikke klart dette av seg selv.

Men hvis interessen var krigsspill hadde jeg kanskje tenkt annerledes, men jeg tror man fort går lei av skytespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja også mener jeg skole og fritidsaktiviteter setter jo en grense i seg selv.

Man har ikke så mye tid igjen etter lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hei!

Men syns det går mye tid på å finne ut av ting, lage ting, oppdatere, søke etter informasjon.

Min eldste lagde en musikkvideo der satt han seg selv inn i et mindcraft spill og brukte flere tusen blocks. Jeg ble imponert over hvor fint det ble og hvor konsentrert han hadde sittet med dette i dagevis. Uten masse tid til å finne ut av ting kunne han feks ikke klart dette av seg selv.

Men hvis interessen var krigsspill hadde jeg kanskje tenkt annerledes, men jeg tror man fort går lei av skytespill.

Kjenner ikke særlig til Mindcraft, og tror ikke mine barn bruker data så kreativt ennå.

Mine (våre) barn er aktive og har stort behov for fysisk aktivitet. Får de ikke behovet tilfredsstilt blir de rastløse og utilfredse. Forøvrig oppfordrer jeg jo til lesing av bøker, som de begge er glade i, men barrieren for å finne frem en bok er høyere enn å sette seg ved PC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min 11-åring spiller også Minecraft, og jeg må nok si at jeg ser mellom fingrene på spilletiden når han fordyper seg i det.

Det er et kreativt spill, og når han spiller multiplayer er det jo også sosialt. De går sammen om å lage flotte byggverk.

Serveren han spiller på har faktisk en streng eksamen for å komme inn, hvor de fleste spørsmålene går på regler, skikk og bruk.

En link til de som ikke kjenner spillet:

http://www.gamer.no/artikler/66856/kreativ-moro-med-minecraft/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...