Gå til innhold

Bortskjemt?

Gjest kan ikke være sundt??!

Anbefalte innlegg

Gjest kan ikke være sundt??!

Snakket med kjærestens datter forleden. Hun sa: hos mamma har jeg fått ny 3ds. Jeg har jo den ds'en med kamera jeg fikk i fjor, men så så jeg et ds spill i 3d jeg hadde så lyst på, og det passet jo ikke til den gamle dsen min, så da måtte jeg få ny 3ds også. Men den var jo på tilbud og kostet bare 1695 kroner."

jeg synes dette går over alle grenser og svarte at "du er jammen heldig som får ny ds når det ikke er verken jul eller bursdag, når den gamle ikke er ødelagt". Dette var visst smålig fra min side, sa faren. Jeg synes ikke det, men reagerer på hvordan de skjemmer bort barnet, og gir det feil holdning i livet. Hun får alt hun vil ha, alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''jeg synes dette går over alle grenser og svarte at "du er jammen heldig som får ny ds når det ikke er verken jul eller bursdag, når den gamle ikke er ødelagt". Dette var visst smålig fra min side, sa faren. Jeg synes ikke det, men reagerer på hvordan de skjemmer bort barnet, og gir det feil holdning i livet. Hun får alt hun vil ha, alltid.''

Med forbehold om at jeg tar helt feil av situasjonen du beskriver.

Det kan hende at foreldrene er for slepphendte med hvor mye de gir jenta. Men om du svarte jenta på en måte som virket irettesettende overfor henne for hva moren har valgt å gi henne, kan jeg være enig med faren i at dette var smålig. Det samme om du gav jenta en følelse av at dette burde hun ikke fått.

Om et barn deler med oss sin glede og begeistring over noe h*n har fått, bør vi som voksne dele denne gleden med barnet og vise anerkjennelse av giveren. Synes vi det var feil ting å gi får vi ta det opp med foreldrene når barnet ikke er der. Vår voksne jobb er ikke å være gledesdrepere overfor barnet.

Om det jeg skriver er komplett irellevant i forhold til denne situasjonen, beklager jeg og ber deg se bort fra det jeg har skrevet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

jeg synes dette går over alle grenser og svarte at "du er jammen heldig som får ny ds når det ikke er verken jul eller bursdag, når den gamle ikke er ødelagt". Dette var visst smålig fra min side, sa faren. Jeg synes ikke det, men reagerer på hvordan de skjemmer bort barnet, og gir det feil holdning i livet. Hun får alt hun vil ha, alltid.''

Hvorvidt det er grunn til å si at dette var smålig fra din side eller ikke, kommer litt an måten du sa det på og hensikten din med å si det. Dersom du nærmest reagerte negativt på at hun hadde fått ny ds, så synes jeg du reagerte smålig. Dersom du derimot med et smil poengterte at jammen var hun heldig, så er kommentaren ok.

Du skriver at hun er bortskjemt og at du ikke mener det kan være sunt å få så mye. Det kan godt hende, men i såfall er dette en diskusjon du må ta med hennes far og ikke i forhold til jenta. Det å komme med indirekte kritikk av noe hennes mor har gjort, blir også helt feil når kritikken fremmes direkte i forhold til jenta.

Jeg tror forøvrig det er mange andre ting enn hvor mange gjenstander et barn får, som avgjør hvordan barnet utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreldrene ødelegger ...

Husk at her er det evt. foreldrene her det er noe galt med, ikke den stakkars vesle jenta .... det er de som "ødelegger" holdningene til jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''

jeg synes dette går over alle grenser og svarte at "du er jammen heldig som får ny ds når det ikke er verken jul eller bursdag, når den gamle ikke er ødelagt". Dette var visst smålig fra min side, sa faren. Jeg synes ikke det, men reagerer på hvordan de skjemmer bort barnet, og gir det feil holdning i livet. Hun får alt hun vil ha, alltid.''

Hvorvidt det er grunn til å si at dette var smålig fra din side eller ikke, kommer litt an måten du sa det på og hensikten din med å si det. Dersom du nærmest reagerte negativt på at hun hadde fått ny ds, så synes jeg du reagerte smålig. Dersom du derimot med et smil poengterte at jammen var hun heldig, så er kommentaren ok.

Du skriver at hun er bortskjemt og at du ikke mener det kan være sunt å få så mye. Det kan godt hende, men i såfall er dette en diskusjon du må ta med hennes far og ikke i forhold til jenta. Det å komme med indirekte kritikk av noe hennes mor har gjort, blir også helt feil når kritikken fremmes direkte i forhold til jenta.

Jeg tror forøvrig det er mange andre ting enn hvor mange gjenstander et barn får, som avgjør hvordan barnet utvikler seg.

"Signerer" her.

Du får som så ofte sagt omtrent det jeg tenker, bare tydeligere ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Signerer" her.

Du får som så ofte sagt omtrent det jeg tenker, bare tydeligere ;).

Det var hyggelig å høre akkurat i dag. Trengte en liten energiboost ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at her er det evt. foreldrene her det er noe galt med, ikke den stakkars vesle jenta .... det er de som "ødelegger" holdningene til jenta.

Enig. Er man missfornøyd med foreldres håndtering av sine barn får man ta det med foreldrene, ikke barna.

Dessuten kan et barn få mange ting og fortsatt være takknemlig og verdsette det h*n har.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk egentlig også inntrykk av at du var smålig og sur. Hvis jenta har fått noe nytt, og du ikke skal betale det, så syns jeg du heller kan være hyggelig mot henne. Det går an å si "oi, du er jammen heldig", uten å legge til alt det andre. Kan du ikke bare glede deg på hennes vegne? Det er jo ikke dine penger dette går av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter1

Jeg fikk egentlig også inntrykk av at du var smålig og sur. Hvis jenta har fått noe nytt, og du ikke skal betale det, så syns jeg du heller kan være hyggelig mot henne. Det går an å si "oi, du er jammen heldig", uten å legge til alt det andre. Kan du ikke bare glede deg på hennes vegne? Det er jo ikke dine penger dette går av?

Det er en ting i denne saken jeg synes er smålig, og det er at faren til denne jenta kalder mitt barn for jævla bortskjemt, for å dekke over sitt eget barn. Jeg. Har aldri sagt noe nedsettende om hans barn til ham, og var heller ikke ufin eller sur mot henne da hun fortalte om dette.

Hos oss blir ds og slike ting gitt til jul eller bursdag, eller kjøpes selv av sparepenger. At jeg sa som jeg gjorde, var vel for å poengtere overfor faren at dette ikke er rette signaler å gi en 6 åring, at man ikke kan kjøpe nytt fordi man har lyst på bestandig.

Til henne sa jeg: Du er jammen heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting i denne saken jeg synes er smålig, og det er at faren til denne jenta kalder mitt barn for jævla bortskjemt, for å dekke over sitt eget barn. Jeg. Har aldri sagt noe nedsettende om hans barn til ham, og var heller ikke ufin eller sur mot henne da hun fortalte om dette.

Hos oss blir ds og slike ting gitt til jul eller bursdag, eller kjøpes selv av sparepenger. At jeg sa som jeg gjorde, var vel for å poengtere overfor faren at dette ikke er rette signaler å gi en 6 åring, at man ikke kan kjøpe nytt fordi man har lyst på bestandig.

Til henne sa jeg: Du er jammen heldig.

''Det er en ting i denne saken jeg synes er smålig, og det er at faren til denne jenta kalder mitt barn for jævla bortskjemt, for å dekke over sitt eget barn.''

Med forbehold om at jeg husker feil: Har ikke du skrevet opp og ned i mente om det destruktive forholdet mellom deg og din partner lenge, som involverer "dine barn og mine barn"?

Hvorfor gjør du ikke noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...