Spenol(1) Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 http://www.nab.no/nyheter/har-du-hort-kjelsas-l-en-1.4959278 Denne Østfold- L'en har spredt seg som en farsott i Oslo,. Hva skjer'a? Korrigerer foreldrene barnas L-lyder eller er den akseptert som en ny alternativ lyd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andegakk Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Skyldes nok innvandringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Skyldes nok innvandringen. Av folk fra Halden? Helt sikkert. Dust. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Skyldes nok innvandringen. Ja, det er helt sikkert innvandringen som har skylden for at Østfold-L utbres:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Ja, det er helt sikkert innvandringen som har skylden for at Østfold-L utbres:-) Jeg tror det er de plattføtte som står bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Engebråten er en av landets største ungdomsskoler, så jeg tror man skal være forsiktig med å konkludere med noe som helst ut fra hvordan en håndfull elever derfra snakker. Jeg har hatt skolebarn i Oslo i ca. 15 år, ingen av dem snakker med Østfold-l, men jeg har hørt at noen av deres jevnaldrende gjør det. Ifølge min voksne datter er det ikke alle som hører det selv - hun testet venninnene litt da hun selv ble oppmerksom på fenomenet i sin tid. Artikkelen er to år gammel og jeg har aldri verken før eller senere sett noen påstå at dette har spesielt med Kjelsås (der Engebråten ligger) å gjøre. Mange Oslo-elever har foreldre som snakker to forskjellige dialekter, men jeg vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andegakk Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Av folk fra Halden? Helt sikkert. Dust. Dette er Kebab-norsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Skyldes nok innvandringen. Østfold-L er nok et "problem" langt nede på lista når det gjelder påvirkning av osloelevenes norskferdigheter som følge av innvandring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tror det er de plattføtte som står bak. Ja, det er høyst sannsynlig riktig konklusjon;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Har to barn i Osloskolen, og kan ikke si jeg har hørt noe særlig til Østfold-L'en. Stusser over at spiss L i f.eks. "sola" tilregnes Østfold, jeg har oppfattet spiss L (i motsetning til tykk L) som "penere"/mer typisk vestkant (hakket før "solen"), og ikke typisk Østfold. Forøvrig vil jeg si uttalen av L'en er et marginalt problem, om noe over hodet, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Dette er Kebab-norsk. ''Dette er Kebab-norsk. '' Spiser de spesielt mye kebab i Østfold? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Dette er Kebab-norsk. Tull. Etpar av de ungene jeg kjenner som hadde utpreget Østfold-L i oppveksten, hadde knapt nok snakket med en innvandrer før de begynte på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg forstår ikke helt den Østfold-L'en. Er det bare en "vanlig" (les: vanlig for oss sørlendinger) L, altså en L som ikke er tjukk? Her på Sørlandet har vi jo ikke tjukk L, heller ikke på Vestlandet har de det. Er det ikke bare deler av sentrale Østlandet som har tjukk L da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andegakk Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Dette er Kebab-norsk. '' Spiser de spesielt mye kebab i Østfold? Har du noen gang vært i Fr Stad? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg forstår ikke helt den Østfold-L'en. Er det bare en "vanlig" (les: vanlig for oss sørlendinger) L, altså en L som ikke er tjukk? Her på Sørlandet har vi jo ikke tjukk L, heller ikke på Vestlandet har de det. Er det ikke bare deler av sentrale Østlandet som har tjukk L da? ''Jeg forstår ikke helt den Østfold-L'en. Er det bare en "vanlig" (les: vanlig for oss sørlendinger) L, altså en L som ikke er tjukk? '' Nei. Tenk på ordet "ball". I Oslo (og antakelig på sørlandet), i Østfold uttales dette ordet med en mye skarpere L enn de fleste andre steder. Har litt vanskelig for å forklare forskjellen, men tungens plassering etc. er beskrevet i artikkelen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Dette er Kebab-norsk. Og snart er det jul. Skal du ikke skrive litt om det i stedet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Vi bor på Nordstrand i Oslo, som ofte blir kalt en vestkantbydel i øst, og som regel regnes som vestkant når bydelsundersøkelser utføres etc. Jeg registrerer at dette fenomenet helt har tatt over blant barna på barneskolen der mine barn er elever. Ungene er knapt klar over det selv. Vi har uten hell forsøkt å få barna til å snakke normal L, de klarer knapt å høre forskjell selv. Jeg er selv oppvokst i Østfold, men fikk aldri denne Østfold L'en inn i språket mitt. Kanskje skyldes det foreldre fra Oslo selvom jeg bodde der i 15 år. Tror ikke det er noe vi kan gjøre noe med. Kj- lyden derimot, den skal barna mine ha. Ingen av dem skal få schærste når de blir ungdommer *grøss* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andegakk Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Og snart er det jul. Skal du ikke skrive litt om det i stedet? ''Og snart er det jul. '' Sakelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Jeg forstår ikke helt den Østfold-L'en. Er det bare en "vanlig" (les: vanlig for oss sørlendinger) L, altså en L som ikke er tjukk? Her på Sørlandet har vi jo ikke tjukk L, heller ikke på Vestlandet har de det. Er det ikke bare deler av sentrale Østlandet som har tjukk L da? Det er en familiereklame reklame på tv (husker ikke hvilken) hvor det er et barn som presenterer seg ( jeg er tålv) Hvilken reklame er det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er en familiereklame reklame på tv (husker ikke hvilken) hvor det er et barn som presenterer seg ( jeg er tålv) Hvilken reklame er det? Aner ikke. Er helt amøbe når det gjelder reklame - lukker øyne og ører og registrerer ingenting før reklamen er over. Sønnen min (på 12...) er helt oppgitt over at jeg aldri får med meg noen reklamer ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.