Gå til innhold

Mer konsentrasjon :O)) - NHD

Gjest kan du hjelpe med forslag?

Anbefalte innlegg

Gjest kan du hjelpe med forslag?
Skrevet

Jeg har siden jeg var lite barn hatt det jeg har tenkt på som konsentrasjonsproblemer. Og har nå i en alder av nesten 50 tenkt at jeg vil finne ut litt mer om det. På skolen hadde jeg problemer med sånt som må huskes, ikke med oppmerksomheten. Jeg har god evne til å fokusere. Klarte aldri å pugge noe utenat. Gramatikk i norsk kunne jeg bare glemme å huske men jeg var alikevel flink i norsk. Fikk 6 på ungdomsskolen. Jeg er avhengig av å forstå og vedlikeholde kunnskapen for å opprettholde den. Uten forståelse veldig lite minne, uten vedlikehold intet minne. Ved et lengere opphold mellom anvendelse må en del læres på nytt. Men andre ting kan jeg huske lenge, pinkoder deler av samtaler mm men mye forsvinner langt bak i hodet og er vanskelig å "finne" frem til igjen. Dette ble ikke oppdaget på ungdomsskolen, og gymnaset ble for mye teori/huskejobbing så der ramlet jeg fort ut. I alle år har jeg vært en mester i å kompensere og det er først siste årene jeg har forstått reelt at jeg har sånne problemer.

Årsaken til forståelsen er at jeg har en gammel nakkeskade av ukjent opprinnelse som har kommet frem siste par årene. Jeg har hatt problemer med rygg/nakke i mange år og ikke søkt lege men det ble akutt for 1,5 år siden og har blitt kronisk ille. Jeg får nå utredning for nakkeproblemet men det viser seg at det også påvirker konsentrasjonen veldig. Derfor lurer jeg nå på hva som er hva? Prøver å søke på google men på arbeidsminne får jeg bare treff som også sier uoppmerksom. Og det er jeg ikke. På konsentrasjon fikk jeg ikke noe treff jeg ble klok på.

Jeg var aktiv og livlig som barn men ikke slik som adhd.

Tenkte kanskje du hadde noe tips om aktuelle diagnoser jeg kan titte på og ord jeg kan søke på. Leser kun på norsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...